Logga in
Aktuellt: Elbrus östtopp
|
|||||||
| Lättpackning Allt om att packa lätt |
Forumet drivs i samarbete med
Fjäderlätt
|
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Lätta USA-nyheter 2008
Jag har dängt upp en hel radda med utrustning som visades på mässa i USA i somras. Allt från liggunderlag till kamerastativ:
http://www.fjaderlatt.se/2007/08/usa-nyheter-2008.html |
|
|
|||
|
|||
|
Hm, höga skor, 740 gram - man får hoppas attt de är fastare än mina Merrell där sulan började gå i bitar och trilla av efter drygt 30 dagars användning - ska bli spännande att se ett test.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jörgen |
|
|
|||
|
|||
|
Det som jag tycker är intressant med Inov-8-kängan är att det är en terränglöpningssko som har gjorts hög. Lätta kängor är annars oftare klassiska vandringsskängor som man försökt göra lätta. Möjligen avspeglas skillnaden i bakgrund skons konstruktion.
Ursprungligen är Roclite en skärmflygar-sko, och jag gissar att stabilitet är ganska viktigt i en sån. Det finns en "first look" på Outdoors magic Senast redigerad av Martin Fjäderlätt den 2007-11-24 klockan 09:00 |
|
|
|||
|
|||
|
Bågtarpen har ju funnits länge
![]() ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Inov8 Terroc 330
Citat:
Skorna är tänkta att användas till fjällen och Pyreneerna nästa år. Jonas |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vore intressant att veta var man sparat vikten någonstans. För mina fötter gäller att skaften ska vara väl stoppade, sen är det en del krav på sulan, också. Jag anävnde en gång ett par Meindl som vägde 1200 gram och där sulan var stenhård och tunn, och skaften väldigt sladdriga. De var inte bra för mina fötter, speciellt inte i den enormt steniga teräng som dominerade den gången. Som sagt, hoppas på test framöver (och att mina Technica håller mer än en enda sommar). |
|
|
|||
|
|||
|
Själva grunkan, ja. Men jag tänkte på själva ordet
![]() Citat:
Räknar man på det är det ju rätt lite. 60-80 mil är antagligen vad man använder sina vardagsskor per år. Löpsko-konstruktionen använder material (tex EVA och syntetvävar) som inte håller lika länge som vandringsskons motsvarighet (tex PU och läder). De insatta köper ju inte ens löparskor som har legat på hyllan ett år... |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
*undrar* |
|
|
|||
|
|||
|
Räknar man lågt får man ihop 5000 steg per dag ("aktiv livsstil = 10000 steg) . Räknar man med att man använder samma skor 3 av veckans 7 dagar blir det 15000 steg. En meter per steg blir 1,5 mil per vecka – 78 mil per år enligt denna snabbt ihoprafsade matematiska modell.
Enligt skohandelns praxis ska ett par vanliga skor hålla minst två år innan de är utslitna. Löparskor räknar man är utslitna efter en säsong. Klassiska vandringsskängor med Vibramsula, PU-uppbyggnad och läder håller väl ibland 10-tals år? |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jonas |
|
|
|||
|