Båttrafiken vid Aktse nästa år

Jag har idag talat med den båtförare som kör turerna på Laitaure för bland annat Kungsleden och till och från Rapadeltat (Sarekgränsen). Nästa år kommer han troligen att köra mindre av denna trafik, vilket innebär att trafiken för vandrarna på Kungsleden troligen kommer att skötas av någon annan. Även Sarektrafiken kan komma att förändras, men det är ännu inte säkert.

Nåväl, om man skulle komma utmed Rapadalen norrifrån och anlända till båtlänningen vid Sarekgränsen och upptäcka att det inte går någon båt den aktuella dagen får man hitta på något annat. Troligen går det en båt nästa dag (walkie-talkie kommer antagligen att finnas även nästa år). Samma sak har kunnat inträffa även tidigare, eftersom båten inte har gått på måndagar, så i det avseendet är det inget nytt.

Om man inte vill slå läger och vänta kan man ju gå. Det bästa alternativet lär vara att gå öster om Nammásj och därefter följa västra sidan av den bäck som kommer uppifrån Tjasskávárásj. När man kommit uppför sluttningen (400 höjdmeter, huvva!) går man norr om Skierffe och tar stigen till Aktse.

Vackert är det säkert, och motion får man garanterat. Det vore intressant att höra vad ni tycker som har gått denna promenad eller vet något om den. Till exempel sägs vadet över Nammásjjåhkå vara oproblematiskt, men det vore ju fint att få det bekräftat.
 
Ok, antar att det är Lennart Läntha du snackat med?? Ännu besvärligare blir det när Harry Skarin inte vill/kan ratta sin gamla Merca längre (Tjåmotis --> Sitoälvsbron). Då blir Aktse som start på Sarekturen betydligt knöligare. Ska man gå Kungsleden från Kvikkjokk eller Salto så blir det inte lika effektivt längre.

Hur som helst.. Jag har bara gått den omvända sträckan, dvs Aktse --> Skierffe och sedan ner i spenaten någonstans mellan Nammasj och Ridok. Jag var inte säker på var det var lämpligast att gå ner i dalen och hamnade strax öster om Nammasjjåhkas ravin. Lär säga så här i efterhand att det var fel vägval. Ruggigt tät vegetation och väldigt brant på sina ställen. Pga den täta björkskogen så gick det dock att "falla" från stam till stam till dess jag kom ner. Att gå upp den vägen är inte att tänka på! Ditt förslag att gå väster om jokken som kommer från Tjasskavarasj verkar något flackare på kartan. Vadet över Nammasjjåhka var i alla fall inga problem (slutet av Augusti 2008).

Är inte vägen SV om Skierffe också ett alternativ?? Man missar ju iofs själva Skierffe men man slipper leta sej upp i branten.

//Björn
 
Tack Björn för ditt svar! Det kastar en del ljus över saken.

Är inte vägen SV om Skierffe också ett alternativ?? Man missar ju iofs själva Skierffe men man slipper leta sej upp i branten.
//Björn

Lennart Läntha (javisst, det var han) avråder från att gå under Skierffes stup. Det är alltför ansträngande. Kanske det också kan vara så att det vid höga vattennivåer blir besvärligt i största allmänhet att ta den vägen.

/Hans
 
Om man inte vill slå läger och vänta kan man ju gå. Det bästa alternativet lär vara att gå öster om Nammásj och därefter följa västra sidan av den bäck som kommer uppifrån Tjasskávárásj. När man kommit uppför sluttningen (400 höjdmeter, huvva!) går man norr om Skierffe och tar stigen till Aktse.

Jag gjorde en snarlik variant på ovanstående vägval i somras. Jag gick först upp på Nammatj (både för utsikten och för att se om det fanns en möjlig väg genom skogen). Gick ner på västsidan och svängde runt till nordsidan när det var möjligt. Sedan började jag mödosamt ta mig genom skogen. Skogen utgör inget problem men den kräver tid och tålamod. Det är mycket undervegetation men i övrigt vanlig björkskog med vissa vattensjuka partier. Jokken var en liten skogsbäck som kunde hoppas över (fast detta var i mitten av Augusti med ganska lite vatten överallt). Till slut tunnades skogen ut och det började bli brant. Den brantaste biten innan platån skråade jag upp vilket var helt ok.

På fjällkartan finns det ett område med tät vegetation markerat mellan namnen Tjaskavaratj och Skierfe (inte med på min bild). Detta är fel. Det borde vara markerat som sankmark istället. Kan vara värt att gå runt om man siktar på passet mellan Passåive och Skierfe.
/ANDERS
 

Bilagor

  • namm-skierfe.jpg
    namm-skierfe.jpg
    75.6 KB · Visningar: 4,521
Vi gick hösten 08 och då var det ovanligt torrt och väldigt lågt vattenstånd, så vi kunde gå genom Rapadeltat från söder om Nammatj till Aktse. Foten av Skierfe är nog möjlig men jobbig att ta sig förbi vid normalt vattenstånd, eftersom man antagligen måste gå bland de stora stenblocken.

På tal om den rutt som visas på AndersOleanders karta ovan:
Denna bild visar sluttningen väster om Skierfe, visserligen från ganska långt avstånd...
 

Bilagor

  • sarek_rutt.jpg
    sarek_rutt.jpg
    56 KB · Visningar: 2,678
På tal om den rutt som visas på AndersOleanders karta ovan:
Denna bild visar sluttningen väster om Skierfe, visserligen från ganska långt avstånd...

Tack för bilden. Där ser man att det inte är så brant. Jag tog mig friheten att rita in min ungefärliga färdväg i din bild. Var gick ni ner till Rapadalen den gången? Väster om Ritok? Eller stannade ni uppe på platån?
/ANDERS
 

Bilagor

  • W-skierfe.jpg
    W-skierfe.jpg
    100.7 KB · Visningar: 2,473
Vi gick längs svarta strecket för nåt år sen efter en båtmiss :) Det är ganska svårgånget fram till där det brantar på, men det är ju ingen lång bit. Nammásjjåhkå vadas utan problem.
 

Bilagor

  • namm-skierfe.jpg
    namm-skierfe.jpg
    77.3 KB · Visningar: 2,838
Jag gjorde en snarlik variant på ovanstående vägval i somras. Jag gick först upp på Nammatj (både för utsikten och för att se om det fanns en möjlig väg genom skogen). Gick ner på västsidan och svängde runt till nordsidan när det var möjligt. Sedan började jag mödosamt ta mig genom skogen. Skogen utgör inget problem men den kräver tid och tålamod. Det är mycket undervegetation men i övrigt vanlig björkskog med vissa vattensjuka partier. Jokken var en liten skogsbäck som kunde hoppas över (fast detta var i mitten av Augusti med ganska lite vatten överallt). Till slut tunnades skogen ut och det började bli brant. Den brantaste biten innan platån skråade jag upp vilket var helt ok.

På fjällkartan finns det ett område med tät vegetation markerat mellan namnen Tjaskavaratj och Skierfe (inte med på min bild). Detta är fel. Det borde vara markerat som sankmark istället. Kan vara värt att gå runt om man siktar på passet mellan Passåive och Skierfe.
/ANDERS

Off Topic, men vart får man tag på den kartan du har bifogad?
 
Vi gick hösten 08 och då var det ovanligt torrt och väldigt lågt vattenstånd, så vi kunde gå genom Rapadeltat från söder om Nammatj till Aktse. Foten av Skierffe är nog möjlig men jobbig att ta sig förbi vid normalt vattenstånd, eftersom man antagligen måste gå bland de stora stenblocken.

Tack Mats, Staffan och Anders för bra information! När det gäller vägen vid foten av Skierffe är det troligen så som du säger, Mats. Dvs det var ovanligt torrt och fint att gå i deltat när ni tog den vägen.

För de flesta förhållanden är det väl det svarta streck som Staffan ritat som är den bästa vägen upp. Då är man säker på att lyckas i alla lägen utan överraskande svårigheter och extra strapatser.

/Hans F
 
Uppdaterad information om transporter (Sarek)

Nu har STF uppdaterat sin sida om transporter i fjällen. Länk

www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/Transporter-i-fjallen

När det gäller båttrafiken har det skett vissa förändringar vid Aktse, där föraren Lennart Läntha trappar ner. Det gäller turerna över Laitaure (dvs både Kungsleden och in i Rapadalen). Under vandringens högsäsong i augusti kommer båttrafiken vid Aktse att vara regelbunden, men andra perioder är det nödvändigt att ringa till honom och beställa. Se hans webbinformation, länk

www.aktsebo.se

Även taxitrafiken med bil från Tjåmåtis som körs av Harry Skarin verkar vara på väg att trappas ner. Jag har inte hittat information på STF:s hemsida om detta, men man kan alltid ringa till Harry, tel. 070-337 17 66 för att fråga om han kan köra. (När jag ringde honom nyligen föredrog han att planera med kort varsel, så det kanske inte hjälper att vara ute i god tid!).

Under vandringens högsäsong i augusti kommer båttrafiken Vid Aktse att vara regelbunden. Kanske kommer även Harry Skarin köra sin taxi oftare då.

Båtttrafiken på Sitojaure för färder på Kungsleden samt till Rinim (för vidare vandring in i Basstavágge) kommer fungera som vanligt med de båtförare som kört tidigare år.

Slutligen har vi båttrafiken vid Kvikkjokk som fungerar som vanligt. Trafiken med förarna Björn Sarstad och Kenth Arvidsson har numera en egen hemsida,

www.battrafikikvikkjokk.se

Denna hemsida innehåller dessutom mycket annat som information om fjällen, vandringsleder och utflykter.

Lycka till alla ni som planerar era transporter! /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.