Vintersko MTB

Re: Re: Hotronic = svindyrt!

elvis1; sa:
Den största delen av de 1370 kr som paketet kostar utgörs ju av just de snabbt uppladningsbara batterierna samt batteriladdaren, sulorna står inte för en så stor del.

Enl http://www.cyclecomponents.com kostar ett par standard Hotronic standard sulor 410:-, alltså enbart sulorna utan batterier&laddare.

Den som bygger sina egna sulor kan alltså komma undan med under 50:- för enbart sulorna.

Hotronics batterier+laddare är oxå väldigt dyra, enl http://www.cyclecomponents.com kostar 2 batterier + laddare 1240-1825:-

Den som bygger sina batterier av standarddelar kan klara sig med 300:- för batterier&laddare:
74-20-12med.jpg

http://www.hobbex.se/system/templates/live/viewShop.aspx?TreeID=16&ShopTreeID=7991&ProductID=7327


För den som vill löda ihop sina egna batteripack finns de här:
5010085364.jpg

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085364
20st laddningsbara R6 NiMH på 2500mAh för 295:-
Laddas med fördel av den här:
38-242_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92200
129:- för en 1A deltaV-laddare

Jag vet inte vad det är för kvalitet,(batterikapacitet) och livslängd på dina grejor men jag tvivlar på att saken är så självklar som du framställer den.
Med 2,5W i varje sula räcker Hobbexbatterierna i över 3h och de 20st Dustinbatterierna i över 10h.

Kvaliten är, självklart, upp till den som bygger.

Men kontakter och sladdar som används i tex orienteringslampor kostar inte många kronor.
Tex http://www.kjell.com säljer lämpliga kontakter för 9:-/paret (hona+hane).
37400.jpg


Ett billigare, men lika högkvalitativt, alt är att använda kabelskor, kostar c:a 1:-/st
150329w1.jpg



En annan fördel med att bygga sina egna elvärmesulor är att man kan designa dem utifrån sina egna unika krav.
Tex har min hustrus (hembyggda)värmesulor en värmeslinga under hälen, något du inte kan få med Hotronicsulorna.
Jag har fö läst i ett annat Forum om en cyklist som var besviken på sina Hotronicsulor av just den anledningen och skulle bygga sina egna för att få värme där han vill ha det.

Det går alltså att bygga sina egna sulor för under 450:- till 600:-. Detta inkl allt: sulor, sladdar, kontakter, batterier och laddare.
Dessa sulor passar då användarens egna unika krav.

Men om jag hade köpt elvämesulor för 1400-1800:- när det hade gått att få exakt likadana för 40€ + frakt, alt ngt enklare för 299:- inkl frakt, eller specialanpassade för 450:- till 600:- så skulle jag nog oxå ifrågasätta alternativen......

Men oavsett våra meningsskiljaktigheter, ifråga om hur mycket man bör betala för ett par prisvärda elvärmesulor, är jag övertygad om att vi är överens om hur bra det är att ha elvärmesulor.
Eller hur?


[Ändrat av HåkanC 2005-12-06 kl 18:02]
 
Re: Okej det var faktiskt billigt

elvis1; sa:
Håkan K; sa:



Har du handlat från denna sajt själv har du någon kommentar vad gäller tillförlitlighet, väntetid, mm?
Nä, från siten har jag inte handlat, men de borde vara pålitliga. Tchibo är ett tyskt kaffemärke, med egen kedja av butiker, som säljer kaffe och div. attiraljer (som inte nödvändigtvis måste ha med kaffe att göra). Har hittills bara köpt kaffe av dem och då direkt i butik.

/Håkan
 
Ingen skillnad

Gasten; sa:
Hur är det med dessa hemgjorda värmesulor när de kommer i kontakt med väta?

Det är ingen skillnad på vad som sker med hembyggda eller färdigköpta elvärmesulor när de kommer i kontakt med väta:
De blir båda blöta

Men jag antar att du menar sker det något med den elektriska funktionen?
Det gör det inte, vare sig hos hembyggda eller färdigköpta elvärmesulor.
Spänningen är så låg att det inte är ngn risk för kortslutning eller dylikt.
På lång sikt kan det iofs finnas risk för korrosion på kontakter o dyl.
Men har man valt kontakter som är gjorda i icke korroderande material(typ guld) eller kontakter för utomhusbruk, typ orienteringslampor, är det inga problem.
Exempel:
Batteriet jag använder till mina elvärmesulor byggde jag ihop -92 för att ha till belysning på pendlarcykeln.
Jag fick byta själva ackumulatorn -95, pga kortslutning, men det har inte varit några som helst problem sedan dess och kontakter och sladdar är de samma sedan -92.
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/ljus/ljus.htm
 
Re: Re: Re: Hotronic = svindyrt!

HåkanC; sa:
elvis1; sa:
Den största delen av de 1370 kr som paketet kostar utgörs ju av just de snabbt uppladningsbara batterierna samt batteriladdaren, sulorna står inte för en så stor del.

-Märk väl ordet paketet det vill säga ett förmånligare pris än varje produkt för sig

-------------------------------------------
Jag vet inte vad det är för kvalitet,(batterikapacitet) och livslängd på dina grejor men jag tvivlar på att saken är så självklar som du framställer den.
Med 2,5W i varje sula räcker Hobbexbatterierna i över 3h och de 20st Dustinbatterierna i över 10h.

-Dvs inte lika länge som de 18 h som hotronic erbjuder.

----------------------------------------------------
Men om jag hade köpt elvämesulor för 1400-1800:- när det hade gått att få exakt likadana för 40€ + frakt, alt ngt enklare för 299:- inkl frakt, eller specialanpassade för 450:- till 600:- så skulle jag nog oxå ifrågasätta alternativen......

-De är långt ifrån exaktlikadana de för 40 euro har en batterikapacitet på 7 h. det verkar dock ändå som ett billigt alternativ OM de också är hållbara. Tittar man på konkurenter som erbjuder samma funktioner och standard som hotronic som tex therm-ic
http://cozywinters.com/therm-ic/
så har de ungefär samma pris är det en slump?

---------------------------------------------------
Men oavsett våra meningsskiljaktigheter, ifråga om hur mycket man bör betala för ett par prisvärda elvärmesulor, är jag övertygad om att vi är överens om hur bra det är att ha elvärmesulor.
Eller hur?

-Japp! Den som inte har några alls är den riktigt store förloraren. Den enda produkten som har en större betydelse för vintermotionen är lunglpusen eller airtrimmen.

-Jag får väl medge att jag tycker att det är trevligt med kreativa människor också, som kan lösa sina problem på egen hand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.