Paddel omonterad i rålängd?

Håller på att kolla in en paddel inför sommaren och har spanat in en "Tourist Slim" på TAHE.

Ställer mig bara lite frågandes till vad "Levereras omonterad i rålängd..." egentligen innebär?
http://www.mamut.net/tahekayaks/shop/

Jag har mina aningar men någon måste väl veta bättre än jag?

//Peter
 
Antagligen...

... precis vad du tror, skaft samt paddelblad som 3 separata delar. Du kapar skaftet själv till önskad längd, och limmar på dina blad i den vinkel du önskar.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Limmar du med smältlim kan du enkelt ta av bladen och ändra vinkel om du känner att du vill det, bara sänka ner paddeln i varmvatten. Är du säker på vinkeln så ska epoxy visst sitta bättre.
 
Med bättre paddlar följer ett bra smältlim samt ev krympslang med från tillverkaren.

Min erfarenhet är att smältlim funkar, men att paddeln behöver limmas om efter typ ett år. Den lossnar inte så fort, men vatten kan leta sig in, och det är nog ett bra tecken på att det är dags att limma om.

Har även haft en paddel som hade lite onödig stort spel mellan skaft och blad, och där höll det sämre, jag tappade inte blad, men de vred sig till slut... Lite eltejp eller krymslang kan alltså vara bra som lite backup, du kanske hinner märka att det vrider sig innan bladet lossnar helt.

Min nuvarande paddel har dock varit limmad i snart tre år, och den är nog i stort sett tät ännu.

Epoxi är möjligen starkare, men om man tänker sig vanlig snabbepoxy (Araldit och liknande) så verkar den brytas ned och bli opålitlig på samma tid som smältlim.

(Troligen har det också betydelse hur hårt man tar i samt hur ofta man paddlar.)


Att limma sin paddel tillhör dock baskunskaperna för en kanotist ungefär på samma sätt som en cyklist oftast lär sig byta däck, tycker jag.
 
Jag tackar för svaren!

Då var det som jag misstänkte.

Undrar bara över en sak!
Limmar du med smältlim kan du enkelt ta av bladen och ändra vinkel om du känner att du vill det, bara sänka ner paddeln i varmvatten. Är du säker på vinkeln så ska epoxy visst sitta bättre.

Om jag nu limmat med smältlim och känner att jag vill ändra vinkeln.
Vad sänker jag ner paddeln i?
Måste jag köpa "världens största" Kastrull? :)

//Peter
 
Om du inte vill använda hårtork/värmepistol så häller du varmvatten över limningen. Det kan räcka med en liter eller så går det åt lite mer.
 
För ett par år sedan hade jag samröre med en omonterad Reval-Vinge - skaft och två blad. Vi närmare examination så var skaftet påfrestande koniskt. Mycket mer glapp vid ena bladet än vid andra. Detta ledde också till svårigheter du delningshylsa skulle dit på mitten, köpt som tillbehör. Paddeln var inte min, minns inte vad som hände sedan... Och det är ju helst historia.

Hursomhelst, kolla innan du sätter igång....
 
En ruggad yta ger smältlimmet bättre fäste. Att blad lossnar beror troligtvis på för stort spel mellan skaft och hylsa/tapp eller eventuellt dåligt smältlim. Sedan jag började förvärma blad och skaft innan applicering av smältlim har jag inte haft några problem. Kanske onödigt att påpeka att en svart paddel drar åt sig mycket värme i solljus.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips