Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

Förvånad över förvåningarna att en GPS apparat skulle klara att göra ett autentiskt/riktigt spår, av gjorda färdvägar, dit har vi inte kommit än kära vänner, fast jag vet att alla önskar det.

Tekniken/Säljargumenterna ligger långt efter verkligheten som vanligt.....

Tänker på min gamla lur med nummerskiva innan mobilen kom, som jag "nålade" in i anslutningar i skogen för att ringa hem, de va tider det, då fanns det "täckning", har den kvar än trots att puls inte accepteras av alla nät.Lätt att byta till ton om jag vill o ringa gratis...
Förlåt alla som fick betala mina korta samtal på den tiden....
Obs ! Det jag beskriver är förbjudet, syssla inte med sånt !
Det är så länge sedan jag gjorde sånt, men jag vet hur man gör.
 
Senast ändrad:
Kompassen i GPS:en påverkas inte MAGNETISKT av att det är en kraftledning i närheten. Det är inte magnetfälten runt ledningen som stör, det är de elektriska fält som skapas som kan störa signalen. Om tex en satellit är på andra sidan ledningen så kan dess signaler störas ut eller försenas till din enhet och då tror ju den att du är längre bort, och på fel plats.
Kompassen i CSX eller HCX är ju elektronisk och baseras på den digitala info som tas emot.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kompassen

i de GPSer som har elektronisk kompass är givetvis mottagare av magnetfält även om infomationen presenteras på en display. Enheten måste på något sätt få info om hur den är riktad och det är inte möjligt utan att ta emot information om riktningen på ett magnetfält.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=8703

"Get Your Bearings
The Vista HCx has a built-in electronic compass that provides bearing information even while you're standing still,"


Men det finns andra modeller som inte har "elektronisk" kompass t ex Legend HCx.

Thure
 
Förvånad över förvåningarna att en GPS apparat skulle klara att göra ett autentiskt/riktigt spår, av gjorda färdvägar, dit har vi inte kommit än kära vänner, fast jag vet att alla önskar det.

Tekniken/Säljargumenterna ligger långt efter verkligheten som vanligt.....

Normalt så ska man ta GPS-informationen med en nya salt det är riktigt.

Men vid goda mottagningsförrhållanden har trackinformatione tidigare visat sig stämma bra i min erfarenhet och även andra brukares. Det här felet är onormalt och skulle kunna ställa till med stora problem, vi får hoppas att felet eller felen till stor del kan elimineras med hjälp av uppdateringar av mjukvaran.

Thure
 
Kompassen i GPS:en påverkas inte MAGNETISKT av att det är en kraftledning i närheten. Det är inte magnetfälten runt ledningen som stör, det är de elektriska fält som skapas som kan störa signalen. Om tex en satellit är på andra sidan ledningen så kan dess signaler störas ut eller försenas till din enhet och då tror ju den att du är längre bort, och på fel plats.
Kompassen i CSX eller HCX är ju elektronisk och baseras på den digitala info som tas emot.

Tråkigt när rent felaktig information skrivs som sanning.
Googla på "fluxgate" t ex.
 
Har bara en gammal garmin etrex som funkar alldeles utmärkt fortfarande och är därför inte speciellt uppdaterad vad gäller de senare modellerna, men menar du på fullt allvar att det sitter en någorlunda pålitlig flux-gate i en såpass billig mottagare? Utvecklingen går onekligen framåt:)

Efter att ha följt debatten på avstånd så verkar det ju onekligen som att det är ett mjukvarufel i mottagaren som får den att gå i det fruktade "fantom-mode", vilket det bevisligen inte finns någon varnig för, eller soft ware logik för i små handenheter? Vore kul att skriva ett mail till tillverkaren och se vad man får för svar?
 
BOBen, dina fluxgatear :) ute i vingarna är dyrare, men principen är den samma.
Ett par spolar o ett chipp så funkar det. Tyvärr så är det känsligt för lutning o oftast finns en libell eller liknande för o hjälpa till.
 
Ok?

Har använt min GPS ett par dagar nu sedan jag uppdaterade till version 2.80 och med fil M2 på min Etrex Vista HCx.

Det kommer att bli svårt att hävda att felet försvunnit men det har i varje fall inte uppträtt dessa två dagar när jag haft GPSen monterad på ett cykelstyre och där jag cyklat och lätt cykeln genom delvis rätt högstammig skog.

Fortsättning följer.

Thure
 
Har nu ytterligare ett par veckors erfarenhet av

tester med den uppgraderade mjukvaran. Har t ex kört samma sträcka till och från jobbet 3 dagar med GPSregistrering kontinurligt. Noterar endast ett par punkter som hamnar "off track" och de är registreringar när cykeln varit inomhus.

Noterar också att de flesta vägar ligger betydligt exaktare på City Navigator än på Fri Pro.

Bedömer att problemet som tråden handlar om kanske nu är löst men osvuret är fortfarande bäst.

Thure
 
Äldre Vista

Jag använder fortfarande min S/V Vista inköpt 2003. Har märkt när jag återkommer till kunder (har den även till kundbesök) att GPS visar 2-300 meter "fel" fastän man har bra mottagning. Vid de gånger jag har gjort en omstart så hamnar positionen mycket nära den Waypoint som jag navigerade efter (parkeringsplatsen utanför kundens port).

Nuvarande program ver 3.60

Har gjort några uppdateringar av mjukvaran sedan den var ny men det hjälper inte. Det blir inte bättre än så här :))

/Janne
 
När uppdaterade du

mjukvaran senast Jan?

Kanske kan det löna sig att uppdatera till den senaste som verkar vara eTrex Vista, Ver. 3.80, as of Mar 18, 2008,
men ännu mera troligt bör den fix som verkar ha löst problemet på min eTrex Vista HCx, Ver. 2.80, as of Oct 13, 2008 kanske kunna komma lite senare till din äldre modell.

Förteckningarna över senaste uppdateringarna finns på http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips