Första hjälpen-kit, Vad tycker du?

Det får bli sju, annars blir det väldigt godtyckligt vad jag måste utesluta. Listat efter faktisk användningsfrekvens, vilket inte är samma sak som angelägenhetsgrad:
  1. idrottstejp; se Hasselabons punkt 4 för användningsområde.
  2. arméns salva (vid behov varianten med solskyddsfaktor); förebyggande mot hudvecksskav i värme resp. torrsprickor i kyla.
  3. injektionstork (spritkuddar); till desinfektion.
  4. plåster; några storlekar, former och sorter (luftig/"andas", "plastig"/vattenfast, bränn/skrubbskada, små runda...).
  5. ett par sterilkompresser; till större sår ihop med idrottstejp. Ev. kombinerat med valfritt lämpligt föremål, tex en hoprullad tygbit, som tryckförband.
  6. paracetamol; smärt- och febernedsättande. Ett par doser i form av suppositorier för det (sällsynta) fall, när man - t ex p g a starkt illamående - inte kan ta dem oralt.
  7. steristrips; att dra ihop större sårkantsglipor med. Kommer ytterst sällan till användning, men får ändå alltid följa med - tar ingen plats men gör stor skillnad för den sortens sår.

Tvål, myggstift, en bit tvätt/tältlina, nål, säkerhetsnål, skalpellblad, björntråd, tandtråd, kniv, sax & pincett (= minsta victorinox-kniven) kan ju räknas till både sjukvård, kroppsvård och reparationer. Likaså kanske pannlampa och räddninsfilt.

Compeed har jag dålig erfarenhet av och har slutat ta med.
Vätskeersättning har jag aldrig behövt själv, men väl när jag vandrat med barn. Men den tillreddes då av det socker och salt, som jag ändå hade med.

Det har funnits en del annat jag tagit med, fr a när jag vandrat med barn. Inte direkt livsnödvändigt, men som kunde betyda skillnaden mellan uthärdlighet och onödig plåga och/eller avbruten tur. Men det är ju individanpassat. Ett av mina barn inledde alla infektioner, även banala förkylningar, med ett dygns illamående och kräkningar. Paracetamolsuppositorier var då enda sättet att ge henne lindring mot febern och den huvudvärk, som gärna följde på vätskebristen (och underhöll illamåendet i en ond cirkel).
För min andra dotter var näsdroppar och Bafucin skillnaden mellan god nattsömn och bottenlös förtvivlan.
 
Visst kan det behövas huvudvärkstabletter, plåster od. Jag tänker dock på det min far sade, "varför inte gå runt, istället för att hoppa över?" dvs minska risken för skador, det väger ingenting men kan rädda ett liv...
 
Tycker det är väldigt svårt att rekommendera vad folk bör h i sin 1:a hjälpväska då allt beror på kunskap och var man befinner sig. Jag brukar rekommendera människor som är mycket ute längre bort att satsa på en 1:a hjälpkurs, gärna en som är gjord för outdoor. www.wildmed.com eller crossing latitude är ett par bra tips.

Ett billigare alternativ är en vanlig kurs hor Röda Korset som också fungerar även om de är anpassade för mer urban miljö.

Lycka till!
 
1. C.A.T avsnörande förband. om det händer så räddar det liv svårt att få stop på blödning utan den, särskilt viktig vid ensamvandring.
2.elastisk binda Dauerlinda. för större blödningar, stukningar och stöd
3. gasväv, gasväven har många användningsområden suga upp blod göra kompresser, bolstra sår.
4 skavsårsplåter compeed , samt skavsårstejp ((lekoplast) , compeeden är överlägsen vis skavsår om man använder den rätt och skavsårstejpen kan man ha till flera saker.
5. Samsplint, vid benbrott och man är långt hemifrån så är den väldigt bra att smärtlindra och stöda, man kan göra provisoriska grejer men de blir oftast klumpiga


utanför listan så finns sorbact (förband)kompresser i olika storlekar.
Näskantarell för att kunna skapa frialuftväg om man måste lämna någon som är avsvimmad för att hämta hjälp
mediciner
smärtstillande, försöker att inte använda då det kan bli större risk att skada sig allvarligare men i nödfall så kan det användas.
medicin mot allergisk reaktion
sutur för att kunna hantera större skärsår, suturtejp fungerar oftast men upplever att de lossar ofta och är svåra att få på när man är svettig eller blöt
 
Medicin

Jag ser att några ger tips om värktabletter, vilket är bra. Men äter du en annan medicin sedan tidigare så bör du
kolla upp de verksamma ämnena, de kanske inte alls fungerar så bra. Jag äter själv en medicin mot en kronisk åkomma och jag ska vara oerhört försiktig med paracetamol. Likväl som två mediciner kan komplettera varandra kan två andra istället ta ut varandra.


Glenn
 
Satt och pysslade ihop en låda inför kommande 10dagars vandring.

Plåster, kompress, plåstertejp, sårtvätt, första förband x2(ett lättillgängligt i ficka eller liknande och det andra i lådan), compeed, leukoplast.

Värktabletter, rännskitetabletter och vätskeersättning.

En elastiskt binda ska ochså införskaffas men dom var tyvärr helt slut senast jag var på apoteket.
Har ni några tips eller ser några tydliga brister som jag har lyckats missa?
Med vänliga hälsningar!
 
1.Ta ett rakblad och en nål också

2.Sedan delar du upp värktabletterna i två typer.
Nått med paracetamol(Alvedon) har verkan mot feber och t.ex Voltaren,DIklofenak som är antinflamatoriskt.

3.Bakterihämmnande/dödade salva med väteperoxid
Du kan efter behandla en infektion efter det tvättats med metoden nedan.

4.Om du inte använder vattereningstabletter kan du ha i några för att göra starkt sårtvättlösning
Dosera typ 5-10 gånger mindre vatten än vid drickvatten sterilisering

Får du plats:
En tub hydrokortioson mot eksem samt en minitub hudkräm , brukar benämnas typ läppbalsam.
Men dubblar även som hudkräm
Samt någon svampdödande kräm mot t.ex fotsvamp
 
Mitt kitt ser ut på detta vis:

1: Pocketmask för att göra mun mot mun på en okänd person.
2: näs- och svalg tub. hålla uppe andningen
3: plåster metervis. kan använda till det mesta när man har små skador och även till skavsår av mindre typ.
4: Tejp. går att använda till det mesta.
5: duellbinda. går att använda till både avsnörande förband, linda stukningar och fixering vid frakturer
6: förband 4. stoppar blödning och kan jobba på egen hand om olyckan är framme.
7: sax. klippa och andra saker
8: kompressor skydd och täckande förband.
9: olika mediciner och andra bra saker å som: druvsocker, lite saltkar, Alvedon, diarremedicin.
10: Tändstickor och en liten kastrull för att få nått varmt i dig.

Kör ej med C.A.T när jag är själv är ute, för dels så är det förbandet gjort för större blödningar som är i krig än i friluftslivet, sedan är ju att sätter du på en C.A.T så är det en viss tid du ska vara på sjukhuset och kommer du inte dit i tid så får du räkna med en kroppsdel mindre än när du for ut.
 
Kör ej med C.A.T när jag är själv är ute, för dels så är det förbandet gjort för större blödningar som är i krig än i friluftslivet, sedan är ju att sätter du på en C.A.T så är det en viss tid du ska vara på sjukhuset och kommer du inte dit i tid så får du räkna med en kroppsdel mindre än när du for ut.[/Q]

varför man ska ha med en C.A.T är för att den räddar liv, att lägga en vanlig elastiskbinda om ett stort sår är extremt svårt om man är ensammen. Med C.A.T köper man sig även tid på mindre skador då man snabbt kan strypa blodtillförsel till den skadade delen så man i lugn och ro kan blocka fram sitt första förband t.e.x. förband 4 (försvarsmaktens nya första förband) och åtgärda skadan. om man nu har satt en C.A.T på en befogad skada så mister jag gärna en kropps del om det har räddat mitt liv, Liv före lem.

Livsfarliga blödningar kommer nu före Andning i A B C D E, en livsfarlig blödning kan det också bli vid ett lårbensbrott man kan blöda ut ca 2 liter i benet.


tar definitivt med mig en C.A.T i stället för flera meter plåster då plåster sällan används ;) då sådan plåster är dåligt för friluftsliv då det lätt kommer in smuts från sidorna och de fungerar dåligt i blöta, rekomenderar Sorbact plåstren http://www.apotea.se/sorbact-bakteriebindande-pl%C3%A5ster-8-x-10-cm-5-st
 
Kör ej med C.A.T när jag är själv är ute, för dels så är det förbandet gjort för större blödningar som är i krig än i friluftslivet, sedan är ju att sätter du på en C.A.T så är det en viss tid du ska vara på sjukhuset och kommer du inte dit i tid så får du räkna med en kroppsdel mindre än när du for ut.[/Q]

varför man ska ha med en C.A.T är för att den räddar liv, att lägga en vanlig elastiskbinda om ett stort sår är extremt svårt om man är ensammen. Med C.A.T köper man sig även tid på mindre skador då man snabbt kan strypa blodtillförsel till den skadade delen så man i lugn och ro kan blocka fram sitt första förband t.e.x. förband 4 (försvarsmaktens nya första förband) och åtgärda skadan. om man nu har satt en C.A.T på en befogad skada så mister jag gärna en kropps del om det har räddat mitt liv, Liv före lem.

Livsfarliga blödningar kommer nu före Andning i A B C D E, en livsfarlig blödning kan det också bli vid ett lårbensbrott man kan blöda ut ca 2 liter i benet.


tar definitivt med mig en C.A.T i stället för flera meter plåster då plåster sällan används ;) då sådan plåster är dåligt för friluftsliv då det lätt kommer in smuts från sidorna och de fungerar dåligt i blöta, rekomenderar Sorbact plåstren http://www.apotea.se/sorbact-bakteriebindande-pl%C3%A5ster-8-x-10-cm-5-st

Jag har gått mycket i mina dagar själv och nästan för det mesta råkat ut för att yxan slagit fel någon gång och det har jag mest åtgärdat med första förband. Jag har själv utbildning på C.A.T som sjukvårdare i Hemvärnet. C.A.T kommer jag har med mig när jag är i skogen med motorsågen och inga skyddskläder på mig.
Visst är det: L C A B C D E. i försvaret. Men i friluftslivet är det mera skador som händer än dom stora blödningar som gör att en C.A.T behövs men det är ju av min egna erfarenheten om jag kommer på det sätten.
Visst få folk ha med sig vad dom vill. Men man ska ha i huvudet TUR EFTER FÖRMÅGA.
 
Tur efter förmåga och första förband efter förmåga.
Det är liten ide att ta med suturer, C.A.T eller andra typer av utrustning om man inte vet hur man använder den.
Det är inte exempel på utrustning som behöver eller bör tas med av alla, men är helt ypperliga hos de som vet hur den ska användas. Har sytt i hop en del folk på tur, men för den som inte är utbildad rekommenderar jag hellre suturstrips att tejpa samman sårkanterna med. Inte lika effektivt, men vem som helst kan göra det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.