Kanotleder i vildmark

Hej!

Vi är ett gäng killar som tänkte bege oss ut på kanotpaddling i augusti. Vi har en del tidigare erfarenhet och söker leder med lite tuffare paddling. Men framförallt är vi ute efter att hitta bra leder i folktomma områden där chanserna att stöta på andra människor är minimala.

Har ni några tips därute?

Tacksam för svar / Måns
 
Ronnebyån Småland-Blekinge

I Blekinge invid Ronnebyån vid Karlsnäsgården finns 69 kanoter för uthyrning och Paddelkompaniet förfogar över 57 av dessa. Resterande tillhör Friluftsfrämjandet i Ronneby, bokning och betalning på Statoil i kallinge. Kanotleden på ca 70 km sträcker sig från Hovmantorp i Småland och ner till Karlsnäsgården i Blekinge Ronneby kommun. Flygplats finns i kallinge. Möjlighet finns även att paddla delsträckor. Iordningställda rastplatser med eldstad, toalett och sopkärl (på vissa finns även vindskydd) står till förfogande längs hela leden. Transportservice finns mot extra avgift och utförligt kartmaterial med ledbeskrivning ingår vid hyra av kanoter hos paddelkompaniet.

Mitt tips är att hyra av Friluftsfrämjandet om man vill få det till billigare pris speciellt om du redan är medlem hos FF, jämför gärna priset själv. Transport får man själv ordna hos FF, men bil på start o stopp är det inte så svårt. Men vill du få högsta service och tips, och nya flytvästar paddlar etc så hyr du av paddelkompaniet.

Vi har paddlat början av sträckan under juni & augusti och det är inte direkt trångt någon enstaka kanot syns, och något hus. För mig är det hemmatrakter, när vi visat vänner och bekanta denna lilla pärla så häpnar alla över hur mysigt och vildmarks mässigt man kan få det så pass nära bebodda trakter.
 
Det beror lite på hur pass folktomt område du är ute efter. Om du verkligen vill ha ett område som är folktomt med tuff paddling då kan jag rekommendera en tur som jag gjorde förra sommaren. Då paddlade vi kanot i padjelanta nationalpark. Det var en riktigt häftig upplevelse där vi inte träffade en människa under de första fem dagarna, helt folktomt. Oslagbar natur med häftiga fjäll, stora och vackra sjöar.

Vi blev influgna med helikopter till Staloloukta, sedan paddlade vi genom Virihaure och Vastenjaure bort till Voujatädno och ner till Kutjaure. Där lämnade vi kanoten och vandrade till Änonjalmme, där vi tog båten tilbaka til Ritsem.

Kartan nedan visar vår ungefärliga rutt (jag fick inte med sista biten genom Voujatädno och ner mot Kutjaure men det hittar du på http://kso.lantmateriet.se/?e=589402&n=7484886&z=6). Gröna sträckor är lyft. Den här paddlingen kräver dock viss erfarenhet. Det är två riktigt stora sjöar som man paddlar i och det kan blåsa rätt kraftigt och gå rejäla vågor. Norrsidan av Vastenjaure är riktigt klippig och brant, där går det inte att gå iland. Om det blåser mycket bör man invänta lugnare väder. Voujatädno är rätt ström och på sina ställen är det ordentliga forsar här och var. Dessa ställen bör man, om man inte är erfaren av forspaddling, lyfta eller dra förbi kanoten/kajaken. Vi gick iland med jämna mellanrum och tog oss upp på höjder för att reka sträckorna framför oss.

Vi är inga extrempaddlare på något sätt, utan hyfsat erfarna kanotister. Vi tog det mycket lugnt under turen och tog det säkra före det osäkra, så med lite sunt förnuft går det att göra den här paddlingen utan att man är expert. Jag kan varmt rekommendera den här paddlingen om ni vill ha en häftig och annorlunda upplevelse.

Hör gärna av dig om du vill ha lite fler tips och kontaktuppgifter till helikopter och kanotuthyrning.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-04-23 kl. 11.00.13.jpg
    Skärmavbild 2014-04-23 kl. 11.00.13.jpg
    72.6 KB · Visningar: 2,235
Padjelanta

Tack för svaren!
Padjelanta låter som en underbar rutt! Jag ska verkligen kolla närmare på detta och resonera med mina medresenärer...
Hur många dagar var ni ute?
 
Har själv paddlat Kaitumälven från källorna å lite till

Vi började i Vietas och paddlade via Satishaure, Pätsajaure, Teusajaure, Kaitumsjörna och sedan ner längs Kaitumälven (varning för vissa forsar) med ngr dagars avstickare in i Sjaunja (paddling/vandring). Ber om ursäkt att jag är dålig på de mera idag använda riktiga samiska namnen på vattendragen men det var drygt 40 års sedan denna paddling gjordes och då benämndes dom så. En hel del lyft men mäktiga upplevelser under 3 veckor. Har också vandrat och skidat i samma områden och kan bara rekommendera besök där. Bara man kommer utanför Vietas/Stora Sjöfallet, Kungsleden och i viss mån fiskarna runt Tjuonajokk så får man njuta djur, natur å annat ganska ensam vilket är en känsla i sig. Bara namnen kan locka en dit Tjikkompakte, Tjirtjam, Kaska Kaitumjaure, Sjaunjajokk (sorry än en gång gamla geografiska namn). Nu för tiden blir det inte så långa turer mest dagspaddlingar ibland med ngn/ngr dagars övernattning och inte med en mäktig fjällvärld som omgivning, men även det ger sköna naturupplevelser. Vattnen är fria, paddla på
//Omar
 
Vi ville ta det lugnt så vi la upp turen på sju dagar, av dessa sju dagar var fem dagar paddling.

Dag 1: anlände vi i Ritsem, därifrån tog vi helikopter till Staloluokta. I och med att vi anlände ganska sent i Staloluokta och det tog lite tid att sätta ihop den ihopfällbara kanoten paddlade vi ganska kort den här dagen.

Dag 2-6: paddling.

Dag 7: Vi anlände till samevistet i Kutjaure på eftermiddagen dag 6, där lämnade vi kanoten och vandrade sedan via Padjelantaleden till Anonjalmme.

Det går helt klart att göra turen kortare om man vill. Det går också att förlänga den om man vill ta sig några dagsturer och vandra lite för omväxlingen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.