Gissa position

Hej!

Larsl:s gissning är närmast hittills. Ravinen jag söker ligger mellan två på kartan namngivna slätter (lahku). Den senaste bilden är tagen på den större av dessa. Passhöjden mellan de två slätterna är ca 1070 m.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Larsl:s gissning är närmast hittills. Ravinen jag söker ligger mellan två på kartan namngivna slätter (lahku). Den senaste bilden är tagen på den större av dessa. Passhöjden mellan de två slätterna är ca 1070 m.

häpp / Filiokus

Aha... Kan det vara så att du tagit den senaste bilden på Tjuonalahku? De två högslätterna skulle då vara Skuollilahku och Tjuonalahku. Jokken skulle då kunna vara den som rinner från Ramasvárri österut och som sedan bidrar till att bilda Vuoktajohka.
 
Hej!

Nu har vi kommit så nära att det är lika bra att avslöja rätt svar:

Vi är mycket riktigt på slätterna söder om Nikkaluokta. Ravinen är belägen mellan Larkinlahku och Urddilahku, och mynnar i sin nedre del i Goudekvagge. Passet är det mellan bergen Tjäpet-tjåkka och vad som skulle kunna kallas Urtticohkas östra förtopp (1370m).

Området är geologiskt väldigt intressant, precis öster om de egentiga fjällen (dvs skollorna som pressats upp och bildat Skanderna), och spår efter inlandsis och isälvar syns överallt. Många djupa raviner.

Och jag måste få göra lite reklam för hela området söder om Ladtjovagge, som bjuder på väldigt stor variation inom ett begränsat område. Vidsträckta slätter i den östra delen, söder om Nikkaluokta. Kårsatjåkkamassivet står som en kuliss i söder. Successivt vildare berg ju längre västerut man kommer, med en häftig final i Liddupaktes nästan kilometerhöga stup åt väster. Och inte en kotte så långt ögat ser. :)

Thomas var närmast. Lägger du upp nästa bild?

häpp / Filiokus
 
Hej!

Jag tror att du befinner dig i Sarvesvagge, på den lilla plana plätten där Neitarieppvagge kommer ner. Och bergsidan skulle då tillhöra det ståtliga Ritatjåkkå.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Jag tror att du befinner dig i Sarvesvagge, på den lilla plana plätten där Neitarieppvagge kommer ner. Och bergsidan skulle då tillhöra det ståtliga Ritatjåkkå.

häpp / Filiokus

Helt riktigt!

En fin plats som dock bjöd på snöblandat regn då jag bodde där en natt för två år sedan.

Ok, ny bild. Filip?
 
En fin plats som dock bjöd på snöblandat regn då jag bodde där en natt för två år sedan.

Hej!

Och jag har tagit en bild från nästan samma plats i nästan samma vinkel som du. De stenarna som ligger i framkant på din bild ligger lite längre bort och till höger på min. Jag tror förresten att du hade bättre väder än jag! :)

Ok, här kommer en annan vägg. Var är vi?
 

Bilagor

  • S6300333.jpg
    S6300333.jpg
    61.8 KB · Visningar: 393
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.