Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu får japanerna ge sig. Rockstead Knives har gett ut en serie knivar med en bladhårdhet på runt 67-68 HRC! De har dessutom planer på att ge ut en kniv i Hitachi HAP72, HRC 70,5 !!

http://www.heinnie.com/Knives/Rockstead-Knives/Rockstead-Knives-Kou/p-92-604-4168/

Kollan in den här videon. Det är ett 1,5 tums hamparep som snubben skär i: http://www.isd-ishida.co.jp/English/demo1-1.wmv

Man orkar inte titta på hela videon eftersom den är 45 minuter lång. Jag förmodar dock att kniven förblir vass under hela sessionen!

~Paul~
 
Nu får japanerna ge sig. Rockstead Knives har gett ut en serie knivar med en bladhårdhet på runt 67-68 HRC! De har dessutom planer på att ge ut en kniv i Hitachi HAP72, HRC 70,5 !!

http://www.heinnie.com/Knives/Rockstead-Knives/Rockstead-Knives-Kou/p-92-604-4168/

Kollan in den här videon. Det är ett 1,5 tums hamparep som snubben skär i: http://www.isd-ishida.co.jp/English/demo1-1.wmv

Man orkar inte titta på hela videon eftersom den är 45 minuter lång. Jag förmodar dock att kniven förblir vass under hela sessionen!

~Paul~

Blir inte den kniven med en sådan hög hårdhet mycket känslig för bändningar och dylikt? (Tyvärr orkade jag inte vänta 2 timmar bara för att ladda hem videon).
/Niklas
 
Blir inte den kniven med en sådan hög hårdhet mycket känslig för bändningar och dylikt? (Tyvärr orkade jag inte vänta 2 timmar bara för att ladda hem videon).
/Niklas
Självklart är t ex kolstål mycket segare men för att vara ett så pass höglegerat rfr stål så är det imponerande vad denna kniv klarar av. Bända skall man dock inte göra med någon kniv, inte ens "kolstålare".

Rockstead har en variant med laminerat ZDP-189. Gissa vilket stål som sitter i kappan? Jo, ATS-34!! Sanslöst.

~Paul~
 
Se dessa filmer online
Inte klokt. Detta kräver förutom ett fint stål också en otrolig teknik!

En sak till. Knivens bladgeometri är mycket viktig i sammanhanget. Den är hela 3,7 mm tjock på bladryggen med en jämnt avtagande tapering ned mot eggen räknat med början strax över halva bladbredden. Med andra ord en modifierad skandinavisk slipfas.

~Paul~
 
Mike Draper var det visst.

Driver ett familjeföretag i Wisconsin om jag minns rätt. Har sysslat med knivar i 20 år. Kör idag helst med återuppstigna 154CM. Tidigare var favoriten S30V.

Mycket exakt arbete och traditionell design kombinerad med ultramoderna material. Har förkärlek för titanchassi, spacers, clips och delar av handtag som han gärna kombinerar med naturmaterial.

Toleranserna ligger på hundradelars mm. Oftast liner locks.

I sina fastbladare använder han inte sällan 15N20/1084 damaskus. Lite för extrema i min smak när det gäller design.

~Paul~
 
En idag mycket eftertraktad samlarkniv är Kershaw 1410 Starkey Ridge. Modellen var tillsammans med de övriga 12 knivarna i denna serie i spetsen på utvecklingen i fråga om materialval i början/mitten av 90-talet. Denna specifika kniv har ett 40% serraterat blad i Hitachi ATS-34 och titanhandtag. Clipset är tillverkat i polerat 420.

Utfällningen kan antingen ske med hjälp av en tumknopp eller genom att snurra på själva bladet med hjälp av pivothjulet, ungefär som när man tänder en Zippotändare. Tumknoppen är i originalutförandet placerad på vänster bladsida men går att skifta till höger dito. Modellen såldes på sin tid av Fällkniven AB tillsammans med den något mindre och slimmare modellen 1430 Wild Wild Turkey (som undertecknad också har i sin samling).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 4.jpg
    Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 4.jpg
    12.5 KB · Visningar: 602
  • Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 2.jpg
    Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 687
  • Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 3.jpg
    Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 3.jpg
    54.6 KB · Visningar: 637
  • Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 5.jpg
    Min Kershaw 1410ST Starkey Ridge, bild 5.jpg
    17.3 KB · Visningar: 602
re

Häftig fällis Depaul. Det gäller att hitta godbitarna :)

Hej.
Har nu kommit så långt att jag tagit lite bilder på fällisen o kan dra lite synpunkter om vad jag tycker om den. Till att börja med så har jag haft tur att fått äga en del roliga fällisar som jag haft ett tag men som jag är så brukar de gå vidare till andra för nya projekt
Den här fällisen fick mig dock överrasskad då jag tycker den är lagom på alla de vis Robust men ändå inte för tung på något vis utan känns sådär stadig. Ni vet när man tycker känslan avger kvalitet på något sätt. Hade en exterama ratio fulctum t2 en gång o den var i mitt tycke alldeles för tung för att var smidig om man nu ska jämföra med en sån kniv hmm..
Bladet är 10 cm långt o det är ju en lagom längd. Hela fällisen utfälld är ca 20.5 cm och infälld ca 11 cm beroende vart man mäter ifrån
Allt känns som grymt bra passningar så garanterat att man känner inga glapp här. Draper har gjort ett bra jobb men det är väl inte för inget han är skapligt känd i USA o världen.
Den första fällisen för övrigt jag sett signerad inne i fällkniven. Smart.
Lite tankar från en nöjd mig o det blir nog flear drapers i framtiden.
Bladet är 154 cpm stål ca 4 mm över blad ryggen
resten av titan och tät ådrat alm burl om jag minns rätt.
Fyll gärna på med kommentarer.
mvh Kimmo Lilja
tv-101.jpg

ett-102.jpg

fyra-65.jpg

fem-37.jpg

sex-20.jpg
 
En mycket fin kniv! Om man nu skulle vara extremt petig så kan jag personligen vara utan:
1. Finger grooves
2. Liner lock
3. Ett clips som tvingar kniven lite väl högt upp i fickan

Dessa punkter är dock småsaker och uppvägs med råge av knivens otroliga precision, materialval och helt enkelt "sexighet". Allt som allt ett mycket fint förvärv! Grattis!

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.