Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Apropå skandinaviska knivar...

Jag är i köptagen för en samehuggare och skulle gärna få lite köpråd och tips, gärna användarerfarenheter av specifika modeller om det är någon som har det.
Förra veckan besökte jag en stor norsk kedja för att om möjligt få en chans att svinga en huggare. Nu hade de ingen riktig samehuggare i butiken, det närmaste var en Brusletto Villman Specialversionen men den svingade jag friskt till en del kunders oro..;).
Blev tyvärr inte imponerad. Eggvinkeln var som på en yxa! :(.
Det går ju iofs att åtgärda men till min förvåning hade i praktiken alla Bruslettoknivar jag kände på (enligt min mening) alldeles för stor eggvinkel. Min fråga är därför, är detta generellt för Brusletto eller hade jag bara otur att få klämma på måndagsexemplar?

/Lux
Helle Lappland och Mora 333 är två lätta huggare som undertecknad föredrar framför de tyngre varianterna, typ kukri eller stora amerikanska choppers. Har du tittat på dem?

Det du beskriver gällande Brusletto är inget undantag, snarare regel.

~Paul~
 
Apropå skandinaviska knivar...

Jag är i köptagen för en samehuggare och skulle gärna få lite köpråd och tips, gärna användarerfarenheter av specifika modeller om det är någon som har det.
Förra veckan besökte jag en stor norsk kedja för att om möjligt få en chans att svinga en huggare. Nu hade de ingen riktig samehuggare i butiken, det närmaste var en Brusletto Villman Specialversionen men den svingade jag friskt till en del kunders oro..;).
Blev tyvärr inte imponerad. Eggvinkeln var som på en yxa! :(.
Det går ju iofs att åtgärda men till min förvåning hade i praktiken alla Bruslettoknivar jag kände på (enligt min mening) alldeles för stor eggvinkel. Min fråga är därför, är detta generellt för Brusletto eller hade jag bara otur att få klämma på måndagsexemplar?

/Lux

Jag har hittills inte sett en enda nytillverkad Brusletto värd pengarna. En Brusletto Villman skulle jag på sin höjd använda som stekspade.

Jag blir lite förvånad dock över att du skriver "Eggvinkeln var som på en yxa! :( " Det var ju trots allt en huggare du tittade på och inte en kniv att hacka grönsaker med. ;)

Rent generellt så kan man säga att yxor slipas med en eggvinkel på 25-40 grader beroende på dess användningsområde. Som regel kör man också konvex egg som du säkert vet. Jag kan lova dig att mina täljyxor skär bättre i trä (och många andra material) än de flesta knivar du har provat. Att använda en yxegg som referens för en dålig egg uppskattas inte hos undertecknad! ;)
 
Helle Lappland och Mora 333 är två lätta huggare som undertecknad föredrar framför de tyngre varianterna, typ kukri eller stora amerikanska choppers.
1. Har du tittat på dem?

2. Det du beskriver gällande Brusletto är inget undantag, snarare regel.

~Paul~

1. Helle Lappland har jag tittat på (många gånger), även lite på andra märken som Knivsmed Strømeng. Än så länge är Helle Lappland favorit.

Hade faktiskt inte en tanke på "The Mora Machete" 333 alls i sammanhanget. Har dock vid tidigare tillfällen stött på den. Tack för att du påminde mig, det kommer nog att bli en sån också...:)

Angående tyngre huggare och machetes: De är roliga att använda men det går inte att komma ifrån att de oftast är, just det, tunga... Det har dock inte hindrat mig från att ha "ett litet lager" av stora huggare...he he...;).

När det gäller användning i Sverige (skog) är jag egentligen ganska tillfreds med att använda en liten kniv (Mora) och komplettera med en mellanstor (SissiPuukko M95) och en liten Fiskars-såg (130 gram) och ibland en liten yxa.
Dock med mitt ökande intresse för skandinaviska knivar vill jag såklart testa även de större knivarna...;)

2. Tråkigt och dåligt! :(

/Lux
 
Jag har hittills inte sett en enda nytillverkad Brusletto värd pengarna. En Brusletto Villman skulle jag på sin höjd använda som stekspade.

1. Jag blir lite förvånad dock över att du skriver "Eggvinkeln var som på en yxa! :( " Det var ju trots allt en huggare du tittade på och inte en kniv att hacka grönsaker med.

Rent generellt så kan man säga att yxor slipas med en eggvinkel på 25-40 grader beroende på dess användningsområde. Som regel kör man också konvex egg som du säkert vet.
2.Jag kan lova dig att mina täljyxor skär bättre i trä (och många andra material) än de flesta knivar du har provat.
3. Att använda en yxegg som referens för en dålig egg uppskattas inte hos undertecknad! ;)

1. Det var endast menat som en metafor för alltför stor eggvinkel på kniven. Jag kanske borde skrivit det istället...
Samtidigt tycker jag självklart inte att en huggare ska ha en (alltför) tunn egg, var egg på sin plats...;)
I just det här fallet var eggen inte bra alldeles oavsett, slipningen var mycket ojämn och slarvigt gjord.

Sedan var tyvärr eggvinkeln alldeles för bred också på de mindre knivarna jag tittade på ...

2. Jag tror dig...:)

3. Förlåt...;)
Det enda jag menade var att eggen/eggvinkeln var felaktig och för bred för tänkt användningsområdet och inte att yxeggar generellt skulle vara dåliga.

/Lux
 
1. Det var endast menat som en metafor för alltför stor eggvinkel på kniven. Jag kanske borde skrivit det istället...
Samtidigt tycker jag självklart inte att en huggare ska ha en (alltför) tunn egg, var egg på sin plats...;)
I just det här fallet var eggen inte bra alldeles oavsett, slipningen var mycket ojämn och slarvigt gjord.

Sedan var tyvärr eggvinkeln alldeles för bred också på de mindre knivarna jag tittade på ...

2. Jag tror dig...:)

3. Förlåt...;)
Det enda jag menade var att eggen/eggvinkeln var felaktig och alldeles för bred för tänkt användningsområdet och inte att yxeggar generellt skulle vara dåliga.

/Lux

Ursäkten accepteras! :-D
 
Mora 333 tillverkas inte längre av MoS...:(
Är det någon som vet om det fortfarande går att få tag på den och i så fall var?

/Lux
Va synd. Förstår inte varför man tar bort den modellen när väl populariteten börjat stiga, framför allt på andra sidan pölen.

Har du funderat på en C223P i stället för 333-an? Den är tyvärr inte lika bra men närmare än så kommer man inte.

http://www.moraofsweden.se/fisk/fisk-slaktkniv-c223p?group=prod_prod_grp-s1/43

~Paul~
 
Mora 333 tillverkas inte längre av MoS...:(
Är det någon som vet om det fortfarande går att få tag på den och i så fall var?

/Lux

Jag har både 333 och 223 och skulle faktiskt ta 223 om jag bara fick välja en som lite allround. Den har bättre grepp, är stabilare byggd,kolstål och hugger nästan llika bra. 333an är lite svajig och har ett lite för tunn grepp som dessutom är ganska känsligt ( mitt har spruckit lite närmast bladet), eggvinkeln behöver ökas lite också. Men den hugger förbenat bra, otroligt bra om det är vass och gräs o,dyl.
 
Jag har både 333 och 223 och skulle faktiskt ta 223 om jag bara fick välja en som lite allround. Den har bättre grepp, är stabilare byggd,kolstål och hugger nästan llika bra. 333an är lite svajig och har ett lite för tunn grepp som dessutom är ganska känsligt ( mitt har spruckit lite närmast bladet), eggvinkeln behöver ökas lite också. Men den hugger förbenat bra, otroligt bra om det är vass och gräs o,dyl.
Där ser man. Just kolstålet är den springande punkten :). Till den här typen av knivar är det förstås ett stort +.

~Paul~
 
Åter till trådens ursprung....

Jag hade gärna velat klämma in mina favoritknivar i respektive kategori på en och samma bild. Men det låter sig tyvärr inte göras. Eller tyvärr förresten.....tack och lov! :)

Men en av mina favoriter i köket...i alla fall när det skall skalas saker.

Shiki%20skalkniv.jpg

Hiro skalkniv​

Just den här "Shiki" ltd ed har 35 lagers rostfri damask med VG-10 (HRC 60-61) i eggen. Handtaget av marinblå micarta med "trämönster" och mosaiknit. Vikt 78 g och godstjocklek 2,5mm.

/ J
 
Apropå ingenting eller snarare mer storväxta Skandinaviska bröder så kan jag inte bidra med några synpunkter på huggare eftersom jag inte äger några dylika men väl på en axelbred norrman och en armstark finne.

Skandinaver.jpg


Knivsmed%20Str%C3%B6meng%20AS.jpg


Knivsmed%20Str%C3%B6meng%20AS%202.jpg


Puuko.jpg


Det verkar som jag inte bara har fällknivar trots allt. Även om de helt klart dominerar min lilla hög! :)

De har varit med ett tag och framförallt Strömengkniven skulle behöva lite spabehandling. Var några år sen den användes.

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.