Cobolt Sibir/Origo!

Hej Peter!

Tycker du alltså att Barra-Q är snabbare? Håller med dig att pedalsystemet i Origo/Sibir är att föredra!
Vad tror du om man jämnför Sibir och Origon fartmässigt? Sibiren är ju lite längre men Origon nån cm smalare!
Å annars nåt att säga om kvaliteten ev läckage? Funkar pedaljusteringen utan problem(ser bra ut)
Vikten då,din ska väl väga 20-22kg! Gör den det?

/Janne

Jag menar att Barra-Q är lite snabbare och även stadigare än Origo. Sibir har jag aldrig provat.

På min Origo finns en lucka i främre skottet som gör att man enkelt kan lägga grejor framför pedalerna. Den luckan får jag inte riktigt tät, men det märks bara när jag leker ordentligt i bassäng och får mycket vatten i sittbrunnen. Det bästa vore nog att inte ha någon lucka där alls.

Pedaljusteringen funkar bra.

Jag har inte vägt min ordentligt, men den väger säkert omkring 24kg, men då har jag också låtit montera in ett VKV-rör bakom sitsen för att ha samma säkerhetssystem i "alla mina kajaker".
 
Hej Peter!

Tycker du alltså att Barra-Q är snabbare? Håller med dig att pedalsystemet i Origo/Sibir är att föredra!
Vad tror du om man jämnför Sibir och Origon fartmässigt? Sibiren är ju lite längre men Origon nån cm smalare!
Å annars nåt att säga om kvaliteten ev läckage? Funkar pedaljusteringen utan problem(ser bra ut)
Vikten då,din ska väl väga 20-22kg! Gör den det?

/Janne

Jag menar att Barra-Q är lite snabbare och även stadigare än Origo. Sibir har jag aldrig provat.

På min Origo finns en lucka i främre skottet som gör att man enkelt kan lägga grejor framför pedalerna. Den luckan får jag inte riktigt tät, men det märks bara när jag leker ordentligt i bassäng och får mycket vatten i sittbrunnen. Det bästa vore nog att inte ha någon lucka där alls.

Pedaljusteringen funkar bra.

Jag har inte vägt min ordentligt, men den väger säkert omkring 24kg, men då har jag också låtit montera in ett VKV-rör bakom sitsen för att ha samma säkerhetssystem i "alla mina kajaker".
 
Cobolt Origo är en utmärkt allroundkajak

Jag instämmer med de positiva omdömena om Origo. Om man vill ha en kajak som funkar till det mesta - långtur, motion, rollövningar m.m. så är Origo ett prisvärt alternativ. Den är stabil och trygg, lastad som olastad, trots den smala bredden (52 cm). Dessutom är den lättdriven och kursstabil på alla bogar. Det reglerbara pedalsystemet, med pedalerna i centrum, känns mer ergonomiskt riktigt än utmed skrovsidan. Man får dessutom bättre stöd för knäna under vingarna på sittbrunnskanten när man rollar.

Jag har inte haft problem med läckage i stuvfacken eller via inspektionsluckan framför pedalerna. Den är f.ö. till för att kunna komma åt pedalskruvens låsmutter även om det också får plats lite packning innanför.

Vikten beror på vilken modell man väljer, kolfiber, glasfiber/kevlar eller bara glasfiber. Jag bär min Origo glasfiber/kevlar lätt på axeln och tror inte den väger mer än angiven vikt 24 kg.

Skulle jag önska förbättringar är det ett djupare fack på luckan framför sittbrunnen så man fick ner en liten termos. Nu får man bara ner smågrejor som pannlampa o.dyl. Jag skulle också vilja prova en mindre sittbrunn så det inte blir så långt fram till vattenflaskor och andra grejor på fördäcket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
AK Cobolt Origo Paddling allmänt 4
bsoby Cobolt kajak Paddling allmänt 1
jabe05 Sibir Expedition? Paddling allmänt 0
kagge Kajakköp Garkast Sibir Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.