• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Rönnnbär+snö=sant

I ca 10 års tid har jag på kul kollat hur det egentligen ligger till med det.Det började med att det stämde de första åren,så jag tänkte,vafan det stämmer ju.Nu har jag alltså gjort en helt ovetenskaplig och empirisk studie i 10 år,och resultatet är således,att mycket Rönnbär på träden betyder mycket snö och lite Rönnbär,lite snö.Det har ju inte krävt några större uppoffringar,utan bara lite medvetenhet när man råkat passera ett Rönnbärsträd i slutet på hösten.

Så ligger det till :).


peter
 
Snö på bara mint tomt?

Alltid kul med ovetenskapliga studier, men hur tolkar du att träden på vår tomt har haft mycket bär i år, men grannen hundra meter bort bara har haft ett fåtal bär? Och då är det inte fåglarna som har varit framme.

I den gamla bondepraktikan finns mycket roligt att hämta, men tror nog mer på slumpen.

/g
 
Dessutom säger man olika saker i olika delar av landet. På en del håll sägs det att träden bara ska bära tungt en gång, alltså att om de har mycket bär så blir det lite snö, och vice versa.
 

avslutad210712

Gäst
Boludo; sa:
Dessutom säger man olika saker i olika delar av landet. På en del håll sägs det att träden bara ska bära tungt en gång, alltså att om de har mycket bär så blir det lite snö, och vice versa.

Precis :)

Så nuförtiden tror jag enbart på rent vetenskapliga förutsägningar av hur vädret blir. Dvs såna som spår i abborrmagar och liknande trovärdiga metoder.

Fast annars gillar jag SMHI's prognoser. "I Solna blir det regn, i Södertälje blir det sol och i Norrland blir det något annat". Detaljerna räcker inte alltid till *S*
 
Säker prognos

Förra sommaren var jag på Islay och Jura, i Skottland. Jag frågade en av gubbarna i hamnen om han hade hört något om vädret. Han svarade med att peka åt Irland till och säga:

"If you can see Rathlin Island over there, it´s gonna rain. If you can´t see it - it´s already raining!"

hälsningar
Jens
 
ping; sa:
I ca 10 års tid har jag på kul kollat hur det egentligen ligger till med det.Det började med att det stämde de första åren,så jag tänkte,vafan det stämmer ju.Nu har jag alltså gjort en helt ovetenskaplig och empirisk studie i 10 år,och resultatet är således,att mycket Rönnbär på träden betyder mycket snö och lite Rönnbär,lite snö.Det har ju inte krävt några större uppoffringar,utan bara lite medvetenhet när man råkat passera ett Rönnbärsträd i slutet på hösten.

Så ligger det till :).

Helt allvarligt så måste du göra ett chitvå-test på dina insamlade data. Min flickvän skrev just c-uppsats så jag är helt inne på diverse analysmetoder.. :)
 
jd; sa:
I Göteborg har vi alltid lite snö, men ibland mycket rönnbär???


...Johan...

Hmm..det var lite slarvigt formulerat av mig,det handlar snarare om mild eller sträng vinter.Men det är kul att se att vissa saker funkar,trots miljöpåverkan.
Självklart handlar det om föda till småfåglarna.


peter
 
ping; sa:
I ca 10 års tid har jag på kul kollat hur det egentligen ligger till med det.Det började med att det stämde de första åren,så jag tänkte,vafan det stämmer ju.Nu har jag alltså gjort en helt ovetenskaplig och empirisk studie i 10 år,och resultatet är således,att mycket Rönnbär på träden betyder mycket snö och lite Rönnbär,lite snö.Det har ju inte krävt några större uppoffringar,utan bara lite medvetenhet när man råkat passera ett Rönnbärsträd i slutet på hösten.

Så ligger det till :).


peter

Vad är definitionen på mycket snö. Här nere i södern är 1 dm mycket snö?!

/mattias
 
norpan_; sa:
ping; sa:
I ca 10 års tid har jag på kul kollat hur det egentligen ligger till med det.Det började med att det stämde de första åren,så jag tänkte,vafan det stämmer ju.Nu har jag alltså gjort en helt ovetenskaplig och empirisk studie i 10 år,och resultatet är således,att mycket Rönnbär på träden betyder mycket snö och lite Rönnbär,lite snö.Det har ju inte krävt några större uppoffringar,utan bara lite medvetenhet när man råkat passera ett Rönnbärsträd i slutet på hösten.

Så ligger det till :).


peter

Vad är definitionen på mycket snö. Här nere i södern är 1 dm mycket snö?!

/mattias

Jag vet inte,jag sysslar inte med navelskåderi :).Det här gäller nog över hela breddgraden.Det är för att främst Sidensvansarna ska ha nåt att äta,som i stort flyttar östligt,sen finns det ju andra som kalasar på Rönnbären också.


peter
 
Landet runt.

Hur ser det ut i landet,här i Stockholm där jag tittat finns inte ett enda bär.Det är helt tomt.

Kom in med lite rapporter.


peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.