Förvaring av trattkantareller?

Idag kom frun hem med en hel påse trattkantareller och frågade mig om jag kunde googla upp svaret på vad man bör göra för att "bevara" dem för lite längre tid.

Som stadsbo hade jag inte en susning och som matlagningsnovis ännu mindre koll.

Fråga:

Steg-för-steg, vad gör man med en kasse trattkantareller? (från påse till frys/tork via rensningsprocess)
 
1. Skär/klipp av "fötterna"

2. Borsta, plocka bort ev annat skräp

3. Dra eller skär i sär större exemplar på längden (insekter och sniglar kan gömma sig där)

Om man skall frysa lägger man sedan svampen i en gryta och värmer på medelvärme, svampens eget vatteninnehåll kommer att komma ut. Vätskan skall inte kokas bort, utan det räcker med att de sjunkit ihop ordenligt och att det kommit ut ordenligt med vätska. Kyl grytan i kallt vatten, frys svampen med spad i portionsförpackningar.

Om man skall torka breds de delade trattkantarellerna ut för torkning på:

1. Myggnät i ramar

2. Tvättställning med ett finmaskigt tyg (typ gardintyg) http://www.odla.nu/album/data/oldwolfie/174_p17607.jpg

3. I champinjonlådor eller brödbackar

4. På tidningspapper

5. Trä dem på snöre

Kör ev med fläkt (värme är inte så viktigt som luftväxling) ett par timmar för att få bort det mesta av fukten, låt torka tills de kan smulas, förvara i glasburkar eller liknande.


Man kan bygga en enkel tork efter följande anvisningar:

http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html
 
Hej,

1. Pilla bort eventuellt skräp på dom, typ barr o dyl.

2. Är svampen inklusive fot längre än ca 6cm så kan du skära bort nedersta delen av foten som lätt blir lite träig på större svampar.

3. Dela dom mitt itu så att du kan ta bort eventuellt skräp som letat sig ner i ihåligheten i mitten. Delar dom gör du lättast med tumme o pekfinger och river isär dom. Går precis lika bra som att skära.

4. Skölj INTE dom rensade svamparna.

5. Lägg svamparna i en gryta och låt dom koka tills ca hälften av vattnet som uppstår efter en stund kokat bort. Tar väl ca 10 - 15 min. Använd INGET smör eller nåt annat matfett.

6. Frys sen in svamparna i sitt spad i lagom portioner. Typ en halv till en liters fryslådor.

Det var det. Man kan torka dom åxå men personligen så tycker jag att dom har en förmåga att bli lite beska så det rekommenderar jag inte. Smaksak i o f s.

Kolla in http://www.svampguiden.com för recept på svampar.

Mvh,
/Anders
 
engel; sa:
5. Lägg svamparna i en gryta och låt dom koka tills ca hälften av vattnet som uppstår efter en stund kokat bort. Tar väl ca 10 - 15 min. Använd INGET smör eller nåt annat matfett.

Det var det. Man kan torka dom åxå men personligen så tycker jag att dom har en förmåga att bli lite beska så det rekommenderar jag inte. Smaksak i o f s.

Kolla in http://www.svampguiden.com för recept på svampar.

Mvh,
/Anders

Fördelen med att torka trattisarna är att man då lätt kan sortera ut den gitiga Toppig giftspindling som ganska lätt kan slinka med vid plockningen om man slarvar eller är ovan. Toppig giftspindling är dödligt giftig, giftet heter orellanin och försvinner inte vid kokning.. Däremot så blir Toppig giftspindling svart när man torkar den och kan lätt sorteras ut.. (men man måste slarva eller va riktigt ovan för att få med Toppig giftspindling i trattis korgen, men som sagt dom växer ofta på samma ställen)

Därför kan torkning vara att föredra framför förvällning..
 
[/QUOTE]

Fördelen med att torka trattisarna är att man då lätt kan sortera ut den gitiga Toppig giftspindling som ganska lätt kan slinka med vid plockningen om man slarvar eller är ovan. Toppig giftspindling är dödligt giftig, giftet heter orellanin och försvinner inte vid kokning.. Däremot så blir Toppig giftspindling svart när man torkar den och kan lätt sorteras ut.. (men man måste slarva eller va riktigt ovan för att få med Toppig giftspindling i trattis korgen, men som sagt dom växer ofta på samma ställen)

Därför kan torkning vara att föredra framför förvällning.. [/QUOTE]

Hejsan,

Titta på bilderna på svamparna så ser man hur viktig Patrics information är!

MEN, hur är det med Toppig giftspindlings fot eller stam, är den ihålig på samma sätt som trattisens?

Hälsningar

Bengt
 
Trattis-år i år!

Grattis till trattis, det lär vara ett bra år i år, åtminstone i mellansverige (här i Umeå var det väl sådär...)
Torkning har den stora fördelen att du senare lätt kan använda exakt den mängd svamp du vill ha och att du kan göra det direkt (utan att tina svampen): bara att ta en näve ur burken och strö/smula i maten. Använd så fungerar trattkantareller bra som krydda; en liten handfull i vanlig köttfärssås ger en helt ny smak, utan att man tänker på svamp. Torkad tratt är också bra till soppa, etc etc. Däremot kan egot få sig en knäck när man ser hur lite torrvara det blev kvar efter torkningen... Har ni mycket svamp/ont om plats kan ni smula ned svampen efter torkning (svampmjöl), vilket ger en vansinnigt koncentrerad smak, kanske mer praktiskt med trumpetsvamp.

/Anders
 
Jag har aldrig upplevt det som ett problem att man kan ta fel på en trattis och en toppig giftspindling, men de kan växa tillsammans. Skivorna är mycket olika.
Trattis
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_tubaeformis

Toppig giftspindling http://www.svampguiden.com/art.asp?art=cortinarius_rubellus

Jag torkar mina trattisar på tidningspapper på ett bord. Enkelt och fungerar utmärkt. Behovet av mer seriös torkning har jag bara upplevt med mer svårtorkade arter som blek och rödgul taggsvamp. De torkar jag i ugnen på 50 grader med ungsluckan på glänt över natten.

Just till trattisar tycker jag torkning är suveränt. Däremot vore det kul att prova att konservera Karl-Johan och gula kantareller. Förvällning och frys är också ett bra alternativ.

/Staffan
 
problemet är inte att dom är EXTREMT lika utan att dom växer i samma miljö och kan finnas precis på samma ställe, med tanke på HUR man plockar trattisar så finns RISKEN att man kan får med en toppig giftspindling och skulle man lyckas med det så kan det gå illa eftersom den är dödligt giftig, desutom tillräckligt lik för att man av SLARV eller bristande erfarenhet kan få med den lille rackaren hem.. Torkar man då svampen så blir den toppig giftspindling kolsvart och kan med lätthet sorteras ut, förväller man så blir man varken av med giften eller kan lätt identifiera den i mängden.. Men som sagt, det skall mycket till för att misslyckas men ett visst mått av försiktighet är alltid bra.. :)
 
Tack för ditt inlägg Patrick, blev lite orolig i början och var på väg ner i frysen för att kolla igenom alla burkar där nere.

Men efter att ha sett bilderna som blev postade här så är man lite lugnad . Men det var ett bra tips ang att torka trattkantarellerna.
 
Anledningen till att jag "tryckte" på det var att trådskaparen antydde på lite mindre svamphanteringsvana, en van plockare gör missar inte spindlisarna.. (förhoppningsvis) :) e man ovan så kan torkning nog kännas lite tryggare.. ska man va helt säker (nästan) så e det väl soppar som gäller, det e väl bara på Gotland/Öland som djävulssoppen finns i sparsamma mängder..
 
Ugnen...

Eftersom jag ville sova efter rensningen valde jag kanske något oklokt ungstorkningsproceduren. Satte ugen på 50 grader med en termometer i och gick och lade mig. Justerade en gång under natten.

I morse var det inte mycket kvar :) Lite svart "bôs" bara som kanske kunde liknas vid svamp. Antar att det är torrt nu :) Har värmen kanske varit för hög eller känns detta igen, ni ungstorkare?

PS. En ren handduk på ett galler använde jag.

Patric B: Trådskaparen ÄR novis på svamp, helt rätt. Tack för tipsen. Jag identifierade allt som trattis efter ett par bildkollar på nätet. Men nu när du skriver att den andra svampen blir kolsvart vid torkning blir jag lite nojjig. Vilken för blir det på torkad trattis???
[Ändrat av Buda 2004-10-21 kl 12:07]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.