• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

menskoppen?

Jag såg en annons om ”menskoppen”. Blev nyfiken och kollade hemsidan – http://www.menskopp.se. Jag tycker det verkar intressant, ekonomiskt, miljövänligt både för naturen och miljön i underlivet. Är det någon som provat? Jag är nyfiken, men innan jag provar så tänkte jag höra om någon annan provat och har åsikter.
 
Kul ide med en menskopp! Blir kanske lite skeptisk till detta men vem vet! Vill man däremot ha ett miljövänligare alternativ till vanliga bindor kan jag rekommendera ecosofts tygbindor. Dessa finns hos http://www.eilas.se . Jag har själv använt dessa både hemma och på tur och är helnöjd. lite mer jobb blir det ju dock ute om man inte har med sig många...
 
menskoppen

Jag har inte provat själv, men har läst om den på andra forum och det verkar som att de som provat är jättenöjda. Har själv funderat på att skaffa en...
 
Provar menskopp

Jag provar just nu menskoppen. Det fungerar bra. Man behöver inte bry sig om att man har mens under hela dagen. Har den inne 12 timmar i taget. Låter ju mycket bra för friluftslivet. Man har ca 90-120 ml mens under hela perioden och koppen håller 20-30 ml. Lätt att vänja sig tycker jag. Jag ringde företaget och pratade med en tjej innan jag beställde och hon var jättebra att diskutera sort/storlek med och annat man undrar.

Det som gjorde att jag slog till var att dom på http://www.menskopp.se har tre månaders returrätt om du inte gillar den eller vill byta storlek eller sort. Inte fullt 300 spänn med frakt och tre månader då man kan prova om det är nåt för en själv. Håller i 7-8 år sådär. Man lär ju tjäna in andra sanitetsskydd på ett litet kick. Sen tror jag inte att dagens sanitetsskydd är bra för underlivet. De suger upp så himmla bra att de också tar med sig den fukt som bör vara där.

Jag återkommer senast när jag provat några månader och talar om vad jag tycker då.
 
Rekommenderas

Jag har nu prövat menskoppen i tre månader och kan inte annat än rekommendera den. I början tyckte jag att det var lite klurigt innan jag väl kommit underfund med hur den ska sitta för att den ska hålla tätt och vara bekväm. När jag väl kommit på det så var det nästan så att jag glömde bort att jag hade mens.

Det är med andra ord ett mycket bra alternativ till vanliga produkter som finns på marknaden.
 
Kul att du också är nyfiken, tyvärr har jag inte testat den men jag håller med dig om att det kanske inte är en så dum idé. /Ylva-li
 
tömning

Jag har nyfiket läst om menskoppen. Nu undrar jag hur det är när ni plockar ut den. Är det mycket kladdigt? Använder ni en som rengörs direkt eller använder ni flera som ni växlar mellan?
 
Inget kladd

Jag tycker det är mindre kladd än om man skulle använd binda. Allt samlas snyggt och prydligt upp i koppen som man bara tömmer. Jag använder bara en som tvättas av med oparfymerad tvål och vatten var gång jag tömmer den. När perioden är över destillerar man den genom att koka den. Tänk på att man inte behöver tömma den oftare än 2-3 ggr/dygn.
 
Inget kladd

Håller på att prova den nu och jag upplevde först också att det var lite trixigt att den på rätt plats, men man hittar sitt sätt och sen behöver man som sagt inte bry sig på hela dagen. Jag tömmer den på morgonen när jag går upp och på kvällen nån gång innan jag går och lägger mig den har aldrig varit mer än halv-fylld. Tömmer den i toan bara och tvättar av den som beskrivit ovan och kokar den efter perioden. Det där med att ta ut den och tömmning på ett okladdigt sätt är nåt man också får in snittsen på ganska så omgående. Man får med en beskrivning när man köper den också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.