Vattenpelare?

  • Trådstartare anderskahn@hotmail.com (Anders)
  • Start datum

anderskahn@hotmail.com (Anders)

Gäst
Kan någon förklara för mig vad det innebär att en tältduk tål X antal mm vattenpelare?
 
förklaring....

Hejsan !


Det där med vattenpelare har med vattentryck att göra.
T ex 2 meter vattenpelare innebär det tryck som råder på 2 m djup i en bassäng etc.Det kan ju verka märkligt att tala om detta i tält-sammanhang, men vattentryck är ju sammansatt av en statisk och en dynamisk komponent.I en bassäng med skapligt stillastående vatten så dominerar det statiska vattentrycket.


Det uppstår ju ett dynamiskt vattentryck pga regnet mot tältduken.Då kan det vara intressant att tältet ska klara ett hårt slagregn, dvs högt dynamiskt vattentryck.Det statiska vattentrycket är ju ganska obefintligt så länge tältet inte är nedsänkt i vatten ;-)


Det finns väl nåt riktvärde för vad som räknas som vattentätt. Jag tror det är cirka 2 meter vattenpelare, men jag kan ha fel. Ur materialteknisk synvinkel så är mig veterligt Hillebergs yttertältsväv den mest vattentäta.


MVH Mats Frank
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
tältväv??

Hej
Jag har tittat lite på angivna värden vad gäller vattenpelare och tycker det verkar lite konstigt ibland.


Hilleberg anger: golvväv = 6 - 10 m, yttertält = 3 meter.


Fjällräven G66 anger: golvväv = 10 m, yttertält = 2 meter
Fjällräven Skule II anger: golvväv = 10 m, yttertält = 3 meter


Hur kan detta komma sig??? Hillebergs väv skall ju vara mycket bätre än Fjällrävens.


En som undrar
 
Så här säger de själva....

Vi garanterar tre meters vattenpelare (30 kpa) enligt test ISO 811 - 1981 på ny väv. Skälet till att den inte blir högre i denna test är att de tjocka ripstoptrådarna ger något tunnare beläggning och vattendroppar kan tränga igenom vid 30 kpa. Mellan de tjocka trådarna är tätheten så hög att mätutrustningen ej förmår trycka igenom något. I praktiken kan inget regn vara så kraftigt att vatten skulle kunna tränga igenom ripstoptrådarna.
Det kan tyckas onödigt att ha så stora marginaler och så höga värden, men vi vet att alla vattentäta vävar försämras efter användning och slitage. Därför måste det finnas marginal från början.


Från www.hilleberg.com


/Andreas
 
Kolla rivstyrkan åxå

Något som ofelbart släpper in vatten är en reva i väven.
Är den dessutom lång blir den svår att laga.



M v h
Örjan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.