Flyga med MTB

Hej!

Jag skall flyga ned till Nice med Goodjet och tänker ta med mig stålhingsten. Har ni några förslag på hur man bäst förpackar MTBn för flygresa. Jag vet att de vanliga "högprisbolagen" brukar tillhandahålla större plastsäck, vet inte om Goodjet gör det.

Har ni några erfarenheter?
Förslag på förpackning - Byggplast, Moutainbikebag (finns det sådana, var?).

Mattias
 
hur ofta ska du resa?

Om du tänker flyga med cykeln ofta, rekommenderar jag en hård väska. Sådana går att få för ca 2000:- och uppåt. Fördelen med en sådan är att basketspelarna på flygplatsen får svårt att ha sönder något. Jag har flugit mer än 30 ggr med en hård väska från Tricosports utan att något gått sönder. Väskan har dessutom hjul, vilket är smidigt när du ska ta dej runt på flygplatsen. Nackdelen med en sån här väska är att det är en dyr pryl om man inte flyger ofta. Du måste dessutom förvara väskan på din destination, vilket kan vara problematiskt om du inte ska bo på hotell.

Budgetalternatvitet är att få en sån kartong som nya cyklar kommer i från din lokala cykelaffär. Den håller visserligen inte lika bra, och är inte så smidig, men ska du bara använda den en gång eller två så funkar det bra. Lite kreativitet med stoppning och tejp är allt som behövs.

Plastsäck kan också fungera om du inte är så rädd om cyckeln, men risken för att du får smällar mot ramen eller hjul. En del anser att det här är bästa metoden, eftersom bagagefolket ser att det är det är en cykel. Själv är jag mer tveksam.

En sak att täkna på om du tar av hjulen, är att se till att montera något som håller isär gaffelbenen. Det är tråkigt att får ramen omriktad :)




foppson; sa:
Hej!

Jag skall flyga ned till Nice med Goodjet och tänker ta med mig stålhingsten. Har ni några förslag på hur man bäst förpackar MTBn för flygresa. Jag vet att de vanliga "högprisbolagen" brukar tillhandahålla större plastsäck, vet inte om Goodjet gör det.

Har ni några erfarenheter?
Förslag på förpackning - Byggplast, Moutainbikebag (finns det sådana, var?).

Mattias
 
Budget för mycket-resenären

Jag tog en vanlig cykelkartong och anpassade storleken på denna efter min hoj. Därefter plastade jag den med båtplast och glasfiber i 3 lager. Kan köpas hos båtbyggare. Ett minimum av verktyg behövs men lite plats och god ventilation rekommenderas.

Kartongen (lådan) sågade jag sedan upp så att en del blev lock och en del botten, som en resväska. Plastade fast en list på locket så att det passar ovanpå botten. Två nylonspännband håller ihop konstruktionen. Jag plastade in handtag på sidorna så att man kan bära lådan enkelt.

Denna låda har fraktat mina cyklar runt och tål den tuffaste behandling. Man kan lätt stå och hoppa på den, ändå väger den inte mycket. Kostar ca 1500 att bygga, men jag har aldrig hittat bra hårda cykelväskor för under 4000...

Lycka till
/föhl
 
Några länktips..

Tja Foppe! ;)

Har ingen egen erfarenhet av att just flyga med cykeln, men har en mjuk väska från Cykelcity som fungerar bra på tåget.

Ämnet diskuteras relativt frekvent (och mer eller mindre seriöst) på Funsports hemsida samt bla hos Fredrikshof och jag hade även "Stinas cykelpackarsida" bland mina "favorites"

Känner till att ECI (Europeiska Cykelimporten i Sthlm) hyr ut hårdskalsväskor (finns säkert fler som gör).

http://www.algonet.se/~stina/cykel/packacykel.html

http://www.fredrikshofcykel.nu/anyboard/allman/posts/1166.html

http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=1&i=59519&t=59250

/Hans
 
Jag vet att detta svar kommer lite sent men.....många flygbolag KRÄVER att cykeln packas i deras cykelkartonger. Ibland är dom gratis, ibland kostar dom 20 spänn. En anledning är tydligen att personalen inte ska göra sig illa på vassa cykeldelar. Kartongen skyddar ju inte cykeln så mycket men om nåt pajar måste flygbolaget ersätta. Så sa i alla fall American Airlines (tror jag det var).

/Kristian
 
American Airlines

Kroppe; sa:
Jag vet att detta svar kommer lite sent men.....många flygbolag KRÄVER att cykeln packas i deras cykelkartonger. Ibland är dom gratis, ibland kostar dom 20 spänn. En anledning är tydligen att personalen inte ska göra sig illa på vassa cykeldelar. Kartongen skyddar ju inte cykeln så mycket men om nåt pajar måste flygbolaget ersätta. Så sa i alla fall American Airlines (tror jag det var).
/Kristian

Tror inte det stämmer att det måste vara just bolagets egna kartonger. Flög med AA för ett par år sedan och de var heljusta, har man bara en resväska och flighten är interkontinental är cykeln gratis, och om jag förstod saken rätt så är det så att om man inte har en egen kartong så tillhandahåller de en mot avgift. Har man kartong är det bara att köra. Så var det i varje fall för oss.

Däremot amerikanskt inrikesflyg kan vara visst vara struligt, har jag hört.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.