Hammock

Hemsydd Underquilt av gammal sovsäck

Att sy en underquilt låter som modellen för din del. Det finns massor av instruktionsfilmer på YouTube kring hur man gör. -15 är inga problem i din hammock, så länge du har varmt undertill. En bra sovsäck kanske du har redan, men annars är ju detta klokt, gärna dubbla om du tänker ligga i temperaturer lägre än -20. Dun är väldigt bra, och väger ju minst. Men det går att göra underquiltar av vilken sovsäck som helst.

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=EOAb3qGS38s

Tack för tipsen!

Se bild för resultatet. Det blev typ en 3/4-underquilt sydd av en urgammal dunsovsäck som sjöng på sista versen. Jag har inte prövat skarpt ännu. Jag skulle uppskatta sömnadstiden till ca 2-3h. Materialkostnaden till ca 100kr. Jag köpte shockcord och lite tyg att sy kanaler med. Sedan hade jag lite dragskor och två karbinhakar redan.

Det svåra tyckte jag var att få quilten att slimma sig mot hammocken. Det krävdes shockcord på kortsidorna också. Jag har beställt Ridgeline Quilt Hooks som förhoppningsvis ska underlätta lite.

Spontant känns det som resultatet blev ganska tungt. 1kg för en 3/4-underquilt. Min gamla sovsäck var väl inte sydd i de lättaste tyget kanske.

Jag undrar också om det inte borde finnas lättare, enklare, lösningar för sommarbruk. Hur mycket isolering behöver man egentligen under sig om man inte räknar med kallare än ca +5C? Liggunderlag i hammocken går ju, men det känns knöligt och jag gissar att jag kommer att vrida mig så allt kommer på sniskan. Jag är lite nyfiken om sådana där reflexmattor för vindrutan på bilar skulle funka. Någon som har testat?
 

Bilagor

  • DSC_0077.jpg
    DSC_0077.jpg
    73.9 KB · Visningar: 873
Jag sover bara i hängmata ute på somrarna. Min lösning är en hammock i "braziliansk" stil av nylon, ett halvt liggunderlag av traditionell typ, en lätt dunsovsäck eller tyngre i konstfiber beroende på temperatur, en flecefilt och ett myggnät, plus tarpsystem. Funkar på somrarna i sydsverige.

Vad gäller att liggunderlaget vrider sig så är det inget jätteproblem. Jag testade med ett i fullängd men det funkade lika bra som att ha en häst som statsminister. Men i halvlängd gick det finfint.
 
Jag är sugen på ett "lättviktssystem" för sommartid med hammock, myggnät och regnskydd.

Runt kilot tänker jag mig för allt.

Nån som kan rekommendera nåt?..jag är 179cm. och väger 74kg

DD superlight? (har provat DD-travel, men tycker det blir för tungt och svettigt)
HH expedition?
Exped scout?
 
Jag är sugen på ett "lättviktssystem" för sommartid med hammock, myggnät och regnskydd.

Runt kilot tänker jag mig för allt.

Nån som kan rekommendera nåt?..jag är 179cm. och väger 74kg

DD superlight? (har provat DD-travel, men tycker det blir för tungt och svettigt)
HH expedition?
Exped scout?

Jag har både DD Superlight hammoch och en HH Expedition och jag föredrar HH. Superlighten använder jag mest som extrabädd, när jag inte planerar övernattning. DD funkar att sova i med myggnät, men jag tycker HH är skönare

Ta också en titt på UK Hammocks Woodsman X (single layer) kombinerat med en DD superlight tarp, då får du en riktigt bra vikt och komfortkombo.
 
Framförallt tycker jag att komforten är bättre i HH än i Superlight. Rymden i en uppsatt HH är betydligt bättre än i en Superlight. Visst funkar det med det separata myggnätet, men det är lite stökigare att få till det ordentligt. Men visst är storleken på Superlight fantastisk, när man bär den under dagen.

Sen tycker jag att jag ligger något bättre i HH än Superlight, men det är marginellt. Kan väl tillägga att jag också är 179cm fast 10 kg tyngre.
 
Köpte en HH Expedition Asym Zip idag i Bromma på lunchrasten.

Sprang direkt ut i skogen sen och sket i jobbet på e.m. :)

Den verkar perfekt även om viktangivelsen felade med över 2hg typ. 1,43kg väger paketet.

Var köper ni snakeskins och whoopieslings? är den senare mest för viktminskningen?
 
Jag använder mina whoopieslings mest för att det är ett mer kompakt system jämnfört med exempelvis plattband som är samma längd. Kolla på Dutchwaregear.com efter Whoopies och annat gött.
Snakeskins har jag ingen bra källa på, gjorde dem själv ( och mina Whoopieslings också för övrigt )

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Kan nån förklara vad man ska med en "soft shackle" till? Jag har fattat att man kan byta ut en vanlig karbinhake mot en sån, men vet inte vad man ska med en sån till heller. Jag menar - jag måste ju ändå göra en knop från hammocklinan till softshackeln som sen fästs i treehuggerna, så varför kan jag inte lika gärna göra knopen direkt i treehuggersen och bara skita i softshackeln?

Ser liksom inget användningsområde för den i hammocksammanhang.

Eller är det så att den endast har ett syfte om man samtidigt använder whoopieslings, eftersom man då kan justera linsträckningen även efter att alla linor är fästade med varandra?

Råkade köpa två softschackles på Biltema idag, men väl hemma kom jag inte på vad fan jag skulle ha de till :-D
 
Kan nån förklara vad man ska med en "soft shackle" till? Jag har fattat att man kan byta ut en vanlig karbinhake mot en sån, men vet inte vad man ska med en sån till heller. Jag menar - jag måste ju ändå göra en knop från hammocklinan till softshackeln som sen fästs i treehuggerna, så varför kan jag inte lika gärna göra knopen direkt i treehuggersen och bara skita i softshackeln?

Ser liksom inget användningsområde för den i hammocksammanhang.

Eller är det så att den endast har ett syfte om man samtidigt använder whoopieslings, eftersom man då kan justera linsträckningen även efter att alla linor är fästade med varandra?

Råkade köpa två softschackles på Biltema idag, men väl hemma kom jag inte på vad fan jag skulle ha de till :-D

Haha, fördelen med ditt köp är att man aldrig kan ha för mycket prylar ;)
Nä, men lite mer seriöst så kan jag säga att jag använde mina soft shackles som just karbinhakar. Jag gjorde mina själv av Amsteel Blue 7/64 dyneema. Men jag har bytt till karbinhakar nu. Visst soft shackles väger lite mindre, men de är klart mycket bökigare, och framför allt när det är lite kallare ute så är det inte så roligt att stå pilla med dem.
Fördelen med karbinhakar/ss är att du slipper knopar. Nästintill iaf. Jag har en upphängning där jag har två ringar som sitter på hängmattan med en continious loop av dyneema och sedan drar jag spännbandet genom de ringarna och gör ett halvslag för att hålla det ordentligt på plats. Karbinhaken använder jag då för att slippa dra spännbandet genom sig självt.
Mitt sätt:
3697696629_6da2a8d5db.jpg

Det andra sättet:
TruckersHitch012.jpg

Jag är helt enkelt lat och orkar inte sy om spännbandet till en större ögla :)
__
Fredrik
 
Fundering

Hej alla Hammockiter.

Jag håller på och funderar på om jag inte skulle ta och bli med hammock nu i sommar, men skulle gärna innan jag bestämmer mig vilja se en "live".

Finns det någon i trakterna kring Arboga som har en HH Explorer Delux eller Safari som man skulle kunna få komma och titta närmare på?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.