Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch

Hej

Då var vi hemma från fjällen. Tänkte bara berätta kort och visa på hur det såg ut i Gamla Storulvåns familjestuga (höger).

Stugan var liten och ganska sliten (den har ju några år på nacken...). Men mysig och för oss var den helt perfekt. Det fanns el och avlopp men vatten fick man hämta i ån 100 m bort. Elementet räckte bra nu, lite osäker på hur det är på vintrarna eftersom det bara fanns ett. Men...det fanns även en kamin att elda i. Två väggfasta våningssängar med relativt hårda madrasser (gamla). Två stycken spisplattor och till och med ett fungerande kylskåp med frysfack. Vattenkokare i bra skick. Köksutrustningen sträckte sig till fyra tekoppar. Vi var dock lite elaka och lånade en kastrull och tre tallrikar så att vi kunde koka gröt och äta frukost utan att behöver gå upp till självhushållet uppe på stationen.

Det som slår en efter en stund i stugan är att den lutar. Och då menar jag inte "Lutar det inte lite här?" utan "Oj, vad det lutar!" Saker som kan rullar gör det bra; pennor på bordet, personer i sängen, skavsårstaperullen på golvet. Spiller man vatten vid köksdelen (som är den högsta punkten) så rinner det snabbt tvärs över golvet och in under sängarna. Och det blev alltid vatten kvar i diskhon... Men det gick att leva med. Precis som gungandet på en båt.

Sammanfattat så är familjestugorna ett mysigt men gammalt boende med en del charm och skavanker. Känns äldre än de flesta fjällstugor (och är väl det också), enklare än stationerna men mer privat och avsides. Perfekt för barn och deras föräldrar som söker avskildhet utan att bo i tält.

Jag kommer att åka tillbaka dit igen. Har någon frågor så får ni gärna maila mig.

Bilder från vänster till höger, ni får tänka bort de personliga prylarna...som lillgrabben ;)
p8123259.jpg

p8123260.jpg

p8123261.jpg
 
Vad kul, vi bodde i just den för två år sen. Fick stormvindar runt den 9 september 2009 när vi vänt från Sylarna upp mot Blåhammaren. Trodde vi skulle blåsa bort :)
 
Vill slå ett slag för de södra fjällen här också. Länsbuss går till Grövelsjöns fjällstation. Värt för dig att kolla upp tycker jag, (även om det inte är någon stuga.) Härligt böljande lågfjäll på svenska sidan, lite mer dramatiska på norska. Perfekt för dagsvandringar med en liten. / J
 
Nu planeras nästa års vandring. Har dessutom slagit till och köpt ett Kaitum 3GT! Så om jag får med mig någon annan så finns det gott om plats... (Annars får det bli stugor eller mitt gamla Niak från HB). Grabben blir tre år och år nog till sommaren för tung att bäras i bärstol. Läste igenom tråden igen och började återigen fundera på norra Sarek; Vaisaloukta och Akkastugorna. Någon som har koll på hur leden mellan de två stugorna är att gå? Den ser inte så lång ut på kartan... Alla barn är ju olika men tror ni man hinner det på en dag med en liten en som är van att gå själv (och med rätt motivation och pauser när det behövs)? Vad tror ni om att sova två nätter i den ena stugan - vandra över till den andra - sova två nätter där? Då hinner man med en utflyktsdag på vardera ställe. Gå bort till bron söder om Akkastugorna. Åka båt är ju också spännande. Idéer?
 
Vaisaloukta och Akkastugorna. Någon som har koll på hur leden mellan de två stugorna är att gå?

Mja... jag skulle inte tro att en 3-åring tycker att det är jättekul att gå där. Har inte gått hela leden, men den går ju genom skog så det är en del rötter och stenar.
Jag bar min 3-åring på dagsturer, han gick lite ibland. Men med rätt motivation så kanske.
Du kan ju gå och kolla lite och ta båten till nästa stuga om du inte tror att ni orkar gå.

Ni kan ju gå bort till "badstället" också, ligger strax innan hängbron.

/Ulf
 
Fjällen med barn

Vill bara komma med lite tankar jag fick när jag läste denna tråd. Jag tycker att man visst kan man gå med barn till Sitasjaure. Det är ju grusväg hela vägen så man kan faktiskt ta barnet i en barnvagn eller så kan man ta med sig cykel och cykla dit. Samma gäller om man vill ta sig till Aktse via cykelstigen men då måste man ta taxi från Tjåmotis(kolla innan avfärd) till startpunkten om man inte har egen bil. Sen kanske man ska kolla om man får ta med cykel på tåg och buss nu för tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Fjällboende - en gemensam databas Fjällvandring 7
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
graesen fjällvandring med barn, utgå från stuga Fjällvandring 5
Aspen80 grövelsjön med barn Fjällvandring 10
Terrisson Abisko med två barn och lånad kusin Fjällvandring 2
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.