Jämtlandsfjällen

Jag funderar på att i sommar vandra Jämtlandstriangeln eller någon annan kombination i Jämtlandsfjällen tillsammans med min partner, som aldrig vandrat i fjällen förut. Jag har själv gått en del i Abisko- och Kebnekaisefjällen, och var en gång som väldigt ung vid Helags. Utöver att jag älskar att gå i fjällen så är jag ute efter en upplevelse som ska ge mersmak för henne.

Vad säger ni som gått i Jämtlandsfjällen? Tycker ni att Jämtlandsfjällen är ett bra val att ta med min partner på? Hur är det att gå där i jämförelse med Abisko-Kebnekaise? Slipper man att gå in i en massa liftar och dylikt som stör känslan av att vara i vildmark? Hur är vildmarksfaktorn, jämfört med att vandra tex Kungsleden längre upp i norr? Och hur ligger det till med säsongen: är det i allmänhet fortfarande mycket snö/vatten i juni, eller kommer sommaren till Jämtlandsfjällen i regel något tidigare än i Lappland? Tackar för alla svar!
 
Jämtlandsfjällen är enkel vandring. Vädermässigt har jag inte vandrat i juni, utan föredrar andra hälften av juli, aug eller början av september.
Det är bra att börja där. Sedan kan man ta Sarek!
 
Jämtland är kanon.

Ett alternativ om man vill är att utgå från Storulvån och ta deras lokala toppmärke.
Man kan även tälta invid storulvån för en billigare peng och utnyttja faciliteterna.

Topparna man skall ta är Stor och Lill-Snasen, Nordre och Sönner Tväråklump samt Getryggen.

Jag och min son var uppe Augusti 2011 och kom upp på Nordre Tväråklump samt Snashögarna
innan vi pga vädret (säkerheten) fick sätta stopp (mycket låga moln och konstant regn i 8 dgr).

Nu i sommar skall vi åka upp och ta de sista två.

Vi tältade mellan Nordre Tväråklump och Storsnasen.

Enda nackdelen var att den "enkla" vägen eller vad man skall kalla det går på andra sidan Storsnasen.

Juni är det mycket "Svidd" tror jag det kallas, vilket skall vara en minivariant på knott som tar sig igenom det mesta och det skall tydligen svida mycket. Detta är inget jag upplevt själv utan har fått infon från en av busschaufförerna.
 
Det kan vara en del snö kvar i juni. Ifjol var det nästan helt vitt på nationaldag och även vid midsommar var det rätt mycket bitvis.

Liftar slipper du ifall du inte väljer att vandra på Åreskutan.

Nä men utgår du från nått av dom vanligaste ställena (Storulvån, Vålådalsgränd, ljungdalen) så behöver man inte gå upp för slalombacken eller liftar.

Jag tro jämtlandsfjällen kommer passa alldeles utmärkt för eran tur.
 
Lite mer likt Padjelanta

Hur är det att gå där i jämförelse med Abisko-Kebnekaise? Slipper man att gå in i en massa liftar och dylikt som stör känslan av att vara i vildmark? Hur är vildmarksfaktorn, jämfört med att vandra tex Kungsleden längre upp i norr? Och hur ligger det till med säsongen: är det i allmänhet fortfarande mycket snö/vatten i juni, eller kommer sommaren till Jämtlandsfjällen i regel något tidigare än i Lappland? Tackar för alla svar!

Hejsan,

Om man vill jämföra Jämtlandsfjällen med något av de mer populära och kända områdena uppe i Lappland så ligger Padjelanta närmast till hands. Precis som Padjelanta är Jämtlandsfjälllen till sin karaktär mer av en högslätt, till skillnad mot exempelvis Kebnekaisefjällen där man mer rör sig i stora dalgångar och där fjällen är både högre och spetsigare.

Vad det gäller vildmarkskänslan så beror det ju till stor del på var man rör sig. Mest av den varan får man i den östra delen av Jämtlandsfjällen kring Anarisfjällen (vill faktiskt minnas att just Anarisstugan är den minst besökta STF-stugan i Svenska fjällvärlden....), Lundörrsfjällen och bort mot Vålåvalen och Stensdalen.

Om man däremot väljer att vandra den mycket populära Jämtlandstriangeln Storulvån - Sylarna - Blåhammaren och tillbaka så är det betydligt mer med människor, typ som sträckan Nikkaloukta - Kebnekaise.

Vad det gäller när sommaren kommer så är det helt riktigt att Jämtlandsfjällen för det mesta ligger ett par veckor före Kebnekaise, men det skiljer sig från år till år. Men det skiljer sig väldigt mycket beroende på var du vandrar. Området i väster runt Sylarna får i normalfallet mycket mer snö och brukar ha topptursskidåkning på programmet ända fram till midsommar. Medan det brukar vara betydligt mindre med snö runt Anaris-Lunddörrsfjällen, där jag själv vandrat kring 10:e Juni utan problem.

/ Stefan
 
Jag funderar på att i sommar vandra Jämtlandstriangeln eller någon annan kombination i Jämtlandsfjällen tillsammans med min partner, som aldrig vandrat i fjällen förut. Jag har själv gått en del i Abisko- och Kebnekaisefjällen, och var en gång som väldigt ung vid Helags. Utöver att jag älskar att gå i fjällen så är jag ute efter en upplevelse som ska ge mersmak för henne.

Vad säger ni som gått i Jämtlandsfjällen? Tycker ni att Jämtlandsfjällen är ett bra val att ta med min partner på? Hur är det att gå där i jämförelse med Abisko-Kebnekaise? Slipper man att gå in i en massa liftar och dylikt som stör känslan av att vara i vildmark? Hur är vildmarksfaktorn, jämfört med att vandra tex Kungsleden längre upp i norr? Och hur ligger det till med säsongen: är det i allmänhet fortfarande mycket snö/vatten i juni, eller kommer sommaren till Jämtlandsfjällen i regel något tidigare än i Lappland? Tackar för alla svar!

Jag skulle rekommendera mitten av augusti-mitten av september om du kan, fina färger och torrt och fint och inga mygg. Slutet av Juni kan vara (Jag har cyklat i t-shirt en midsommar och en annan hade jag täckjacka) fint men också väldigt blött om ni har otur.

Ett alternativ jag skulle tipsa om istället för klassiska triangeln för att slippa folkmassorna är att ist gå Storulvån-Sylarna-Gåsen-Vålåsyugorna/Stensdalen-Vålådalen. Gåsen och från Gåsen-Vålådalen antingen via Stensdalen eller Vålåstugorna bjuder på mycket mindre folk och otroligt fin vandring.

Går ni den klassiska triangeln kan ni på sträckan Blåhammaren-Storulvån variera er lite och gå genom passet mellan getryggen och tväråklumparna för lite mer vildmark och mindre folk.

Detta förutsätter att du inte har bil, från Vålådalen tar du bussen till Undersåker där du kan hoppa på tåget. Til Storulvån tar du isåfall tåget till Enafors och bokar in dig på en taxi-transfer till Storulvån.
 
1997 hade jag ont i höger fot (som senare opererades) och bestämde mig för att göra något enkelt.
Det blev min första tur i Sverige (jag har bara berört Sverige på två turer).

Såhär:

Storulvån-Blåhammaren
- Storerikvollen
-Nedalshytta
-Sylarna
-Helags (+vilodag med toppbestigning, vilket jag sällan gör)
-Vålåstugan
-Gåsen
-Storulvån

Idag skulle jag förstås hellre gå med tält och börja i Handöl, över Snashögarna till Ulvåtjärn
och sen vidare västerut.

På norska sidan skulle det nog sitta fint med läger vid Syltjønna.
 
Tack för alla svar! Blir väldigt peppad på Jämtlandsfjällen ju mer jag får reda på.

Vi är inte bilburna, så måste inte sluta där vi börjar. Jag tycker själv att det är skönt när man kommer bort från "motorvägslederna". Har inget emot att stöta på lite folk, men det är skönt när det inte är så många. Avstår gärna från leder i stil med Nikkaluokta - Kebnekaise om det går. Och jag föredrar de mindre lite avskilda fjällstugorna. Sylarna verkar dock vara något extra, så det kan få vara värt det.

Men... jag blir ju sugen på att kombinera detta med vandring i de östra delarna, som några av er tipsat om. Kanske skulle vi rent av kunna börja i Vålådalen och vandra mot Gåsen via Vålåstugorna (eller Stensdalen kanske? vad är finaste alternativet? någon som gått båda?). Sedan, från Gåsen, röra sig mot Sylarna (eventuellt först till Helags av barndomsnostalgiska skäl, om vi har tid för det) för att sedan avsluta vid Storulvån. Då skulle man få lite motorväg på sista sträckan, men i övrigt antagligen få en rätt lugn tur i övrigt.

Mycket att tänka på helt enkelt. Ska ta och införskaffa en karta och fundera mera!
 
Två små förslag

Hej igen,

Helt rätt att köpa karta och drömma hemma, att sitta hemma och planera en tur är ju (tycker i alla fall jag) en del av nöjet! Men om man vill kunna kika lite på datorn så går det även att hitta fina topologiska kartor på http://www.geodata.se/sv/. Sen är det bara att klicka på GEODATAPORTALEN uppe till höger så får man upp svenska fjällkartan :)

Vad det gäller vägval så hade jag valt att gå via Stensdalen. Jag tycker att Stensdalen är en av Jämtlandsfjällens absoluta höjdpunkter. Sen är leden vidare till Gåsen från Stensdalen även den kanonfin!!!

Vill ni sen gå vidare ner till Helags så har jag ett litet tips. Om vädret är fint och man känner sig lite extra stark är det väldigt trevligt att gå via Holkendurrie (se svart streck i bilden nedan) istället för att följa sommarleden. Det är en mycket vacker dalgång och det finns en jättemysig ganska vältrampad stig att följa. Men det blir i och för sig ett par km längre att gå den vägen.

På samma sätt finns det ett mer avskilt alternativ att gå från Sylarna till Storulån (som är den naturliga slutpunkten för en sådan vandring). Och det är att gå en bit mot Blåhammaren och sen svänga av på "mittenleden" mot Ulåtjärn (se pilar i nedre bilden). Från Ulåtjärn kan man sen gå den vanliga leden på Storulvån, eller alternativt gå en bit upp mot Getryggen och sen följa stigen som går en bit upp på själva Getryggen parallellt med Stor-Ulvån. På det sättet undviker man de värsta trafikstockningarna...

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12643&stc=1&d=1361862366

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12644&stc=1&d=1361862761
 

Bilagor

  • alternativ_till_helags.jpg
    alternativ_till_helags.jpg
    57.9 KB · Visningar: 5,184
  • alternativ_från_sylarna.jpg
    alternativ_från_sylarna.jpg
    70.8 KB · Visningar: 6,386
Jag gick från Vålådalen via stensdalen, gåsen, Sylarna till storulvån i somras. Det är en väldigt fin tur. Och inte alls mycket folk första delen.

Skulle jag gå i sommar skulle jag nog undvika Stensdalen. Enligt STF så ska den nya stendalsstugan vara klar till årsskiftet och därmed lär det nog vara en byggarbetsplats där antar jag. Men att gå via vålåstugan funkar nog lika bra
 
Börjar man i Vålådalen betyder det väl i stort sett en hel dag i skogen. Storulvån är en bättre plats att börja; eftersom man vill snabbt därifrån får man en flygande start. Och ännu bättre tror jag det är att starta i Handöl. Det skulle jag göra idag. När jag tittar på kartan påmins jag också om att jag velat få med mig Tjallingdalen, som jag tror är möjlig som omväg mellan Gåsen och Storulvån. Tore Abrahamssons bok Okända fjäll har ett kapitel om Bunnerfjällen.
 
Sanning med modifikation...

Börjar man i Vålådalen betyder det väl i stort sett en hel dag i skogen.

Njaaa, man går ungefär halva sträckan nere i gran/tall - urskogen och resten uppe i fjällbjörkskogen respektive kalfjället oavsett om man väljer att gå till Stensdalen eller Vålåstugorna.

Dessutom bara måste jag fråga...OCH??? Man knallar ju inte fram genom något halvtrist cellulosaplantage i södra Sverige direkt, utom genom en av våra största och vackraste urskogar i Vålådalens naturreservat. På vilket sätt skulle detta vara en nackdel? Personligen tycker jag det finns mer intressant att se på och njuta av på sträckan Vålådalen - Stensdalen än det t.ex finns mellan Storulvån och Sylarna.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.