Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var vänligt sagt men jag är bara en glad amatör...:)
Visst har man väl tänkt tanken men jag är fullt tillfreds med att ha knivar som en hobby.
Fast å andra sidan, hade jag varit hälften så gammal och inte med x*kkr i skuld till csn så hade det kanske varit en annan femma...;)

/Lux
Förstår. Fast du har nog rört dig bortom amatörism för länge sedan :).

~Paul~
 
Tittade på denna och två andra av Virtuovice video's.
Han är verkligen noggrann.
Hans summering är också intressant!

Hans Mora HD och min Mora Robust är slipade på exakt samma sätt!
Det ökade verkligen skärförmågan, med bibehållen styrka.

Jag tycker att hans erfarenheter visar nödvändigheten av en bandslip, för att få ut det mesta av sina knivar.
Det är en sak att köpa dyra knivar , men för att få ut nå't av investeringen, så måste man också behärska slipningen.
Förmågan att kunna slipa rätt, är kanske så mycket som 50% av prestandan hos en lite finare kniv.

Mikael

Väldigt intressanta och lärorika filmer från Virtuovice. Jag har kollat några stycken men med tanke på hur många han har producerat lär det ta ett tag innan jag sett allihop.
Han gillar verkligen konvexa eggar! Jag har förstått att du också gör det, brukar du konvexa alla dina knivar?
Angående din Mora Robust: du tunnar alltså bladet ovanför slipfasen/ höjer slipfasen och konvexar eggen. Om du har vore det intressant att se några jämförande före och efterbilder.

/Lux
 
Väldigt intressanta och lärorika filmer från Virtuovice. Jag har kollat några stycken men med tanke på hur många han har producerat lär det ta ett tag innan jag sett allihop.
Han gillar verkligen konvexa eggar! Jag har förstått att du också gör det, brukar du konvexa alla dina knivar?
Angående din Mora Robust: du tunnar alltså bladet ovanför slipfasen/ höjer slipfasen och konvexar eggen. Om du har vore det intressant att se några jämförande före och efterbilder.

/Lux

I stort sett blir mina eggar alltid convexa, eftersom jag slipar utan jigg.
I några fall har jag också slipat bladet till convex yta.

Jag får ta bilder på mina Robust (jag har två), men den convexa ser ut som Wako's Robust.
Det får bli lite senare, eftersom jag nyss fått hem en F1 3G från Erik.
Fin modell, F1'an!

Mikael
 
Förstår. Fast du har nog rört dig bortom amatörism för länge sedan :).

~Paul~

...fast jag kommer nog ända alltid att vara en amatör...

"En amatör (av franskans amateur, "älskare") är en person som håller på med något för att han älskar det, till skillnad från den som gör det för pengar (professionell)."

/Lux
 
Här kommer ännu en bushcraftkniv.:cool:

Celilo Bushcraft Knife. köpt från Bushcraft Northwest. Tillverkad av Daniel koster. Bladet är 9cm i 3V stål. En del av vinsten från kniven går till lokala First Nation organisationer. :)

http://www.bushcraftnorthwest.com/
 

Bilagor

  • 14284524474_83a3e2ae19_m.jpg
    14284524474_83a3e2ae19_m.jpg
    19.2 KB · Visningar: 545
Här kommer ännu en bushcraftkniv.:cool:

Celilo Bushcraft Knife. köpt från Bushcraft Northwest. Tillverkad av Daniel koster. Bladet är 9cm i 3V stål. En del av vinsten från kniven går till lokala First Nation organisationer. :)

http://www.bushcraftnorthwest.com/

Den såg verkligen intressant ut! Återkom gärna med dina åsikter om kniven när du testat den. Är personligen lätt allergisk mot kydex men det skulle nog inte vara så svårt att hitta en läderslida som passar.

Visst köpte du en L.T. Wright Genesis också? Vad tycker du om den? Har varit sugen på den modellen ett tag men det har varit för många GEC knivar som har gått före.
 
Hej Lux!


Här är några bilder på Mora Robust.

De är tagna i all hast (dåliga), men det är vad jag hinner just nu.

Överst är original och underst är den convexa.
bild 1 i knivstället är original.
bild 2 är convex
bild 3 är F1 3G, som jämförelse.

Mora Robust går inte ens ner i 3mm skåran (IKEA knivställ)
F1 har mkt luft runt bladet, vilket visar att F1 3G är ganska tunn, för att vara en "tjockbladare från Fällkniven".


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5653.JPG
    IMGP5653.JPG
    127.1 KB · Visningar: 538
  • IMGP5654.JPG
    IMGP5654.JPG
    118.2 KB · Visningar: 541
  • IMGP5655.JPG
    IMGP5655.JPG
    123.2 KB · Visningar: 534
  • IMGP5657.JPG
    IMGP5657.JPG
    123.6 KB · Visningar: 527
Hej Lux!


Här är några bilder på Mora Robust.

De är tagna i all hast (dåliga), men det är vad jag hinner just nu.

Överst är original och underst är den convexa.
bild 1 i knivstället är original.
bild 2 är convex
bild 3 är F1 3G, som jämförelse.

Mora Robust går inte ens ner i 3mm skåran (IKEA knivställ)
F1 har mkt luft runt bladet, vilket visar att F1 3G är ganska tunn, för att vara en "tjockbladare från Fällkniven".


Mikael
Lärorika bilder och ett bra jobb med konvexeringen av bladet!

~Paul~
 
Här kommer ännu en bushcraftkniv.:cool:

Celilo Bushcraft Knife. köpt från Bushcraft Northwest. Tillverkad av Daniel koster. Bladet är 9cm i 3V stål. En del av vinsten från kniven går till lokala First Nation organisationer. :)

http://www.bushcraftnorthwest.com/

Vilken fin kniv! :)
Ser mycket användbar ut. Gillar att den samtidigt både är liten och med ganska låg vikt.
Förstår dock inte varför kydex-slidan är så bred när kniven i övrigt är själva definition av liten och smidig.
Här är en bild på hur tången ser ut:
http://kosterknives.com/2014/03/27/blades-headed-out-for-heat-treat/

Samlar du på bushcraft-knivar? Har du någon favoritkniv för "bushcrafting"?

/Lux
 
Hej Lux!


Här är några bilder på Mora Robust.

De är tagna i all hast (dåliga), men det är vad jag hinner just nu.

Överst är original och underst är den convexa.
bild 1 i knivstället är original.
bild 2 är convex
bild 3 är F1 3G, som jämförelse.

Mora Robust går inte ens ner i 3mm skåran (IKEA knivställ)
F1 har mkt luft runt bladet, vilket visar att F1 3G är ganska tunn, för att vara en "tjockbladare från Fällkniven".


Mikael

Fint arbete du gjort på Robusten!
Och tack för bilderna. :)

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.