Tackar! Japp, det finns det. Jag hade kanske inte läst på ordentligt, och jag träffade på en kille som tältade på samma plats i Gaskkasvaggi som antydde att man "skulle" använda den där smala kammen som bestigningsväg. När jag gick upp såg det också farligt brant ut att använda nordvästvägen, så jag fortsatte att knalla på längre upp i grytan mellan 1914 och 1730(?) i hopp om att det skulle vara enklare.
Jag tog dock den direkta vägen ner, vilket var klart enklare om än inte trivialt, pga. av att det nästan var brant som ett sva när man har kommit ner en bit. Då går man på väldigt lösa stenblock (vinkeln är ju ungefär som angle of repose, så att även stora block är redo att börja glida vid minsta beröring) och är granne med en rasränna, som inte lär ge mycket fäste pga. att berget är barskrapat där. När man kommer ner i grytan på 1500-nivån går man ut på rasrännan som där övergår i en lavinblocktunga. Det är ett tjockt lager med block, vars kant är ansträngande att ta sig ner från. Det är dock lätt att sedan ta sig ner i Gaskkasvaggi igen, då snöfält medger snabb förflyttning.
Intressant var att det såg ut att finnas ett hak på toppen 1730, och då jag såg spår upp på den toppen via den direkta vägen från Gaskkasvagge undrar jag hur det gick för denne bergsbestigare. Är haket lätt att ta sig över?