Hmmm, de kokosmjölkpulver jag har hittat i asiatiska butiker har innehållit mjölkprotein. Vilket varumärke är det du har hittat?

Du har alldeles rätt, men jag har (hittills) inte valt kokosmjölkpulver p g a mjölkproteinallergi, utan p g a laktosintolerans, samt - främst! - för att det är så energirikt och gott ;)

Cocomi - 1 kg, 80 kr, gopalfoods.se (Göteborg)
Chao Thai - 60 g, 26 kr, thaisatay.se (Pajala)

Den förstnämna produkten drogs förra året bort i England just p g a att den innehöll odeklarerat mjölkprotein. Den sistnämnda innehåller mycket riktigt natriumkaseinat, vilket deklareras.
Keldas "kokosmjölkpulver" görs genom att man lakar ur kokosflingor i komjölk (!). Den ska man verkligen passa sig för, inte bara om man är mjölkallergiker.

PS "Allergiska" tjejen har nu i ett par dagar testat hemmaskirat smör, och det har gått bra, fast hon påstår sig må dåligt av vanligt smör. Hon skall nu även testa kokosmjölkpulvret. Säger naturligtvis inget om hur andra allergiker skulle reagera. Men all överkänslighet är inte allergi, och då spelar tydligen mängden roll, så det är värt att testa.
 
Tack Joanna. Chao Thai hittade jag i butik för bara 8 kr (i Malmö). Synd (för min del) att den har mjölkprotein i sig.
Usch, ja, det är ju fullständigt onödigt! För icke-allergikernas skull, dock: VAR i Malmö hittade du Chao Thai?

Perfekt - denna variant innehåller bara natriumlaktat och fruktos. Och jag känner igen påsen, det var just märket jag brukade köpa på Ris & Curry i Lund, men där är den nu tyvärr tillfälligt slut.
Risbergs är ju en grossist, de ville inte sälja privat till mig i alla fall. Men Ris & Curry tar in deras produkter om man ber om det, likaså näthandeln kryddlandet.se, baserad i Landskrona.
Tack för hjälpen!
 
Mjölkfritt

Det går säkert jättebra med kokosmjölkpulver. Kokosmjölk är ju jättegott i maten. Man kan ju också ha ett par buljongtärningar med sig så behövs egentligen ingen mjölk heller för den delen. Om man vill göra typ en gryta av nåt. Krabbelurer kan säkert bli goda med kokosmjölk i. Men den är ju kraftigare än vanlig mjölk så man kan blanda ut den med kanske hälften vatten. Havregrynsgröt är gott när man är ute. Kok den lite tunnare och servera som där är med lite socker bara. Eller låt de som tål mjölk ha med sig vanligt mjölkpulver för att ha till.
 
Hej alla intresserade, nu har gänget kommit hem och jag kan därmed leverera lite feed-back:

1. Kokospulvret Chao Thai var jättegott som råvara till "grädde/vaniljsås" i söta krämer/soppor, till torkad frukt etc. I sötaste laget till O'boy (osockrat kakaopulver hade varit lämpligare att blanda med). Avgjort för sött i grytor, salta soppor etc. "Ranuka" är både helt fritt från animaliskt protein och mindre sött.

2. Både Chao Thai och det hemskirade smöret tåldes utmärkt av den allergiska flickan, trots att de inte är helt fria från proteinrester. Man kan faktiskt vara allergisk mot vissa, och inte andra, mjölkproteiner. Det är med andra ord värt att pröva, om överkänsligheten är av den lindriga sorten. Att kunna äta riktigt smör för första gången på väldigt länge gjorde den allergiska flickan helt salig!

Tack alla för hjälp och tips!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.