Vilket multifuel till Trangia 27?

Jag ska skaffa en ny multifuelbrännare till mitt lilla Trangia 27 och funderar på vilken brännare som är mest lämplig av Optimus Nova, Primus Omnifuel och Primus OmniLite Ti.

Är det någon som använt någon av dessa brännare till ett 27?
Krävs det omfattande modifiering?
Funkar Ompimus Trangia adapter även till Primus brännarna?
 
Nova, men...

Som brännare Nova tycker jag, den är väl balanserad och slocknar inte på låg effekt.

Problemet med senare Novor är att de har en ny infästning, där skruven inte längre är rund utan halvcirkelformad precis där den sitter fast i brännaren. Så det är svårare att anpassa den till Optimus
(eller för den delen Trangias) hållare för multifuelkök.

Omnifuel fungerar också och är ganska enkel att montera, ett extra hål i nedre vindskyddet för att vredet ska få plats (slangen ut genom det befintliga stora) och borra upp hålet i Optimus adapter till Nova eftersom skruven som sitter på Omnifuel är större. Omnifuel är lite känsligare på sparlåga, slocknar ibland i vind.

...min egen lösning är numera ett Kap Arktic (original) fungerar klockrent. Ett fullgott alternativ är Ultima Naltio-köket som jag har i sommarstugan, jag använder en Optimus Ranger-brännare från Fogas till min setup tillsammans med en nyare Nova-pump. Fungerar mkt bra i lilla Trangian, kan även packas tillsammans med en mindre flaska rödsprit och tändstickor.

//J
 
Vill minnas att det gick utan extra hål, om än med lite böjd slang..?

//J
Det är möjligt. Jag saknade hål överhuvudtaget på min modell av 27an.

Jag har en äldre modell av 27an, och med mitt Nova (första modellen av de två svensktillverkade utgåvorna) hamnar bränsleslangens anslutning (vilken står vinkelrätt mot reglernyckelns anslutning) preciiiiis innanför vindskyddet.

Jag valde att göra ett ganska stort hål för att slippa bryta i slangen, men om du säger att det fungerar med originalhålet rättar jag mig efter det =)
 
Varför inte trangias egen MF-brännare?

Trangias X2 är nog det enda alternativet på marknaden just nu som inte kräver några ingrepp. Den tillverkas av Primus och regleras vid flaskan.

Jag har ett till salu som är sparsamt använt. Jag säljer det för att jag inte har behov av gas och för att jag föredrar Nova som bensin/fotogenkök.

Hälsningar

Tommy
 
Jag var i butik och pillade på samtliga brännare och undersökte storleken i förhållande till Trangia 27. Just nu lutar det åt ett OmniLite Ti.

Trangias multifuel x2 är en en hybrid av Primus EX och Omnifuel där de tagit bort möjlighet till reglering på brännaren. Så vitt jag kunde bedöma är OmniLite är tillräckligt liten för att användas på samma sätt, fäller man inte ut armen på regulatorn får köket plats i Trangia 27 utan några modifikationer på trangiat och kan då användas på samma sätt som multifuel x2.
 
Intressant

Återkom gärna med hur den kombination fungerar. När jag provade Omnifuel i Trangia så hamnade brännaren för högt och spridningen på lågan var för liten för att jag skulle vara nöjd. Det är ju möjligt att det fungerar bättre med systerbrännaren.

Hälsningar

Tommy
 
Bilder

Har just fått hem OmniLite Ti och monterat det i mitt Trangia 27, kommer testa köket i helgen.
  • Brännaren får plats om man inte fäller ut armen på regulatorn (uppe i vänstra hörnet)
  • Brännaren sticker upp ca 1,5 cm ovanför kanten på det undre vinskyddet
 

Bilagor

  • OmniLite.jpg
    OmniLite.jpg
    67.3 KB · Visningar: 3,939
Har kört halgammalt optimus nova i mitt men kör trangias egen gasbrännare de 3 varma säsongerna. Nova funkade genom orginalhållet i mitt kök - det som är avsett för gasbrännaren
Vet inte om det är gas eller nova med bensin som fått min duosal-gryta att få lite ränder.

/Patrik
 
Ser ut som att det är läge att ta upp nytt hål - lite av vitsen är ju borta om man inte kan reglera med nålen in i brännaren då kran vid pumpen kommer vara väldigt känslig då nålen i brännaren hanterar en gasvolym som är flera hundra gånger större än vätskevolymen som kranen vid pumpen reglerar - dessutom fjädrar slangen så responsen blir långsam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
yakman Multifuel VS XGK Kök och brännare 7
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Punkrocker Multifuel? Kök och brännare 3
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.