Lättpackning och hängmattor

Jag hade turen att härförleden träffa på en kille som tillbringat många nätter i hängmatta . Här är en intervju med honom och om hur han började med med drygt 20 kg på ryggen längs Appalachian Trail och sedan lämnade kilo efter kilo längs vägen.

www.fjaderlatt.se

Jörgen
 
Jag läste ngn gång för lägesen om AT och fick intrycket att det var väldigt mycket skog. Den här historien jävar inte precis det intrycket. Men den är förstås lärorik ändå.
 
Jag läste ngn gång för lägesen om AT och fick intrycket att det var väldigt mycket skog. Den här historien jävar inte precis det intrycket. Men den är förstås lärorik ändå.

Det är mitt intryck också. Det finns visserligen platser som Kathadin som mest är sten (se fotot) och så kallade "balds" längre söderut. Balds är höga kullar som saknar träd trots att de inte ligger ovanför någon slags arktiskt trädgräns. Om jag förstått det hela rätt vet man inte heller varför inget högre än gräs och liknande växer där.

Men summan av kardemumman är ju förstås att det inom några hundra meter alltid finns träd längs AT. I sådana marker och där det dessutom är svårt att hitta plättar stora nog att ligga på har naturligtvis hängmattan stora fördelar. Jag upplevde en del av detta under min vandring runt Glacier Peak tidigare i höst.

I Sverige kan jag dock inte påstå att jag någonsin varit på en plats där jag haft så svårt att hitta en liggplats att jag längtat efter en hängmatta. Därför känns den mest som en kul grej för skogsbruk eller en skön sovplats för den som gillar hängmattor bättre än hårda marken. Eftersom jag aldrig prövat en hängmatta av den typ Brian använt så vet jag inte. Det vore trevligt att höra lite erfarenheter från svenska förhållanden.

Jörgen
 
.....
I Sverige kan jag dock inte påstå att jag någonsin varit på en plats där jag haft så svårt att hitta en liggplats att jag längtat efter en hängmatta. Därför känns den mest som en kul grej för skogsbruk eller en skön sovplats för den som gillar hängmattor bättre än hårda marken. Eftersom jag aldrig prövat en hängmatta av den typ Brian använt så vet jag inte. Det vore trevligt att höra lite erfarenheter från svenska förhållanden.

Jörgen
Kolla Per-Arne Asps hemsida: http://www.asp.st/

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.