Vandring i Schweiz

annso133@student.liu.se (Anna)

Gäst
Finns det någon som kan tipsa mig om en bra svensk sida att gå till med info om vandringar i Schweiz? Jag ska ner dit i juni och vill veta allt!
 
Schweiz kan jag, men inga sidor.

Jag kan inga sidor, men jag kan Schweiz rätt bra. Jag kan tipsa om både bra
platser och bra leder, men det är rätt väsentligt att veta om du vill långvandra mellan
stugor eller göra dagsutflykter (som ofta kräver
transportmedel i ena riktningen). Vandrarvanan är förstås också väsentlig.


De områden jag känner till är Berner Oberland, Graubuenden (mycket rik på möjligheter),
Ticino och, lite grann, Wallis.



Sen är det årstiden. Du skriver "i juni". Snöförhållandena kan variera väldeliga
från år till år. 1988 var det t ex i Engadin (Inndalen)
snöfritt praktiskt taget överallt till 2.500 meters höjd
vid mitten av juni. Året därpå kunde samma sägas två-tre veckor senare.
Försenad snösmältning kan betyda att även rätt beskedliga pass blir vanskliga;
försenad snösmältning och plötsligt insättande värme (som 1991) kan göra vandringen
mycket mödosam. Förra året var det kopiöst med snö i Alperna, men snabb
snösmältning. Kring den 26-27 juni passerade jag sjöar med till hälften snötäckta
stränder på 2000 m höjd (trädgräns, ungefär). Under två veckors vandring stadigt söderut
steg snögränsen flera hundra meter.



Stugorna öppnar lite olika, en del kring midsommar, andra i månadssskiftet
juni/juli. Utan specialkunskaper om årets förhållanden skulle jag inte råda
någon att vandra före den 25/6. Sista veckan i juni och de båda första i juli
är normalt de bästa, för att t ex uppleva floran.
Kring den 15 juli kommer tyskarna.


il C.
 
just nu:

Just nu är snödjupet normalt eller över normalt i de centrala Alperna i Schweiz.
Normalt eller under normalt i de sydligare delarna.


il C.
 
Hej Anna

Vi vill gärna vandra i schweiz i år, har du fåt bra tips eller ej??kan man vandra i schweiz lika som Sverige, menar jag vild vandring med eget tält och.....
kan du vara snäll och skickar vidare dina tips på detta sidan eller lokis51@yahoo.se

Tack.
Mvh
NaneLokis
 
Vandra kann du göra i princip överallt i Schweiz, desamma gäller äta och övernatta.

Men ska du göra (hög) alpina vandringar i Juni måste du kanske vara beredd att improvisera lite. Det som il C säger stämmer väl. På många ställen högt och halv högt upp finns mycket snö fortfarande och nör den börjar smälta kan det bli vått.

Schweizarna är ett vandrade folk men fjällvandring a la kungsleden gör man oftast inte. Istället dagsvandringar eller en övernattning som gäller. Gärna på sk Höhenwege. Leder som följer en dalgång men lite högre upp på (syd)sidan av bergskedjan.

Däremot inte sagt att det andra är omöjligt. Det finns en uppsjö av böcker och turförslag vilket gör det svår att rekomendera något speciellt.

För de som gör högalpina vandringear kan man mycket väl gå mellan SACHütten. Vägen mellan ställer olika anspråk på kunskaper och utrustning.

Internet http://www.sac.ch/ är ett givet val för den som kan tyska eller franska.

http://www.sac-cas.ch/index.php?id=379&L=0 sök på tourentip där beskiriver och dokumeterar läsarna olika turer vilka ofta är mer än 2 - 3 övernattningar.

Här hittar man info över nyligen gjorda turer där folk lämmnar info över rådande förhållanden.
http://www.gipfelbuch.ch/gipfelbuch.php

en allmän sida finns här info delvis på engelska. http://www.wandersite.ch/

Dessutom Tessin ligger på sydsidan av bergen de har ofare torrare och varmare. (Men tältförbud utom på campingplatser).

Engadin är i Sverige kanske inte lika berömt som Berner Oberland med Eiger och Wallis med Matterhorn men har rätt mycket att bjuda på. Om det regnar kann man ju altid ta tåget till St Moritz och kanske få en blick av någon vaker och rik :)
 
åtta år gammal tråd!

På min hemsida http://www.huthyfs.com finns (långt ned) sammanfattnngar av diverse vandringsområden i Europa, bl a Schweiz. Där nämns inte mina senaste besök i landet, eftersom dessa var korta. När jag gick från St. Gingolphe till Modane, 15 dagar, längs GR 5, började turen med några minuter i Schweiz och gjorde senare en kort avstickare tillbaka dit i trakten av Porte du Soleil, ett skidcentrum där det då var populärt att ta med sin mountainbike
i lift upp och sedan störta ned. År 2006 gjorde jag en tur som var tänkt att gå i Italien enbart, men där höjdförhållandena gjorde det naturligt med två övernattningar i Schweiz (kantonen Wallis),
se http://www.huthyfs.com/piaogal/index.html
bild 031-042. Där var tält inget problem, men det är också mina båda enda tältnätter i det landet.

Undras om tältförbudet i Ticino, som nämns ovan, egentligen bara gäller nere i dalarna. Jag antar att det är som i andra länder, att vill man tälta i närheten av en fäbod, kan man ofta komma överens med herden. Annars är det i Västalperna man tältar bäst.

I Engadin har jag läst att det går bra att tälta långt in i sidodalarna till Inndalen - möjligen bör man vänta till kvällen med att ställa upp tältet. Detta hoppas jag pröva i augusti-september, eftersom min planerade tur i Italien gör en sväng in i Schweiz.
 
Tälta 'vilt' i Tessin. Många väääldigt känsliga pga alla skogsbränder och utsatt natur. Bli inte förvånad om folk reagerar. Det finns flera anledningar till att man inte vill ha altförmycket vilt campande. Att fråga de som är på 'alpen' (fäboden) är säkert en bra idee.

Schweizarna själva är oftast för 'lata' ;) fär att släpa med sig tält och sovsäck de höjdmeter som de ofta gör. Berghütteromantik är kultur, historia och levnadstil.

Tydligen var snömängderna för åtta år sedan också stora :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.