Vindskydd till olika kök

Nackdelen är att dessa är för små. En pajform kan däremot bli ett bra lock om man vill lämna 27-3:ans stekpanna hemma.

Ett alternativ är uppläggningsfat i aluminium. Dessa kan sedan kavlas och vikas till önskad form.

Ett annat material som är lätt är isolerad aluminium. Jag köpte en bit från Backpackinglight.co.uk. Egentligen till för att göra grytmysare, men vindskydd ska det också funka till.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Ett alternativ är uppläggningsfat i aluminium. Dessa kan sedan kavlas och vikas till önskad form.

Ett annat material som är lätt är isolerad aluminium. Jag köpte en bit från Backpackinglight.co.uk. Egentligen till för att göra grytmysare, men vindskydd ska det också funka till.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Jag har gått från dubbelvikt hushålls-alufolie med små blompinnar som förstyvning och fastsättning i marken, via "kavlad pajform" enligt din modell och till det du köpte i England - med den skillnaden att jag fick det som en gratis spillbit på ett av mina byggen :). Materialet heter i Sverige Thermoreflekt och går att köpa i varje byggaffär, men vissa vill bara sälja hela rullar, så även där får man kanske le vackert och be om en spillbit.
Det är tillrådligt att försegla fria kanter med alu-tejp med tanke på den brännbara bubbelplasten inuti.

Isoleringen bidrar märkbart till vindskyddets effektivitet, men det kanske delvis beror på att jag har även gjort en bottenreflektor (med förberedda små hål för brännarfötterna så den står stadigt). Alltihop dubbelarbetar som en mycket effektiv grytmysare vid "svällkokning" efter att jag släckt lågan och tagit undan brännaren (bara att svepa sidorna tätare runt kastrullen + vika in ett fasttejpat lock).

Obs att ovanstående avser fristående brännare, man får nog vara lite försiktig med "alltför effektiva" lösningar som innesluter gaspatronen, om man har ett toppmonterat kök.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gasbomb är vida effektivare än vad många tror. En engångständare har visat sig räcka länge.
Liggunderlagsburk som Halmlåda fungerar utmärkt och länge. Alla sätt att spara värme och bränsle är bra.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips