Vad är detta för ryggsäck?

Vad är detta för rygga? Ser att det är en haglöfs, någon som vet mer vad det är för modell osv?

Bilagor

• 005.JPG
    005.JPG
    58.5 KB · Visningar: 5,390

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har hittat den i min tidning. Han ska ha 300 spänn för den. Gör den sitt jobb? Vad är det för storlekar på ryggorna?

Jag vill påstå att Skarjan var (och är) en jättebra säck, men jag håller med Thure. Pruta! Det är inte särskilt svårt att få tag i gamla ramsäckar av den typen betydligt under 300 spänn.

Slitstarkt!

Den fanns ju i denim också. Praktiskt...
75:- på loppis i Östersund.

Bilagor

• säck.jpg
    säck.jpg
    246.5 KB · Visningar: 4,138
Ja, det är en Skarja (Lill-skarja hade ingen ficka på fronten).

Med tanke på att den kostade 447 kr 1982 (motsvarande ca 1100 kr idag) är 300 kr ett överpris.

Jag sitter med Tysklindskatalogen 1982, 83 och 84 framför mig (ja, jag är en nörd), och i den har Skarjan vad jag bedömer vara en modernare etikett (84 fick den svart ram). Så säcken du kollar på är alltså över 30 år gammal. Den borde kanske tappa mer än 800 spänn på den tiden...

Här är i alla fall texten ur katalogen:

"Allround, både för kort- och långturer. Kompletterad med packpåse fungerar Skarja utmärkt som fjällsäck (60-30 l = 90 l) [Tysklinds matematik, inte min]. Rymlig säck i Cotesa-väv med två ytterfickor samt frontficka. Snölås i säck och samtliga fickor, dragkedjeförsedd "kartficka" i locket. Argonfilsvetsad aluminiumram med hylla.
Ramlängd 70 cm Volym 60 liter. Vikt 1690 g."

Avbärarbältet köptes separat för 74 eller 107 kr beroende på om man valde det vanliga eller "special". :)

Senast ändrad:
Började med päronrygga, sedan en Skarja vilket lyft!

Den hängde med många år, tyckte det var smidigt med rören som stack upp, där hängdes, kamera, vatten, kikare, kepan, under säcken hamnade sovsäcken inrullad i liggunderlaget och tältet. Jisses vad man lastade på, inget UL där inte!

Tyvärr stals den ryggan senare i mitt vindsförråd, har dock fått en i användbart skick av en pensionerad arbetskompis, har också andra säckar också att välja på senaste köpet är en Golite Jam, lite annat stuk, lite mer UL...

Stämmer

det är en Alaska med packpåsen som hör till. På samma ram fanns också Grönlandssäcken som var lite större men med mindre plats för packpåse under. Jag hade den senare några år men min nacke gillade inte närheten till övre horisontella ramröret.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips