Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Pararfin bränsle
- Trådstartare plarsso
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Fotogen mm
Fotogen är bättre än lampolja!
Reabränsle fungerar fint, även i kyla medan parrafin stelnar och sotar....
Ren bensin är ok medan mottorbensin, även sk blyfri, innehåller så många tillsatsämnen att den är en färskvara och sotar....
Har vi någon bränslekemist här som kan reda ut lite mer detaljerat?
Fotogen är bättre än lampolja!
Reabränsle fungerar fint, även i kyla medan parrafin stelnar och sotar....
Ren bensin är ok medan mottorbensin, även sk blyfri, innehåller så många tillsatsämnen att den är en färskvara och sotar....
Har vi någon bränslekemist här som kan reda ut lite mer detaljerat?
Bra fotogen
Statoil Blå är ett mycket rent bränsle med låg parafinhalt. Det brinner mycket bra i fotogenkök och håller sig flytande även i sträng kyla. Gunnar Finn rekommenderar det till KAP-Arctic. Rent kemiskt har jag inte järnkoll på vad som skiljer det från övriga fotogenliknande bränslen. Man får väl be kompisen kemisten köra det i kromatografen någon gång...
Om det finns något motsvarande i Finland vet jag faktiskt inte. Ett tips till er i öster är kanske att köpa en dunk Statoil Blå om ni har vägarna förbi Sverige (kronan är svag mot marken, det är billigt här!). Sedan kan ni försöka hitta något liknande i Finland. Lukt, viskositet, smältpunkt och uppträdande vid förbränning är egenskaper som man kan jämföra utan analysinstrument.
Hittar ni något bra bränsle, så kan ni ju rapportera det här. Man kanske måste köpa bränsle i Finland någon gång...
MVH
Peter
Statoil Blå är ett mycket rent bränsle med låg parafinhalt. Det brinner mycket bra i fotogenkök och håller sig flytande även i sträng kyla. Gunnar Finn rekommenderar det till KAP-Arctic. Rent kemiskt har jag inte järnkoll på vad som skiljer det från övriga fotogenliknande bränslen. Man får väl be kompisen kemisten köra det i kromatografen någon gång...
Om det finns något motsvarande i Finland vet jag faktiskt inte. Ett tips till er i öster är kanske att köpa en dunk Statoil Blå om ni har vägarna förbi Sverige (kronan är svag mot marken, det är billigt här!). Sedan kan ni försöka hitta något liknande i Finland. Lukt, viskositet, smältpunkt och uppträdande vid förbränning är egenskaper som man kan jämföra utan analysinstrument.
Hittar ni något bra bränsle, så kan ni ju rapportera det här. Man kanske måste köpa bränsle i Finland någon gång...
MVH
Peter
Statoil blå
Statoil Blå är enligt dem själva "Blandning av alifatiska kolväten med kokpunktsintervall mellan 185 och 220 °C.", från ett datablad på Statoils hemsida. Det verkar vara vad man normalt kallar just fotogen eller kerosine. Blå har smältpunkt på under -50 grader C och flampunkt på 62 grader C. Detta innebär att bränslet klarar kyla utan stopp bra men kräver förvärmning av något slag. Jag har iofs inte provat att köra det så jag vet inte hur lätt det skulle gå att förvärma med, det kanske går med lite möda. Själv använder jag ren besin, i princip detsamma som heptan, till mitt kök (MFS-kök). Med en mycket låg smältpunkt ca -90 C och en flampunkt på -4 C och ett relativt brett brännbarhetsområde (0,8-8 vol%) så kan man enkelt förvärma sitt kök med bränslet i sig. Båda bränslena är giftiga så inget har någon fördel där. Det är väl ett val kring hur lätt det går att tända med just ditt eget kök. Konstruktionerna kring förvärmning skiljer sig ju åt lite grann.
/Micke
Statoil Blå är enligt dem själva "Blandning av alifatiska kolväten med kokpunktsintervall mellan 185 och 220 °C.", från ett datablad på Statoils hemsida. Det verkar vara vad man normalt kallar just fotogen eller kerosine. Blå har smältpunkt på under -50 grader C och flampunkt på 62 grader C. Detta innebär att bränslet klarar kyla utan stopp bra men kräver förvärmning av något slag. Jag har iofs inte provat att köra det så jag vet inte hur lätt det skulle gå att förvärma med, det kanske går med lite möda. Själv använder jag ren besin, i princip detsamma som heptan, till mitt kök (MFS-kök). Med en mycket låg smältpunkt ca -90 C och en flampunkt på -4 C och ett relativt brett brännbarhetsområde (0,8-8 vol%) så kan man enkelt förvärma sitt kök med bränslet i sig. Båda bränslena är giftiga så inget har någon fördel där. Det är väl ett val kring hur lätt det går att tända med just ditt eget kök. Konstruktionerna kring förvärmning skiljer sig ju åt lite grann.
/Micke
Hejsan!
Jag vet inte om det här har så mycket med allt att gøra, men jag avänder iallafall etanol i mitt trangiakøk før det sotar nästan ingenting jämført med allt det andra. Den enda nackdelen (om man nu kan kalla det før det) är att man nästan inte kan se lågan, så det är svårt att se om den tändes eller inte, men det känns ju
Jag vet inte om det här har så mycket med allt att gøra, men jag avänder iallafall etanol i mitt trangiakøk før det sotar nästan ingenting jämført med allt det andra. Den enda nackdelen (om man nu kan kalla det før det) är att man nästan inte kan se lågan, så det är svårt att se om den tändes eller inte, men det känns ju
Tackar, tackar för infon Peter o Micke!
Det blir nog till att ge sej ut på fotogenjakt på stan imorgon. Nuvarande (paraffinhaltiga) flaskan hittade vi på en bensinmack, men välsorterad båtaffär borde vara ett säkert (men knappast billigt) kort. Nästa gång jag provkör köket inomhus ska jag komma ihåg att ta ut brandvarnarens batterier. Det blev ett jädrans oväsen senast...
hälsn My
Det blir nog till att ge sej ut på fotogenjakt på stan imorgon. Nuvarande (paraffinhaltiga) flaskan hittade vi på en bensinmack, men välsorterad båtaffär borde vara ett säkert (men knappast billigt) kort. Nästa gång jag provkör köket inomhus ska jag komma ihåg att ta ut brandvarnarens batterier. Det blev ett jädrans oväsen senast...
hälsn My
Statoil Blå
Jag kommer också från "Österlandet" och har lyssnat på vad den äldre generationen har pratat om olika typer av fotogen. Jag har kommit till den slutsatsen att det som i Sverige kallas för "STATOIL BLÅ" i Finland går under namnet "ESSO BLUE". Lär vara/ha varit det bästa fotogenet som gick att få tag på. Själv köpte jag det en gång för en värmare, och tyckte att det luktade litet väl mycket, men det kan ha berott på själva värmaren.
Jag kommer också från "Österlandet" och har lyssnat på vad den äldre generationen har pratat om olika typer av fotogen. Jag har kommit till den slutsatsen att det som i Sverige kallas för "STATOIL BLÅ" i Finland går under namnet "ESSO BLUE". Lär vara/ha varit det bästa fotogenet som gick att få tag på. Själv köpte jag det en gång för en värmare, och tyckte att det luktade litet väl mycket, men det kan ha berott på själva värmaren.
Tack för tipset, Anders
Ska hålla utkik efter Esso blue hädanefter - tydligen tankar jag på fel bensinmack! Det renaste jag kunde komma över var en 10 liters dunk med specialpetroleum (Erikoispetroli, Aspokem). Såldes i båtbutik. Om just det märket säljs i mindre kvantiteter vet jag inte, men det brinner verkligt fint! Rekommenderas varmt (i dubbel bemärkelse).
/My
Ska hålla utkik efter Esso blue hädanefter - tydligen tankar jag på fel bensinmack! Det renaste jag kunde komma över var en 10 liters dunk med specialpetroleum (Erikoispetroli, Aspokem). Såldes i båtbutik. Om just det märket säljs i mindre kvantiteter vet jag inte, men det brinner verkligt fint! Rekommenderas varmt (i dubbel bemärkelse).
/My
Liknande trådar
- Svar
- 564
- Visningar
- 33 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg