Val av regnkläder

Montanejackan ser ju toppen ut! Att den saknar fick or tycker jag är super! För dragkedjor är ju mest bara opraktiskt på regnjackor tycker jag. De läcker, de adderar vikt, de försämrar packbarheten och de kostar pengar. själv skulle jag gänra ha en regntröja/anorak. Alltså en liten kort dragkedja högst upp men inte fullängds (jacka), för att undvika alla de ting som jag nämner ovan.

Är det någon som känner till en sådan?

Ingen specifik, men besök en golfbutik så har de säkert nånting i den riktningen.
 
...om det inte vore för det faktum att den som mannekängar för Marmot måtte vara vanskapt. Jag gillar min Ion men det är trots, inte på grund av passformen. Smal opptill men vid nertill - är den sydd för amerikaner av Homer-modellen, eller vad?

homer-simpson.jpg

Instämmer, jag gillar också min Ion, men fulare plagg har jag som tur är inte i garderoben. Det verkar dock som om Marmot kommer med lite andra skärningar, se bilderna och kommentarerna här:
http://www.fjaderlatt.se/2010/01/fjaderlatt-at-swesport-2010.html

Jörgen
 
Haglöfs Oz pullover

Montanejackan ser ju toppen ut! Att den saknar fick or tycker jag är super! För dragkedjor är ju mest bara opraktiskt på regnjackor tycker jag. De läcker, de adderar vikt, de försämrar packbarheten och de kostar pengar. själv skulle jag gänra ha en regntröja/anorak. Alltså en liten kort dragkedja högst upp men inte fullängds (jacka), för att undvika alla de ting som jag nämner ovan.

Är det någon som känner till en sådan?

Naturkompaniet Karlstad har Haglöfs oz pullover (gtx-paclite = 170g) på rea för 1500:-
 
Är det någon som känner till en sådan?

Är Haglöfs Oz rätt modell?

...om det inte vore för det faktum att den som mannekängar för Marmot måtte vara vanskapt. Jag gillar min Ion men det är trots, inte på grund av passformen. Smal opptill men vid nertill - är den sydd för amerikaner av Homer-modellen, eller vad?

Jag upplever att Trail WInd Hoody är bättre skuren än Ion. Inte så svårt i och för sig, eftersom Ion verkar vara till för gravida. Trail har dragsko i midjan, vilket ju underlättar.
Den silvervita Trail som jag provade på Swesportmässan var som sagt storlek M, så snävheten kanske man inte ska studera för noggrannt. Den orange Essence var nog L, om jag inte missminner mig.
 
Jag investerade i en Trail wind hoody XL i helgen, och blev överraskad om hur bra mycket bättre den satt än tidigare provade Marmot kläder.
Tidigare erfarenhet är att Marmots kläder bara växte på bredden när man gick upp i storlek och inte på längden.

Om nån är intresserad kan jag fixa en bild på hur XL sitter på mig 192 Cm lång.
 
jag har en haglöft lim jacka till salu.aldrig använd, storlek small och svart.1000kr.
har haft en röd lim i flera år både vinter och sommar och är sjukt nöjd.lätt och stryktålig som tusan tycker jag.iallafall gämfört med anrda lätta vattentäta jackor.och galet bra huva.skulle vilja ha en till ficka på den bara.

snälla köp denhär jackan av mig!ja ska till fjälls nu i 2 månader och behöver pengar!
 
Jag har beställt en Marmot Mica Jacket.
Får se, när den kommer, hur den är men du pressar vikten på jackan med ca 100g i alla fall.
//Peter

Jag har en Marmot Mica sedan förra våren och ett par Vaude Drop-pant, de senare mest för prisets skull. Drop Pant är av något lägre kvalitet misstänker jag, men byxorna skavs ju inte alls på samma sätt som jackan så jag snålade in några hundra på dem. Eftersom de andas så bra är jag lockad att låta anoracken ligga hemma och ha regnjackan som enda jackan - men den är fasen för dyr om den skulle ramlas sönder eller få en glödhoppa.

Båda plaggen har fungerat ruggigt bra. Det värsta jag utsatt kläderna för är en vansinnesfärd i regn och storm i en såndär tok-snabb ciggarettbåt. Saltvatten som piskade så djävulskt att det kändes som nålar mot all bar hud och själv satt jag och hoppade och skavde mot en brits med skrovlig sitt-yta och tänkte, NU - nu jäklar går de sönder, fan fan fan. Men nejdå, både jacka och byxor är fortfarande vid livet OCH jag var helt torr innanför - min egen fukt hade ventilerats ut genom membranet trots allt regn.

Varning:
Marmots Precip-ställ är det du kommer bli pådyvlad hos Naturkopmaniet, men jag har förstått att själva membranet på dem kan bli skavt och falla av typ som mjäll där ryggsäcken ligger emot och trycker, om tyget blir blött. Inget för vandraren alltså.
 
Jag har en Marmot Mica sedan förra våren och ett par Vaude Drop-pant, de senare mest för prisets skull. Drop Pant är av något lägre kvalitet misstänker jag, men byxorna skavs ju inte alls på samma sätt som jackan så jag snålade in några hundra på dem. Eftersom de andas så bra är jag lockad att låta anoracken ligga hemma och ha regnjackan som enda jackan - men den är fasen för dyr om den skulle ramlas sönder eller få en glödhoppa.

Båda plaggen har fungerat ruggigt bra. Det värsta jag utsatt kläderna för är en vansinnesfärd i regn och storm i en såndär tok-snabb ciggarettbåt. Saltvatten som piskade så djävulskt att det kändes som nålar mot all bar hud och själv satt jag och hoppade och skavde mot en brits med skrovlig sitt-yta och tänkte, NU - nu jäklar går de sönder, fan fan fan. Men nejdå, både jacka och byxor är fortfarande vid livet OCH jag var helt torr innanför - min egen fukt hade ventilerats ut genom membranet trots allt regn.

Varning:
Marmots Precip-ställ är det du kommer bli pådyvlad hos Naturkopmaniet, men jag har förstått att själva membranet på dem kan bli skavt och falla av typ som mjäll där ryggsäcken ligger emot och trycker, om tyget blir blött. Inget för vandraren alltså.

Intressant. Så Mica håller bättre än Precip-stället och passar bättre till vandring? Men hur mycket kostar en Mica här i Sverige?
 
Beställde dessa från England den 3:e Mars och kom idag den 22:e,
så tog lite tid, men frakten var bara strax under 40kr så helt ok.
Gjorde ett litet snabbtest under vattenkran ett tag och de höll tätt :)

Montane Lite Speed H2O Jacket, 135g, ca 700kr
Vägde den till 169g (Storlek M). Har dragkedja, inga fickor, luva som går att fälla in i kragen.
Medföljer en liten påse med bältefäste. Nerpackad i storlek som ett äpple.
Youtube Video

GoLite Reed Pants, 156g, ca 430kr
Vägde den till 156g (Storlek M). Inga fickor, dragkedjor ca 30cm på sidorna längst ner.
Av byxorna fanns nu bara L och XL kvar i den butiken. Enligt GoLite så ersättes byxorna av:
GoLiIte Tumalo Pertex Storm Pant, 189g

product_13964.jpg
 
Ang Montane H2o

Jag har själv en Montane H2O och den är väldigt tunn. Jag använde den i Pyrenéerna 2008 och det funkade bra. Men sist jag använde förra året vid dagsutflykter och det regnade, det höll inte riktigt tät trots jag hade tvättat och impregnerat jackan. Så jag är tveksam till att jackan skulle hålla länge. Annars har jag varit nöjd med jackan då den tar liten plats och väger lätt.

Jag är beredd på att låta nästa regnjacka "gå upp i vikt" för att den ska tåla slitage och väta bättre. Därför tycker jag att Mica verkar vara ett intressant alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
tsd val av kök Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.