Piken på axeln och andra bärsätt

Hej!

Efter att ha sett flera bilder på personer som åker med piken käckt på axeln istället för inklämd i armhålan så har jag provat själv på de senaste turerna. Det känns bekvämt. Finns det någon nackdel? Tex. blir man långsammare på att få fram piken för pikning? Ökar risken att man skadar sina kamrater? Ökar risken att man skadar sig själv vid fall?

Foto: En annan Lasse Nilsson
pic_20393.jpg

från http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=20393

Foto: Jürgen König
pic_19738.jpg

från http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=19738


Ett annat bekvämt sätt att hålla piken är bakom rumpan med en hand på varje sida. Finns det nackdelar? (Jag hittar ingen exempelbild.)


Helst skulle jag vilja kunna släppa piken helt och hållet. Är det någon som har provat med någon konstruktion eller smart fastklämning? Rumpsäckar kanske ger andra möjligheter?


Personligen åker jag mycket sällan i större grupp eller tät formation, men alla aspekter är intressanta.
 
Lasse Nilsson; sa:
Helst skulle jag vilja kunna släppa piken helt och hållet. Är det någon som har provat med någon konstruktion eller smart fastklämning? Rumpsäckar kanske ger andra möjligheter?

Det är lika bra att få det avklarat direkt. Jag har för några år sedan sett hur Lison körde med fälpiken ganska så vertikalt och klämd mellan rygg och överarm. Han hade sytt på ett par hällor bak på byxorna som han stoppade in tummen(?) i.

Jag brukar variera mellan lite olika pikpositioner, piken horisontellt bakom ryggen med en hand på varje sida är en favorit.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Jag brukar variera mellan lite olika pikpositioner, piken horisontellt bakom ryggen med en hand på varje sida är en favorit.

-Palle

Att åka med piken bakom ryggen med en hand på varje sida låter lite "farligt". Hur hinner man få fram händerna vid ett fall? Ibland ser man folk som åker med piken bakom nacken... ser definitivt livsfarligt ut.

Piken på axeln - man får en väldigt upprätt ställning vilket medför stort vindfång. Iochförsig kan det vara en skön ställning när man glasar omkring..

Själv klämmer jag in piken mellan arm och sida, riktad framåt, neråt och endast en hand håller i piken. Jag har en Lisonpik och kanten på flytplattan hänger mot höften. Genom att hålla piken på detta sätt kan jag åka mer framåtlutad och minskar därmed vindfånget och får lättare med frånskjutet snett bakåt.
 
hensa; sa:
Att åka med piken bakom ryggen med en hand på varje sida låter lite "farligt". Hur hinner man få fram händerna vid ett fall?

Gör det oftast på glidarisar, tycker det är skönt att ha piken symmetriskt och ur vägen när jag sträcker ut skären. Vet inte hur man gör vid fall, är det stor fallrisk kör jag gärna med pikspetsen snett neråt-bakåt-utåt och med tummen på samma sida som övriga fingrar. Nog inte sådär jättestor risk för "skidåkartumme" men det är dumt att chansa. Förstår ni inte hur det hela ser ut så ser man det lite på denna bild, jag är längst bak:

http://luwe.no-ip.org/skridsko/2006_02_04-05 GLSK FL Helg 2006/acdsee/IMG_0189.JPG

-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2006-02-08 kl 08:33]
 
Uppsalametoden

När jag började åka långfärdsskridsko 1980 kallades ”stilen” med piken på axeln ”Uppsalametoden” eller ”Uppsalastilen”. För det sades att då man såg någon som höll piken på axeln så var han/hon från Uppsala.

Personligen håller jag för det mesta pikarna som han närmast kameran i denna bild.

pic_17257.jpg

Foto: Tomas Lejergård

Sedan har jag en ”handsfree koppling” för att kunna åka och fotografera samtidigt.

Se även http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35289&pagenumber=3

Per Brune
 
När jag är på säker is stoppar jag piken ned mellan
ryggsäck och ryggen, som man gör med yxan i bergen.
Bekvämt, ofarligt, och ganska så snabbt att dra ut.

Horizontalt bakom ryggen må vara OK pa open is,
men de som gör det pa plogade banor bör ha skridskokörkortet indragen på plats.
 
markh; sa:
Horizontalt bakom ryggen må vara OK pa open is,
men de som gör det pa plogade banor bör ha skridskokörkortet indragen på plats.

Skall tänka på det om jag mot förmodan kör på plogad bana. Fast då tror jag att det är teleskoppik som man kan fästa på ryggsäcken som gäller så att man slipper pik överhuvudtaget.

-Palle
 
Pikföring

Det är väl med pikföringen som när man cyklar – man behöver variera armarnas läge för att fördela belastningen på olika muskelgrupper. Själv växlar jag mellan att ha dem klämda under armarna (aldrig då någon åker bakom), eller diagonalt över och tätt intill överkroppen (då jag har folk bakom mig) eller horisontellt bakom ryggan (på riskfri finis). Den mest utlärda metoden med piken snett nedåt framåt använder jag ytterst sällan. Den ser ut som och känns som en tvångströja. En mellanform är att vid småskravel ha staven klämd under ena armen och sedan ’pendelföra’ piken med iskontakt vid varannat skär.

Det viktigaste är att snabbt kunna få fram händerna när fallrisken upplevs som stor. Rent åktekniskt vill jag att kroppen skall kännas samlad men ej inlåst. Sedan jag börjat köra glapp som jag upplever är löpställningsbefrämjande, blir det alltmer av piken bakom ryggen. Man så att säga ’hänger’ överkroppen runt ryggslutet med hjälp av armar och pik. Mycket vilsamt och aerodynamiskt sunt.
T
 
Mera tyckande än fakta

Det finns massor av stilar vad det gäller pikföring när man inte pikar eller stakar.

Kortare pikpaket är enklare att föra utan att den är i vägen för åkaren eller de andra som åker intill bakom framför etc.

Personligen trivs jag att ha piken (med hjälpstaven instoppad i pikskaftet) under höger överarm och vilande på höger underarm. Jag har satt på rörisolering för att aluskaftet inte skall kyla.
Ofta lägger jag på vänstra underarmen/handloven över höger underarm för att få bra balans eller som på bilden nedan fattar med vänster hand på rörisoleringen. Låser inte med tummgrepp för att snabbt kunna släppa pikfattningen om jag tappar balansen.

Om jag fotar eller filmar med högerhanden så har jag piken på vänster sida i stället.

Det kan vara en fördel att alla i ett tåg har samma fattning när man åker på rulle.

Thure

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=17679 Foto Bertil Lagerström
pic_17679.jpg
[/QUOTE]
 
Re: Re: Uppsalametoden

Lasse Nilsson; sa:
Brune; sa:
Sedan har jag en ”handsfree koppling” för att kunna åka och fotografera samtidigt.
Du har möjligtvis inte en bild (eller det kanske är enkelt att beskriva med ord)?

Sedär, ämnet tangerades så sent som i höstas. Jag trodde att det hade skrivits något om ämnet tidigare men lyckades inte hitta det igen.

Har ingen bild, men det går rätt så lätt att beskriva i ord.

I en kort lina (rem) på ryggsäcken har jag satt hondelen av ett sticklås. På motsvarande sätt har jag en kort lina fäst i ispiken (dubbelpik) med handelen av sticklåset. Så när jag ska fotografera hänger piken i linorna med handtaget i höjd med midjan.

LD25.jpg


För att krångla till det ytterligare så har jag ”barnlinor” i tumhandskarna så att jag ej behöver stoppa mer handskarna i fickorna. Men det händer :cool: att linorna trasslar ihop sig med varandra om jag tar loss ispiken innan jag satt på mig tumhandskarna.

”Utvecklingsarbete” pågår emellanåt med att lösa problemet med att kunna få bägge händerna ”fria” och vara utan tumhandskar för att kunna fotografera och åka samtidigt. Jackfickorna täcks av midjeremmarn på ryggsäcken och i benfickan har jag en karta, kameran eller en ”plunta”. Så jag startar en ny tråd om fotografering medan man åker http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36378

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.