KAP-köket

Undrar om någon vet i fall KAP-kökets brännare får plats i lill Trangia när det är nerpackat? Kan man använda minre brännsleflaskor än 1 liters?
 
Bränsleflaskan

Hej,


matarledningen på pumpen passar till en Sigg literflaska. Om den viker sig för mycket kanske bränsletillförseln påverkas.


Om brännaren kan packas i lillTrangia vet jag inte. Om användning av KAP-brännaren i lillTrangia, se nedanstående inlägg (Gunnar Finn är kökets konstruktör).


http://www.utsidan.se/forum/get/food/143/2/1.html


/J.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Mer om bränsleflaskor

Det går att ha KAP-kökets pumpenhet i flera olika sorters bränsleflaskor. Själv använder jag nästan alltid MRS:s mellanstora flaska (0,65 l), då jag tycker att den är lagom stor och dessutom av högre kvalitet än SIGG-flaskorna. Flera av mina SIGG-flaskor har för övrigt böjat läcka, vilket är förödande om man har bränsle under högt tryck i dem.


Den mellanstora SIGG-flaskan (0,5 l) fungerar också bra, men bränsleslangen blir ganska böjd när man skruvar i pumpen. Har man riktigt små bränslebehov kan man faktiskt använda den lilla MSR-flaskan (0,4l). Slangen får man då försöka ringla ihop som en orm i botten av flaskan, men det har jag gjort flera gånger utan att förstöra den.


Skall man ut på en tur långt från civilisationen bör man alltid ha med sig en extra bränsleflaska (lämpligen innehållande ett förråd av bränsle). Det är nämligen så att om flaskan/tanken går sönder så blir köket oanvändbart. Detta har hänt mig, så jag vet.


MVH


Peter Ask
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Korrosion?

Jag har två enliters SIGG-flaskor som läcker. Som tur var upptäckte jag läckaget hemma innan jag skulle ut. Vad jag minns så var det så att jag hade fyllt fotogen i en av dem, och upptäckte att den blev blöt på utsidan. Jag kollade då genom att pumpa upp trycket i den, och då sprutade fotogenen ut genom ett litet hål. Inte så bra. Det var ingen tydlig skada på flaskan, så jag antar att det var korrosin som ätit sig igenom godset. Likadant är det med en liten (0,3 l) SIGG-flaska som jag har. Läcker från ett nästan osynligt hål.


En annan gång var jag ute med några kompisar, och vi hade med oss ett MSR-kök med en SIGG-flaska som tank. Mitt som vi körde köket sprack flaskan, och fotogenen sprutade ut. Som tur var tog det inte eld, men köket var ju oanvändbart efter det. Förmodligen hade flaskan åsamkats en mekanisk skada, och gav sedan vika för det höga trycket.


Sprit i aluminiumflaskor kan nog vara en bov i dramat. Har man bara petroleumbränslen i flaskorna kanske man slipper korrosionsproblem? MSR-flaskor har betydligt tjockare gods än SIGG-flaskor, och torde därför stå emot både korrosion och mekaniska skador bättre. Jag har använt MSR-flaskor i 6-7 år och ingen av dem har än så länge börjat läcka.


MVH


Peter Ask
 
Mystisk läcka...

...Jo, MSR-flaskorna är bra, hade själv ett MSR XGK med tillhörande flaskor i 10 år utan tankproblem. Optimus flaskor verkar också mycket bra - de har det tjockaste godset jag sett hittills.


Jag undrar hur korrosion skulle kunna uppstå med sprit - är inte alla Siggflaskor gjorda för spritbränsle från början? Eller är det speciella varianter?


I somras råkade jag ut för läcka från KAP-kökets tank. Jag vet fortfarande inte vad det var som orsakade läckaget. När flaskan var halvfull kunde den bara förvaras upprätt - annars började den läcka fotogen. Jag kollade backventilen men den fungerade vad jag kunde se (ingen fotogen i pumphuset). Jag pumpade upp tryck och satte en liten pinne i slangens munstycke för att trycka ut ev. skit - ingen skillnad. Jag kontrollerade utluftningsventilen - den läckte inte när jag höll flaskan upp och ner eller skakade den. Gunnar Finn stod svarslös. Min slutsats blev att pump och vidhängande bränslesystem fungerade. Återstår flaskan...som inte har några synliga skador i överdelen.


Fotogenosmos? :)


/Johan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Näst intill osynliga hål!

De hål som finns på mina SIGG-flaskor är näst intill osynliga. Ingen större skada syns på flaskan, men fotogenen letar sig ut ändå.


Testa din flaska genom att fylla den med bränsle och skruva på en vanlig kork från SIGG eller MSR (inte punpenheten alltså). Läcker den fortfarande så är det nog hål någonstans i flaskan. Då är den färdig för soptunnan.


MVH


Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.