obildbar, lyckas inte hålla handleden neutral

Jag håller vingpaddeln i fast grepp med höger hand och låter den snurra i vänster. Paddelvinkeln är 30 grader. Jag paddlar i motionskajak så gott jag kan med modern paddlingsteknik.

På vänster arm är handleden nästan helt neutral i alla lägen genom paddeldraget. Aldrig haft problem med den handleden.

På höger arm blir det en extension ca 30 grader av handleden (extension ovansidan handen lyfts mot armbågen) under påskjutsfasen. Det gör att jag får ont i handleden.

Jag har haft problem med detta i flera år och varit medveten om det, men har aldrig lyckats lösa det. Det är ganska frustrerande, eftersom jag vet att jag gör fel, men begriper inte hur jag ska rätta till det. Det märkliga är att det inte verkar vara relaterat till paddelvinkeln. Provat 0, 30 och 60 grader, ändå samma problem.

Då paddelvinkeln var noll grader tyckte jag rimligtvis att det borde bli likadant på båda handlederna eftersom paddeln då är helt symmetrisk. Men nä... samma sak.

Är det någon som har en idé om vad jag kan tänkas göra för fel? Kanske är lite långsökt att nån skulle kunna veta utan videoanalys, men om det finns nåt standardfel man brukar göra så kanske det är precis det jag gör...
 
Det där med att man böjer på handlederna brukar sällan vara relaterat till något generellt fel, utan oftast är det att man helt enkelt drillat in i felaktig rörelse i muskelminnet. Det du måste göra är helt enkelt att nöta in ett nytt rörelsemönster.

Prova att tejpa hanleden på undersidan så att du inte kan böja den. Alternativt linda den för samma resultat.

Lycka till!
 
Man kan prova att tejpa fast en träpinne (eller en tunn bit trälist) på handleden om det inte räcker med att bara tejpa. Du lägger alltså ett spjälförband på handleden. Kanske får pinnen (eller listen) bäst plats på handens ovansida.

Prova att paddla med detta ett tag tills du får in känslan för hur det bör kännas i paddelrörelsen.
 
Tack för tipsen! Blev rehband + bordskniv :). Tog bara ett par minuter med det plus tanken att det var en felaktigt drillad rörelse tills jag kom på en lösning.

Jag har tänkt att påskjutshanden bara ska "hålla emot" och leda paddeln, och draget sker bara på dragsidan. Tanken är att hålla påskjutsarmen böjd längre tid i draget så paddelskaftet är i positiv vinkel längre tid.

Men nu sket jag i det och gjorde ett mer aktivt påskjut (med halvöppen hand), och vips blev handleden mycket rakare. Utöver det började jag också fokusera mer på att yttre kanten av paddelbladet ska i framför inre vilket ledde till en rakare handled. Har märkt tidigare att jag ibland "drar luft" på vänster sida, men insåg nu att det beror på att paddelbladet vrids fel i mitten/slutet av draget pga handledsvridningen.

Körde med noll grader vinkel nu, ska köra så ett tag - helt symmetriskt så höger hand kan lära sig av vänster. Lätt att falla in i gamla mönster, särskilt om man kör hårt.

Ska nog filma nån gång framöver, det där med hur fort påskjutsarmen blir rak verkar skilja lite mellan olika paddlare, vissa verkar komma till rak arm ganska tidigt, så det är kanske okej med aktivt påskjut.

Problemet med ett passivt/ledande påskjut som jag får i alla fall är att paddeln ligger inte tryggt kvar så man måste hålla runt skaftet.

Med det jag testade idag ligger skaftet långt ut på lillfingret i både drag och påskjut (bara tajt grepp med tummen och pekfingret)
 
Hej,
Jag lyckas paddla med helt raka handleder trots 75 graders paddelvinkel och har därför funderat på hur jag faktiskt får till det. Här kommer ett försök till förklaring (för en högerpaddel).

För ett antal år sedan fick jag instruktionen att inte sluta handen helt om vingpaddelns skaft utan snarare hålla som på bilden under draget.
Drag.jpg

När högersidans drag är avslutat låter jag skaftet rulla med ut medans jag öppnar handen inför höger påskjut.
Övergång.jpg

Sedan får skaftet falla in i handen för att ligga i den öppna handen under påskjutet.
Påskjut.jpg

I mina ögon ser det alltså ut som att jag fixar vridningen av skaftet från höger till vänster drag med fingrarna istället för handleden.

Hur jag fixar vridningen åt andra hållet, dvs från vänster till höger drag, har jag ännu inte kommit underfund med.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
caribo Hålla maten kyld Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.