Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch

Tack för alla svar hittills!

Tipset om Salto fick mig riktigt sugen på att åka dit (även om det inte är någon minsre fjällstuga ;)).

Har för mig att jag läst i några andra trådar om att man ibland kan beställa båtskjuts till stugor vid vatten. Kaitum/Teusa dyker upp i huvudet men inte kan man väl åka båt dit? Eller? Och var startar man ifrån då?

//Karolina
 
Har för mig att jag läst i några andra trådar om att man ibland kan beställa båtskjuts till stugor vid vatten. Kaitum/Teusa dyker upp i huvudet men inte kan man väl åka båt dit? Eller? Och var startar man ifrån då?

Inte från väg, nej. Kommer man till Teusajaurestugorna från söder (1,5 mil vandring) måste man över Dievssajávri, vilket antingen inbegriper rodd eller betald stugvärdsombesörjd transport. Två stugplatser man kommer mer eller mindre direkt till båtledes är Akka och Vaisaluokta.
 
Vandra med litet barn

Hej! Jag är stugansvarig över Saltoluoktas fjällstugor och jag tycker folk har kommit med jättebra tips till dig. Saltoluokta fjällstation är jättefin och här är mycket barnvänligt men vill man vara på ett mindre ställe tror jag Akkastugan skulle passa perfekt. Där är otroligt vackert tycker jag! Du åker nattåg upp till Gällivare-var noga att beställa tågplus så att du får biljett hela vägen till Ritsem (via buss) då tåget ofta är försenat och SJ då måste sätta in taxi (gratis). Från Ritsem tar du båt över till Akka 150 kr för vuxen (gratis för den lilla) . Det är ca 2 km gångstig till Stugan. Vid kajen ligger även ett litet café som samebyn har, det brukar vara öppet när båten kommer/går och förra året såldes där både röding och glödkakor samt hemmagjort fika. Jag tror ni skulle tycka det var mysigt i Akka. Vaisaluokta ligger också nära kajen. Sitasjaure kan inte allmänheten åka bil till! Vakkotavare ligger precis vid bilväg vilket jag tror kan kännas lite oroligt med en 2-åring. För att ta sig till Teusa måste man vandra eller flyga - för hårt med ett så litet barn tror jag.

Ett annat alternativ är ju att tälta vid sjön i Salto. Då betalar du bara serviceavgift så kan du laga mat duscha och basta. Men den 10-14 augusti är det folkmusikvecka så då är det inte så lugnt här.
Hoppas du blivit hjälpt av detta!
Rebecca
 
Hej! Jag är stugansvarig över Saltoluoktas fjällstugor och jag tycker folk har kommit med jättebra tips till dig. Saltoluokta fjällstation är jättefin och här är mycket barnvänligt men vill man vara på ett mindre ställe tror jag Akkastugan skulle passa perfekt. Där är otroligt vackert tycker jag! Du åker nattåg upp till Gällivare-var noga att beställa tågplus så att du får biljett hela vägen till Ritsem (via buss) då tåget ofta är försenat och SJ då måste sätta in taxi (gratis). Från Ritsem tar du båt över till Akka 150 kr för vuxen (gratis för den lilla) . Det är ca 2 km gångstig till Stugan. Vid kajen ligger även ett litet café som samebyn har, det brukar vara öppet när båten kommer/går och förra året såldes där både röding och glödkakor samt hemmagjort fika. Jag tror ni skulle tycka det var mysigt i Akka. Vaisaluokta ligger också nära kajen. Sitasjaure kan inte allmänheten åka bil till! Vakkotavare ligger precis vid bilväg vilket jag tror kan kännas lite oroligt med en 2-åring. För att ta sig till Teusa måste man vandra eller flyga - för hårt med ett så litet barn tror jag.

Ett annat alternativ är ju att tälta vid sjön i Salto. Då betalar du bara serviceavgift så kan du laga mat duscha och basta. Men den 10-14 augusti är det folkmusikvecka så då är det inte så lugnt här.
Hoppas du blivit hjälpt av detta!
Rebecca

Tack Rebecca - vilket utförligt svar!

Funderar mer och mer på Salto. Det var några år sedan jag var där men jag har bara bra minnen därifrån.

Akkastugorna har jag varit vid - det var också trevligt. 2km borde vi ju faktiskt kunna ta oss... Men vad säger ni - Akka eller Vaisaluokta?

Teusa, Kaitum, Vakko och Sitas har jag i princip redan räknat bort.

Tack så här långt! (Nu ska jag kolla till grabben som fått hämtas från dagis med 39,2 graders feber...)
 
Hej igen!

Fick tips av en kompis om "Gamla Storulvån". Boende som i fjällstuga men en liten bit bort från stationen. Vatten från ån och ved från vedboden, tillgång till stationens utrymmen. Inte så dyrt för en student heller.

Någon som har någon info om stugan? Bra/dåligt? Har försökt googlat men får inte så mycket info där. Ett sätt är att maila stationen men jag tänkte fråga er först.

Tack
 
Hej igen!

Fick tips av en kompis om "Gamla Storulvån". Boende som i fjällstuga men en liten bit bort från stationen. Vatten från ån och ved från vedboden, tillgång till stationens utrymmen. Inte så dyrt för en student heller.

Någon som har någon info om stugan? Bra/dåligt? Har försökt googlat men får inte så mycket info där. Ett sätt är att maila stationen men jag tänkte fråga er först.

Tack

Kan det vara Sjöstugan de menar..? Den ligger någon km från stn...annars har jag inte en susning faktiskt...aldrig hört om dylik. Ska bli kul att se om du får fram nåt :).

//J
 
"Gamla Storulvån
Det billigaste och på många sätt charmigaste alternativet! Du bor i Fjällstationen Anno 1933, på andra sidan ån, 150 m från huvudbyggnaden. Antingen i flerbäddsrum med plats för sex eller tolv personer eller i Familjestugan som rymmer 2x4 personer. Perfekt för storfamiljen eller kompisgänget!

Standarden här är ungefär som STFs fjällstugor. Du hämtar vatten i ån och ved i vedboden. Självklart har du ävan tillgång till alla bekvämligheter i huvudbyggnaden, så som självhushåll, dusch och toalett."

http://www.svenskaturistforeningen....Storulvan-Fjallstation/Om-fjallstugan/Boende/
 
Hej igen!

Fick tips av en kompis om "Gamla Storulvån". Boende som i fjällstuga men en liten bit bort från stationen. Vatten från ån och ved från vedboden, tillgång till stationens utrymmen. Inte så dyrt för en student heller.

Någon som har någon info om stugan? Bra/dåligt? Har försökt googlat men får inte så mycket info där. Ett sätt är att maila stationen men jag tänkte fråga er först.

Tack

Vi bodde i de stugorna en vinter. De ligger på andra sidan vattendraget några hundra meter från huvudbyggnaden. Den stugan (det finns två) vi hamnade i hade inte mer matlagningsutrustning än en vattenkokare. Tror den andra stugan hade två större rum med vedspis. Stugorna var gamla och mysiga med den rätta känslan och ett trevligt avsides läge. Dock passerar leden mot Blåhammaren direkt utanför tröskeln. Ring och hör med Storulvån för att få reda på detaljer/faciliteter.
 
"Standarden här är ungefär som STFs fjällstugor. Du hämtar vatten i ån och ved i vedboden."

Den stugan (det finns två) vi hamnade i hade inte mer matlagningsutrustning än en vattenkokare. Tror den andra stugan hade två större rum med vedspis.

Okej... Så det fanns inte gasol som i STFs andra stugor? Men det fanns el?! Hmm

Någon som har någon bild på inne i stugan?

Kanske dax att maila stationen ;)
 
"Gamla Storulvån
Det billigaste och på många sätt charmigaste alternativet! Du bor i Fjällstationen Anno 1933, på andra sidan ån, 150 m från huvudbyggnaden. Antingen i flerbäddsrum med plats för sex eller tolv personer eller i Familjestugan som rymmer 2x4 personer. Perfekt för storfamiljen eller kompisgänget!

Standarden här är ungefär som STFs fjällstugor. Du hämtar vatten i ån och ved i vedboden. Självklart har du ävan tillgång till alla bekvämligheter i huvudbyggnaden, så som självhushåll, dusch och toalett."

http://www.svenskaturistforeningen....Storulvan-Fjallstation/Om-fjallstugan/Boende/

Ha ha, måste vara värmen för jag var på "fel" anläggning, Grövelsjön ist f storulvån :). Gamla storulvån känner jag till, fina stugor och nära till huvudbyggnaden. Som någon redan skrivit, vandringsleden går precis utanför stugan. Läget är ändå väldigt fint tycker jag, bara några hundra meter till kalfjället :).

//J
 
Ha ha, måste vara värmen för jag var på "fel" anläggning, Grövelsjön ist f storulvån :). Gamla storulvån känner jag till, fina stugor och nära till huvudbyggnaden. Som någon redan skrivit, vandringsleden går precis utanför stugan. Läget är ändå väldigt fint tycker jag, bara några hundra meter till kalfjället :).

//J

Kommer du ihåg hur det var med möjligheterna att laga mat? Gasol? (Självhushållet finns vad jag förstår inte allt för långt bort men det mest praktiska vore att laga mat i stugan...)
 
Nu är det bestäm och klart, det blir Storulvån. Hyr "familjestugan" vid gamla stationen (efter samråd med personal på stationen). Återkommer med hur det var...

Så... Någon som har några bra tips på vad man kan hitta på med en 2-åring som helst av allt vill gå själv och en mamma på drygt 60 som är lite höjdrädd? Jag har tänkt att vi ska ta oss till bron över Handödlan och upp på "utsiktskullen" 3km från stationen. Ett önskemål vore att grabben är tillräckligt snäll och sitter i bärstolen så att vi kan ta oss upp på Getryggen.

Men mer då? Finns det något vattenfall? Några häftiga stenar att klättra på/leka tittut kring?

Grabben är ganska så lättroad, det är nog mer jag som "behöver" se/utforska något ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Fjällboende - en gemensam databas Fjällvandring 7
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
graesen fjällvandring med barn, utgå från stuga Fjällvandring 5
Aspen80 grövelsjön med barn Fjällvandring 10
Terrisson Abisko med två barn och lånad kusin Fjällvandring 2
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...