Stort knivintresse - välj din favoritkniv

om det är någon som vill ha den så skrattar jag inte heller.
Det är långt till skratt från min sida. Snarare gråt.

En liten knivs syfte är att skära med. Det här missfostret har enligt min mening överträtt den gränsen och är således knappt en kniv längre, utan snarare ett kapat yxhuvud. Som yxa är den dock pga sin ringa tyngd och korta grepp heller inte effektiv.

Frågan är således: Vad är den här "parodin på sig själv" ämnad att göra??

~Paul~
 
Det är långt till skratt från min sida. Snarare gråt.

En liten knivs syfte är att skära med. Det här missfostret har enligt min mening överträtt den gränsen och är således knappt en kniv längre, utan snarare ett kapat yxhuvud. Som yxa är den dock pga sin ringa tyngd och korta grepp heller inte effektiv.

Frågan är således: Vad är den här "parodin på sig själv" ämnad att göra??

~Paul~
Enkelt: Det är en mycket liten trädgårdsspade - som förmodligen inte ens går att skära av ett snöre med.

Påminner betr. funktionaliteten starkt om den TOPS Iraq Jaq som jag i ett svagt ögonblick köpte. Den är helt omöjlig att skära något med då den hare en slipvinkel som en släggyxa..... Duger till att låna ut till scouter, som tycker den är cool. Iofs bra att använda som kil för att klyva upp små vedträn till späntstickor - men det kan man ju använda vilken kniv som helst till.......
 
Enkelt: Det är en mycket liten trädgårdsspade - som förmodligen inte ens går att skära av ett snöre med.

Påminner betr. funktionaliteten starkt om den TOPS Iraq Jaq som jag i ett svagt ögonblick köpte. Den är helt omöjlig att skära något med då den hare en slipvinkel som en släggyxa..... Duger till att låna ut till scouter, som tycker den är cool. Iofs bra att använda som kil för att klyva upp små vedträn till späntstickor - men det kan man ju använda vilken kniv som helst till.......

Hehe. Synd att det skall behöva kosta pengar att får reda på hur värdelöst något är ;).

~Paul~
 
Enkelt: Det är en mycket liten trädgårdsspade - som förmodligen inte ens går att skära av ett snöre med.

Påminner betr. funktionaliteten starkt om den TOPS Iraq Jaq som jag i ett svagt ögonblick köpte. Den är helt omöjlig att skära något med då den hare en slipvinkel som en släggyxa..... Duger till att låna ut till scouter, som tycker den är cool. Iofs bra att använda som kil för att klyva upp små vedträn till späntstickor - men det kan man ju använda vilken kniv som helst till.......

Dagens första skratt! :)
Jag har tyvärr också ett par mer eller mindre användbara TOPS:ar hemma...

/Lux
 
Sådana här tjocka korta fastbladare är en trend som bitit sig fast i knivvärlden av oklara skäl. Jag tror att det är omedvetna designers och aktiva icke-i-verkligheten-knivanvändande forumister och annat internet mähä som blåst och håller liv i det. Som sagt så är det ett mysterium vad man faktiskt kan ha dem till. Tältpinne slog mig precis som en möjlighet.
 
1. Sådana här tjocka korta fastbladare är en trend som bitit sig fast i knivvärlden av oklara skäl. Jag tror att det är omedvetna designers och aktiva icke-i-verkligheten-knivanvändande forumister och annat internet mähä som blåst och håller liv i det. Som sagt så är det ett mysterium vad man faktiskt kan ha dem till.
2.Tältpinne slog mig precis som en möjlighet.

1. Det ligger något i det du säger...:(
2. Dagens skratt nummer två! :)
Tyvärr måste jag göra dig besviken... ;)
Hillebergs tältpinnar väger runt 10gram styck. Det här monstret går loss på nästan 3hg! Alltså ungefär som en Fällkniven A1...

/Lux
 
Med några modifikationer (bland annat bortslipandet av näbben) skulle den nya Ontario-utekniven kunna vara en rätt bra pjäs. Önskar bara att det också fanns en version med renodlat kolstål i bladet. 154CM är trots allt lite skört med tanke på anv. uppgifterna för den här typen av knivar.

Specen:
Blade Length: 5"
Thickness: 0.13"
Overall Length: 10"
Blade Steel: 154CM Stainless Steel, 58-60HRC
Handle Material: Linen Micarta
Sheath Material: MOLLE Compatible Nylon
Weight: 8.4 oz. Knife Only, 11.9 oz. with Sheath

PRIS: $122.95

http://www2.knifecenter.com/item/ON...s-Survival-Knife-5-inch-Blade-Micarta-Handles
 

Bilagor

  • Ontario Blackbird SK-5 Noir Wilderness Survival Knife, 5 inch blade.jpg
    Ontario Blackbird SK-5 Noir Wilderness Survival Knife, 5 inch blade.jpg
    15.5 KB · Visningar: 482
  • Ontario Blackbird SK-5 Noir Wilderness Survival Knife, 5 inch blade, 2.jpg
    Ontario Blackbird SK-5 Noir Wilderness Survival Knife, 5 inch blade, 2.jpg
    15.7 KB · Visningar: 500
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 475
Den har en rätt hög vikt i förhållande till bladlängd och tjocklek. Annars ser den rätt ok ut. Tyvärr tycker jag att killen som designat den verkar utomordentligt töntig, därför skulle jag inte kunna köpa kniven även om den var lättare :) En S1 hellre i så fall.
 
Den har en rätt hög vikt i förhållande till bladlängd och tjocklek. Annars ser den rätt ok ut. Tyvärr tycker jag att killen som designat den verkar utomordentligt töntig, därför skulle jag inte kunna köpa kniven även om den var lättare :) En S1 hellre i så fall.
Vikten på en S1-a är 190 g och på Ontarion 238 g. OK, en liten skillnad är det men inte på något sätt våldsamt stor. Dessutom får man dras med S1-ans yxlika blad (5 mm tjockt och sabelslipat jämfört med Ontarions 3,3 mm flatslipade blad). Man kan med andra ord inte påstå att S1-an är en slicer ;).

Ontarion däremot har ett blad som ser användbart ut till varierande arbeten, allt från camping-matlagning till jakt och eventuellt lite träsnideri. Som fiskekniv är den dock lite för kort i bladet och dessutom är det fel form.

När det gäller stålvalet så är det i princip hugget som stucket med en liten fördel till S1-an eftersom bladet är laminerat och därmed lite mer elastiskt.

Greppets utformning är bra men S1-an har en bättre vidhäftningsförmåga. Dvs, är inte lika hal som micartan på Ontarion.

Prismässigt ligger de ganska lika med en liten fördel till Ontarion som är ca 200:- billigare. Den finns att köpa på bland andra Lamnia.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=4228

Så allt som allt skulle jag personligen välja Ontarion pga det enligt min åsikt viktigaste aspekten, nämligen skäreffektiviteten. Jag skulle välja den trots att den designats av "rabbinen" Paul Scheiter ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.