• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Så har det varit sedan länge och så blir det framledes

Ja nu blir det ordentligt OT. Från min sida, ursäkta...

Men jag hakar lite på ordet "framledes". Har för mig att det heter "framdeles".
Om man inte använder ordet enligt meningen:
Vatten framledes i rör. Fast jag undrar om det är rätt ändå...

Någon som vet?

mvh thomas
 
"Framledes" betyder just "fram-ledes", dvs "i nästa led", hädanefter, i framtiden, i fortsättningen, "from now on" etc, så det var helt rätt använt i seobservers inlägg. "Fram-deles" är en senare folketymologisk nybildning, antagligen orsakad av minskande förståelse för ordets ursprung (det handlar ju om "led", inte "del"), men tydligen alltmer accepterad.
Usus vinner så det är bara att böja sig, men jag är själv tillräckligt gammal för att nybildningen ska störa min språkkänsla.
Ska man nu behöva adoptera även detta vackra och uttryckfulla ord för att det inte ska hamna bland de utrotningshotade?

EDIT: såg inte joasks inlägg och länk medan jag skrev. Det är som sagt bara att böja sig för usus, men ursprungsformen är ju oavsett detta absolut inte fel. Härmed adopterar jag den som tydligen utrotningshotad.
 
Usch då, nu börjar detta likna en riktig trådkapning...
Det var inte riktigt meningen, ursäkta!

Nu fick jag gå ut och googla, har faktiskt SAOL av upplaga 13 (och några äldre också).

Jag är ju ganska gammal men inte så gammal så jag talar fornsvenska.
Så "framledes" är jag inte riktigt bekant med.
Annat än i typiska talspråkskonstruktioner som tex "Bruden framledes till altaret av brudens far.
Eller som jag föreslog tidigare, "Vattnet framledes i rör.
Kanske borde vara "ledes fram" i båda fallen.

Först 2006 finns tydligen "framledes" i SAOL.
SAOL är väl någon sorts facit och fungerar som broms av utveckling av svenska språket. Då menar jag korrekt skriven svenska. Talspråket driver utvecklingen framåt men det är nog bra att det finns en broms också. Nu driver både globalisering, internet och mobiltelefoner med alla sociala medier OCKSÅ på utvecklingen av vårt språk.
Jag befarar att jag inte kommer förstå när mina (framtida) barnbarn talar sinsemellan.
Och dom kommer inte förstå mig... (jo nuförtiden skriver jag "dom" men jag kan inte göra det utan att jag märker det).

"Usus" fick jag också slå upp och "sedvana, sedvänja" förstår jag bra.
Men bara för att ord används lokalt, dialektalt eller som talspråk, så behöver det inte betyda att det är korrekt skriven svenska.
Men det kan ju bli med tiden. Med tiden!

@joanna
Vet, efter noga genomläsning av ditt inlägg, inte vilket ord du tänker adoptera, "framdeles" eller "framledes". Om ursprungsformen är "framledes" så är den ju inte utrotningshotad, den är ju nu med i SAOL.

Du skriver att "framdeles" är en "folketymologisk nybildning". Hur ny då?
Jag hittar artiklar på internet som säger att "framledes" är fornsvenska. Hur gammal är du egentligen?

mvh thomas
 
För mig är "framledes" naturligt. Jag är 66. Fast en av mina chefer sa att jag skriver som en präst :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Framledes är för mig naturligt. Framdeles har jag aldrig ens hört talas om. Jag bor i Norrland. Framledes har för mig två betydelser. Det ena är ungefär som i framtiden och det andra är något som leds fram. Typ när min hemmagjorda brännvinskokare är klar kommer det framledes att produceras brännevin som framledes i rören till allmän glädje.

Ett ord som är relativt nytt för mig är ordet Gött som blivit populärt. Jag har fortfarande svårt att ta till mig det men det handlar nog mer om ett personligt problem.

Föressten en fråga, vad handlade tråden om...🤓
 
Språk-OT (forts)

(...) @joanna
Vet, efter noga genomläsning av ditt inlägg, inte vilket ord du tänker adoptera, "framdeles" eller "framledes". Om ursprungsformen är "framledes" så är den ju inte utrotningshotad, den är ju nu med i SAOL. (...)
Framledes, såklart ;)
SAOL i alla ära, men detta vackra ord behöver tydligen ändå lite hjälp för att återfödas i sin ursprungsform. "Framdeles" fick dubbelt så många träffar vid google-sökning :( .
Du skriver att "framdeles" är en "folketymologisk nybildning". Hur ny då?
Vet ej. Catharina Grunbaum förklarar både etymologin bakom "framledes" och glidningen mot "framdeles" väldigt bra i artikeln joask länkade till, men utan att placera den i tid. Etymologisk Ordbok påstår att den började redan under medeltiden. Själv har jag faktiskt inte alls noterat den i Lund, där jag bott sedan 1971. Kan det röra sig om regionala skillnader?
Ordet är ju inte så frekvent oavsett form, men personligen kan jag inte heller påminna mig något "framdeles" i någon enda svenskspråkig skönlitterär bok jag läst, oavsett bokens tillkomsttid. Någon gång har jag stött på det på sociala media, men då utgått ifrån att folk råkat skriva fel.
Jag hittar artiklar på internet som säger att "framledes" är fornsvenska. Hur gammal är du egentligen?
Uppenbarligen född på medeltiden - se ovan ;)
Enligt både Grunbaum och Etymologisk Ordbok är framledes den ursprungliga formen, och det är ju logiskt när man tänker efter vad ordet betyder.
 
Senast ändrad:
Ja nu blir det ordentligt OT. Från min sida, ursäkta...

Men jag hakar lite på ordet "framledes". Har för mig att det heter "framdeles".
Om man inte använder ordet enligt meningen:
Vatten framledes i rör. Fast jag undrar om det är rätt ändå...

Någon som vet?

mvh thomas

Jag skriver också framdeles.
Att skriva framledes istället för framdeles är något man inte gör.
Men det kan väl kvitta på ett forum.

----

Jag tror att tråden handlade om att gräva ner sig i en myrstack. Är det verkligen tillåtet nuförtiden?
 
Framdeles (Fremdeles) betyder "Fortfarande"/"Ännu"/"Alltjämt" på norska.
Många norska ord förekommer i särpräglade svenska dialekter...
 
Inte helt sällan väcker någon rent språklig fråga debattlust i någon av Utsidans trådar. Intressant för oss språknördar, men naturligtvis irriterande, om den leder till en längre urspårning. Jag föreslår därför, att vi hädanefter gärna fortsätter fråga och fundera kring språket, men då i denna tråd.
I ursprungstråden skriver man något i stil med "Hmm, jag trodde att det hette X och inte Y, se vidare i Språkcaféet /länk/".
I denna tråd länkar man tillbaka till ursprungstråden för att sammanhanget ska bli begripligt, och fortsätter diskussionen.

Till er som vill fortsätta diskussionen om framledes/framdeles i denna tråd: jag nu bett admin bryta ut ut språk-OT:n hit, så fortsätt gärna, men här.
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...