Bland annat Sveriges turistråd har ju informerat brett om allemansrätten men föga om skyldigheterna.
Givervis för skattepengar och utan eget ansvar.
Givervis för skattepengar och utan eget ansvar.
Att ha lagar hjälper inte ett dugg när folk skiter totalt i dem:
http://svtplay.se/v/2565941/botkyrka_begar_hjalp_mot_buskorningen_i_skogen
Detta problem gäller över hela landet - och det mest tragiska är hur polisen totalt struntar i detta. Jag har personligen pratat med både polis och kommun om dessa problem, men bemötts med en suck "inga resurser, lagar finns men ingen kan tas på bar gärning".
Så, att prata om parlament och lagar är meningslöst - problemet är att Sverige avskaffat sunt förnuft och normalt uppförande för flera år sedan. Så jag inser och förstår att markägare börjar bli starkt kritiska till hur läget är.
Personligen är jag för allemansrätten såklart - men inser hur problematsikt allt blir då människans IQnivå uppenbarligen är i stark recession.
Event och äventyrsföretag kan inte hänvisa till någon allemansrätt utan måste varje gång ha markägarnas tillstånd. Utan avtal måste de hålla sig med egen skog.
Nej, det är inte sant. Däremot pågår en utredning som ska titta närmare på frågan och eventuellt föreslå att man ska kunna införa lokala begränsningar i områden med hårt tryck på markerna.
Men faktum är att när LRF gick ut och frågade markägare hur de såg på allemansrätten så var det bara ca 20 procent av dem som ville inskränka eller förändra allemansrätten. De som här på Utsidan gör sig till talesmän för gruppen markägare representerar alltså snarare en liten minoritet av markägarna.
Nej, det är inte sant. Däremot pågår en utredning som ska titta närmare på frågan och eventuellt föreslå att man ska kunna införa lokala begränsningar i områden med hårt tryck på markerna.
Men faktum är att när LRF gick ut och frågade markägare hur de såg på allemansrätten så var det bara ca 20 procent av dem som ville inskränka eller förändra allemansrätten. De som här på Utsidan gör sig till talesmän för gruppen markägare representerar alltså snarare en liten minoritet av markägarna.
Bäste UteMats skäms och gå hem och läs på! Du har FEL och far med osanning.
Allemansrätten är en sedvanerätt för individer, dvs du och jag och vårt närmaste sällskap, inte för firmor, föreningar etc.
Som gammal militär, friluftsledare och scout har detta varit solklart i decennier.
Svagt skrivet av Naturvårdsverket, ingen skugga på någon här.
De är "bara" en myndighet som ska följa lagar som riksdagen stiftar. Vill man ändra till ett "skall" så är det nog en lagändring som ska till.