"Apoteket"

Eller vad man ska kalla det. Jag hittade ingen gammal tråd om det, det är visserligen inte nån stor post när det gäller vikten, men nån länkade till videoklipp om "dinky stuff" och där var det en del idéer som jag inte tänkt på förr, samtidigt tyckte jag det saknades lite grejer som jag själv har. Men det beror väl lite på hur man är som person, en del har väldigt besvär av hosta ibland medans andra sällan besväras av det.

Om vi bortser från vardagliga behov av medicin och fokuserar på det som "nödutrustning", vad har ni för tankar där?

Mitt resonemang är att det är två nivåer:

1. Dels vill jag inte att småskador och sånt ska tvinga mig att bryta (myggmedel, plåster, solskydd alltså)

2. Men samtidigt så tycker jag att om det går riktigt illa så vill jag bara kunna "ta mig ut".

Jag har t.ex. resonerat att hosttabletter (noskapin) räcker med typ 4 stycken, för att kunna sova ordentligt om man får rejäl hosta. Samma sak med t.ex. immodium, blir jag magsjuk så är det att kunna avbryta utan katastrof som är det viktiga, inte att kunna fortsätta.

Jag är inte ute efter långa listor nu utan mer tankar om:
- Vad behöver man? Och varför?
- Hur mycket behöver man? Och varför?
- Vad kan man skippa? Och varför?

Jag har lite plåster för småsår som sagt var, första förband för värre grejer. Funderade på om man ska ha med ett par större sterila kompresser också, som kan användas mot såret medans man binder om med annat?

Är steristrips/butterflies meningsfullt att ha med? Gör man sig så illa är väl det viktigaste att stoppa blödningen och ta sig ut, fula ärr kan väl i nödfall plastikopereras?

Jag brukar inte få skavsår så jag har inget med mot det, men lite leukoplast borde man kanske ha?

I medicinväg så tänker jag att ibuprofen är rätt "multivalent" (smärtlindrande, febernedsättande, antiinflammatoriskt).

Hosttabletterna har jag redan nämnt, får man hosta och inte kan sova anser jag att det påverkar säkerheten rätt mycket. Men det måste ju räcka med att ha med sig för 3-4 nätter, är hostan så illa att man inte kan sova så handlar det i mina ögon om att kunna sova så man kan ta sig ut säkert bara.

Engångspipetter med näsdroppar har jag haft förut, men de var tomma nu (de jag hittade har nog legat 15 år:). Men hur många ska man ha då? Vad är den viktiga funktionen där? Att kunna andas så man orkar gå?

Antihistamin har jag inte haft med förr, men det borde man kanske ha, några Clarityn eller liknande.

Satt och funderade på om man skulle ha lite kortisonkräm med om man får jobbiga myggbett eller liknande. Jag hittade en liten burk med tavegyl bland mina sjukvårdsprylar, det är väl mot klåda men funkar ju inte på samma sätt som kortison.

Sårtvätts-savetter, är det vettigt? Jag tycker spontant att tvål (hårdtvål) och vatten känns minst lika bra, men är det brist på rent vatten kanske savetterna är vettiga? Men hur många då i såna fall? 2 stycken för de eventuella tillfällen då kan inte har tillgång till rent vatten?

Engångshandskar såg jag i de där videoklippen, min tanke är att den främsta vinsten med dem är att kunna ta hand om ett sår utan att behöva tvätta händerna innan (med handskar på de skitiga händerna gör det inget om de är skitiga).

Halstabletter om man får ont i halsen? Det kan var svårt att dricka om man får väldigt ont i halsen. Men ibuprofenen löser väl lite av det, men ska man kanske ha med några Bafucin eller Zyx? (Zyx är stora, men jag upplever dem väldigt mycket effektivare än Bafucin när man har ont i halsen och knappt kan svälja.)

Medicinen packar jag om i små ziplockpåsar, men vissa läkemedel kanske oxiderar om de får kontakt med luft...? Står sån info i Fass? (Man borde kunna se om en medicin finns på burk eller bara blisterpack i alla fall.) Jag får kolla sen.

Finns det nåt jag inte tänkt på? Det blir ju en balansgång, man vill inte ha med sig för mycket, men samtidigt blir det besvärligt med för lite.
 
Att självmedicenera sig ute och friskna till är inte grejen alls.
Det gäller att komma hem snabbt.

Vad som är funkis är plåster, mygg o solskydd. Elastisk binda tre 1a förb. Imodium. Fotgummiplattor, brodyrsax, tejp.
Pincett för att dra ut taggar o stickor.

Resten hamnar på läger och expeditionslistan.

go tur
 
Jag har rätt lite saker med mig vid "normal" aktivitet i skog och på fjäll.
Hårdvara;
Victorinox med kniv o sax mm
Pincett
Fästingplockare (egentligen i hundens påse)

Sårvård;
Tvättservetter
Koksaltampuller för att spola rent
En bit plåster att klippa av
Snögg spenförband på liten rulle. För små sår och som kompress under förband vid stora sår.
Liten rulle kirurgtejp.
Elastisk självhäftande binda.

Allergimedicin; (Jag är allergisk mot en hel del)
Billigaste möjliga Citricin-tabletter
Ögondroppar

Smärtstillande;
En karta med Panodil eller liknande
En karta med Ipren eller liknande.

Skavsår;
Några skavsårspads och en rulle tejp.

Sedan kan man ju improvisera rätt mycket när det gäller stödförband och sånt.
 
Appropå Imodium,
Jag tog en sådan tablett en gång vid extremt dålig mage utomlands.
Det resulterade i betong i magen i flera dagar, så det är inte säkert att det är bättre med sådan.
 
Appropå Imodium,
Jag tog en sådan tablett en gång vid extremt dålig mage utomlands.
Det resulterade i betong i magen i flera dagar, så det är inte säkert att det är bättre med sådan.

Hur man reagerar på immodium är väldigt individuellt, men jag förstår vad du menar. Ofta står det på förpackningen att man ska börja med att ta två, vilket ofta är overkill. Dock har tabletterna räddat mig många gånger när näringsintaget annars skulle varit obefintligt.
 
Sjukvårdsprylar man släpar med sig är väldigt induviduellt, beror säkert på flera saker men iaf tre;
1) vad man varit med om förut
2) vad man känner sig säker på / har utb i
3) vilka man har omkring sig / tar ansvar för

1) Jag har behövt ta hand om en som föll handlöst ett tjogtal meter nedför en stenig brant. Har därför två extra tältpinnar som förutom just till tältet kan funka som fixation/stöd tillsammans med leukoplast (tjep). Har även själv fått in skräp i ögat. Bär därför med mig en miniflaska ögonskölj. I sjukvårdkit:et ligger också en liten diodficklampa (för att alltid hittas, de andra iggger "någonstans i ryggan") eftersom jag försökt pyssla om folk i mörker.
2) Jag kan suturera. Har därför alltid med mig "nål å tråd". Och steristrip. Och täckförband (typ 5x5cm)
3) Jag går ofta med barnen, får fixa barndoser till dem. De kan dessutom bli helt sänka av feber medan vuxna kan "bita ihop och knata på". Maken är tokallergisk vilket gör att jag har med mig ett kit med Aerius+Betapred.

Sen har jag säkert med mig för mycket, men det är det jag känner mig säker med...
 
Jag skulle nog lägga till en tub vätskersättningstabletter/resorb...

Speciellt om man är ny i campingen och inte vet riktigt hur kroppen reagerar när man jobbar mycket mer och framförallt mycket längre tid än vanliga arbetslivet, hur ofta och hur mycket man skall dricka (oftast dricker man för tok för lite i början/första dagen när man också håller på med att trassla med logistiken för att komma iväg ordentligt...) - det kan vara skillnad på ett par timmar övergående obehag/illamående/huvudvärk och en hel natts helvete med dålig sömn på natten och halvfeber, och ingen aptit alls på kvällen innan med svårt att behålla mat och vatten och därmed svårt att dricka upp sig och en ganska sorglig nästa dag, då att äta, dricka och ladda energi med en bra sömn är jätteviktigt för nästa dags strapatser.

- har provat båda varianterna (i FM regi) och har insett hur viktigt dom där tabletterna sjukvårdgruppen tryckte i en är för att bryta processen när man får känning och repa sig igen tämligen kvickt när man är på väg över gränsen med uttorkning - och hur det när man inte har sjukvårdsgrupp eller medtagen resorb...
 
Jag funderade på att skriva något på det här ämnet redan innan jag såg den här tråden, tycker det är svårare att bestämma sjukvårdsdelen då man inte enbart kan gå på vad som brukar komma till användning. Den ingångpunkt jag har är:

- Vilka problem vill man kunna hantera?

Liksom Nermander och andra så vill man kunna hantera enklare saker och när det är något svårare överleva och ta sig till civilisation. Grundläggande är ju även att man kan använda det man har med sig. Det jag för närvarande ser som krav att kunna hantera är:

- Större yttre blödning
- Vrickad fot - akut och stöd senare
- Mygg och knott
- Solbränna
(- min allergi, vilket de flesta inte behöver)
- Småsår
- Skavsår
- Feber
- Smärta av olika slag
- Tillkalla hjälp när jag inte kan hantera situationen tillräckligt bra själv

Saker som har lite mindre prio men jag väldigt gärna vill kunna göra något åt på ett vettigt sätt är:
- (lokal) brännskada
- lite djupare sår
- alltför lös mage
- stickor

Jag har inte mycket annat med mig ändå som kan användas till ovanstående, förutom att jag har kniv, sax och pincett i fällkniven. Jag har funderat på om man kan använda långkalsongerna som elastisk binda, men det känns orealistiskt i många situationer. Jag har inte heller något större överlapp med reparationskittet.

För att kunna åtgärda ovanstående har jag följande med mig:
- Stora Cederoths 4 i 1 (Första hjälpen, elastisk binda till akuta fasen av svårare stukning, förbinda större sår, stödförband tillsammans med något annat.) Den är riktigt bra. Finns även en mindre men tror jag är mycket svårare att stoppa en blödning med i en akut situation, innehåller dessutom väl lite binda till en stukning.
- Myggmedel
- Solkräm
- Coachtejp (stukning stödteipning. Även till avlastning av överbelastade kroppsdelar. Lätt att improvisera en fungerande tejpning,kan användas till reparationer)
- Leukosilktejp (så bra till småsår och småreparationer och att fästa andra sjukvårdsgrejer, fungerar även när det regnar.)
- Några plåster (kanske onödigt brukar i praktiken mest använd tape till det då de vanligen sitter på fingrarna, men det väger ju inte mycket...)
- Ett par tre Skavsårsplåster (många gillar dem inte, jag tycker de fungerar bra så länge de sitter fast.)
- Kinesiotape, en kort bit. Elastiskt, sitter bra och lätt att klippa. Svårare att improvisera tejpningar än med coachtejp. Sätter i första hand över skavsår men även vid behöv för att förstärka andra åtgärder över leder etc.)
- Alvedon (då jag bör undvika andra värktabletter pga allergi.)
- Brännskadekompress (jag har sett vilket skillnad det kan göra med rätt dressade kompresser, väl värt de få grammen.)
- Imodium eller liknande (burkar fungera bra)
- Cetrizin eller liknande (mot min allergi, lindrar faktiskt även klåda vid bett bra...)
- Ett par steristrips, (Väger nästan ingenting och jag kan tänka mig situationer där de är värda att ha, tror dessutom att jag skulle klara att använda dem.)
- Ett par sterila våtservetter. Inte så tunga och åker med då jag har svårt att lägga ur dem. Inte säker på att det finns något rationellt skäl att ta med dem.
- Extra kompress fast det finns en i 4-i-1. (motivering, se våtservetter)
- Fästingplockare. Onödig "lyxartikel" med uppskattad vikt under 0,5 g.
- Epipen. En av de tyngsta och kanske den viktigaste saken i mitt kit. Ni som inte har allergi tar inte med den och får inte heller tag på en.
- Visselpipa
- Om jag går själv PLB/Inreach/satellittelefon. (Självklart ska man ha en sådan om man går själv när de nu finns. Att folk kunde gå själva utan innan de fanns har inget med saken att göra. Såvida du inte bara går på kungsleden eller liknande.)

Ganska mycket prylar, men jag ser inte så mycket att plocka bort tycker jag. Det finns ju ett tänk som går ut på att man ska väga allt utom sjukvårdsgrejerna, ligger något i det även om jag inte följer det själv. Jag är inte främmande för att ta med mer om något känns motiverat.

Tankar kring ovanstående välkomnas, helst med utgångspunkt från vilka skador/man vill kunna hantera.

Halsont ha jag valt bort mest för att den smärtlindring förutom värktabletter som ges inte brukar göra någon skillnad för mig när jag har riktigt ont. Antibiotika tar jag inte med för att jag inte är kvalificerad att bedöma om det jag har med hjälper / är rätt.
 
Jag blir ju hypokondrisk av att läsa vad alla har med sig :)
Jag gick och tittade i mitt "deployment kit" avsett för resor dit man inte vill åka och innehållet liknade vad en del bär upp i fjällen.

Jag insåg att i min lista ovan glömde jag ett försvarets första förband. Det var så självklart att jag egentligen aldrig packar ner det, det bara finns där.
 
Jag kanske ska förtydliga att jag medvetet la tråden i lättpackningsforumet för jag vill diskutera det ur lättpackningssynvinkel.

Det innebär ju alltså att sånt som man kan improvisera går bort rätt snabbt, framförallt om det är stora grejer.

Att ta med elastisk binda eller hela rullar med tejp känns nästan uteslutet (om man nu inte vet med sig att man ofta får stukningar).

När det gäller sol och mygg så kör jag t.ex. hellre med långbyxor, långärmat och hatt än tar med mig stora förpackningar solskydd och myggmedel. Ett läppcerat med SPF 20-30 kan användas även på andra ställen på kroppen och väger inte särskilt mycket. Jag har haft en pytteburk med djungelolja bland grejerna, men i princip aldrig använt den.

Det var också därför jag var inne på några sterila kompresser. Med dem närmast såret kan man använda sönderrivna kläder, tejp eller liknande för att förbinda sår.

Resorb eller liknande kanske kan vara en idé, dock är jag nog inte i farozonen att dricka för lite, jag har normalt två stycken 60 cl Festis-flaskor sitter på ryggsäckens axelremmar så jag dricker mer eller mindre hela tiden.

Att steristripsen inte väger nåt håller jag med om, men de jag hittade hemma här var alldeles för gamla (jag tog fram dem för att väga dem). De har legat i förbandslådan i bilen i typ 15 års tid utan att användas... Fast det var ju samma sak med första förbandet som jag hade bland mina vandringssaker, det var från 80-talet... Borde bytts ut för länge sen.

Det är ju risken med grejer som normalt aldrig används: De ligger och blir gamla och man missar att byta ut.


Leukoplast kan ju dubblera som reparationstejp, så då kan det bli mer motiverat att ha några bitar sånt med. Snubben med de där filmerna jag nämnde satte tejpen på såna här släppark (eller vad de heter, som sitter på klistermärken och liknande) som han tiggde från nån budfirma (de klistrar ju stora självhäftande grejer på paketen och får många såna över). Det tyckte jag var rätt smart, frågan är bara om det funkar att tigga nånstans här hemma... I värsta fall får man väl köpa ett paket A4 etikettark för skrivare och helt enkelt slänga "etiketten".
 
Tja, att inte ta med en rulle tape på 60g som man bedömer som en "bra att ha" grej är lättpackning. Att inte ta med en rulle tejp på som man bedömer som nödvändig i vissa situationer som inte är så osannolika för att den väger 60g är inte lättpackning, det är dumt?

Jag försöker att ta det jag tycker är nödvändigt, inget annat, men det här området är som sagt knivigt, Skillnaden är nog antingen att du inte tycker att det är viktigt att kunna hantera stukningen eller att du har ett annat bra sätt att göra det som jag inte känner till. (I så fall vore det intressant att ta del av det, så kanske du kan hjälpa mig att bli av med 60 g i packningen....)