Det tystnar i huvudet

Vad händer med en ensamvandrare? Vilka intryck och känslor bubblar runt? Jag har beskrivit min upplevelse i den här lilla historien. Henrik

Av: bensson

Jag stod ensam kvar på marken med grus uppblåst i ögonen. Jag njöt en sekund av att myggen hade blåsts bort av helikoptern. Nu när det åter var tyst, återkom myggen. En svag bris började fläkta från sjön. Jag stod vid stranden till Virihaure i Staloluokta mitt i Lapponia och jag var alldeles själv.

helikopter
Det var tanken från början. Ronny och jag hade startat från Akkastugorna och vandrat tillsammans längs Padjelantaleden. Vi hade bott i stugorna längs leden. Ronny skulle till Stockholm och Hovet för att titta på Depeche Mode, och kunde därför inte vandra hela leden. Han flög hem när jag kommit halvvägs, för jag skulle fortsätta själv sista biten till Kvikkjokk. Så var det planerat och fram till nu hade det bara varit som en del i det stora. Alla planer med vår topptur på Akka, kartor, stugor, böcker och allt letande i forum på webben efter matnyttig info om Padjelanta gjorde att det faktum att jag skulle gå sista biten själv hade inte sjunkit in riktigt. Det hade inte blivit konkret förrän nu. Jag vände mig om och gick sakta upp mot stugan i Stalo. Sneglade på den vackra kyrkkåtan, gick in på mitt rum, lade mig på sängen och blundade.

Timmen efter att Ronny lyft, hände något konstigt. Från att ha mer eller mindre varit i symbios med någon till att vara helt ensam var en stor omställning. En process drog igång. Kanske var det överlevnad? Mentalt ställdes hela mitt jag om till att vara ensam.
Skulle jag ta mig hem, hängde det bara på mig själv.
Det var det jag hade sökt. Att utmana mig själv på mina villkor.
Det stod klart för mig nu, det hade bara inte tagit skruv förrän nu.

Dagen då Ronny lyfte tog jag en vilodag för att äta upp mig, för att fylla på med energi.
Jag tror aldrig jag ätit så mycket som den dagen, och ändå var jag hungrig vid nästa måltid.
Jag var nu tvungen att umgås med andra vandrare på stationen, något man kan låta bli om man har en kamrat med sig. ”Får jag slå mig ner?” brukar funka och det gjorde det den här gången också.

Alla som varit i fjällen och mött människor i stugorna vet att det är en ganska skön blandning av kufar, Ultralighters, barnfamiljer och machograbbar.
Den här gången träffade jag en 78-åring som tältade vid stranden, en ornitolog som samlade på fåglar, och en ung samisk mor och hennes lilla Samuel som charmade sig in i våra hjärtan. Och så tyskar.
Timmar av långa samtal i lunchrummet om fjäll och fåglar, om trasiga relationer, utbrändhet och friden i fjällen. Samtalsämnena flöt i varandra och ville aldrig ta slut. Solen gick ju aldrig ner så det var klockan som fick säga go´natt, eller ”Buorrieidja” som Samuel sa på Lulesamiska.

Solo
Efter att ha gått igenom min packning var det tid att börja vandra själv. Första målet var Tuottar stugorna, som är högsta punkten på Padjelantaleden. Jag började hålla ett högt tempo, förmodligen en stressreaktion, men när jag kommit några kilometer, började jag sakta förstå vad det handlade om. När jag sansat mig lite, kom jag in i min egen lunk. Mitt tempo. Min andning. Jag. Mig själv.
Att möta sig själv kan vara ganska skrämmande om man inte är beredd på det. Björnfrossa lär vara mer inre demoner än faktiska björnar.
Jag kunde stanna när jag ville, fotografera hur länge jag ville, äta när jag blev hungrig, eller inte äta när klockan var 12. Frihet under ansvar. Frihet men också en form av disciplin kände jag att jag behövde ha.

Man hinner tänka väldigt mycket när man inte har några andra intryck förutom synen. Synintrycken i fjällen är ju väldigt starka och dominerande. Jag skulle vilja likna det vid ett visuellt dån, som överröstar allt annat. Då kan de andra sinnena koppla av, och kroppen börjar bli mer av en farkost som transporterar den lilla gubben i huvudet, han som tittar ut. Jag märkte det inte först, men det gick flera timmar utan att jag tänkte på hur jag tog mig fram.

Sunset
Jag hade blivit en passagerare i mig själv. Enklare vad över jokkar passerades, videt forcerades och det var först när det riktiga motlutet började och det var vätskepaus, som jag kom till medvetande igen.
Jag drack lite smältvatten, åt lite på den rökta renen jag köpt i Aras. En eufori kom över mig där jag satt och tittade ner i dalen. Ungefär här kan inte längre ord beskriva känslan av att sitta där med solen i ansiktet, rökt smak i munnen, en brusande jokk under sig och att bara var själv. Jag kan bara säga att jag blev sittande en stund. En lång stund.

När jag några timmar senare mötte ett gäng tjejer som var på väg västerut, pratande och skrattande, blev jag åter påmind om att jag inte hade någon med mig att dela upplevelsen med. Det kändes lite sorgligt, på något vis. Vi bytte några ord och sedan fortsatte vi åt var sina håll. Samtidigt som känslan av sorg fanns där, växte också mitt självförtroende och beslutsamheten att klara det i mål. En liten näve knöts i fickan.

Solo2
Något jag hade tänkt på i förväg och som jag läst mig till var hur viktigt det var att ta det lugnt. Det kan tyckas självklart, men det blir väldigt tydligt när man skall vara helt ensam. Att hantera kniven när man skall skära, vara vaksam när man vadar, försiktig när man går i branter där det är risk att ramla. Jag såg alla dessa situationer som i ett nytt ljus. Det är ganska ansträngande när man hela tiden måste tänka sig för.

Prova att knyta skorna och tänk på hur du skall göra hela tiden.
Det är lättare att bara göra det. Men det är då riskmomenten kommer in i bilden. Inte att knyta skorna förstås. Ni förstår vad jag menar.

Jag kände aldrig under alla 16 milen från Akka till Kvikkjokk, att något var farligt, även om jag var på kanten till stup på Akka, eller vid branta passager längs leden. När det fanns en tendens till fara, gick jag säkerhet. Det gick lite långsammare, men jag är ännu helskinnad. Jag vet att det finns många andra som inte tar det lugnt utan som söker riskerna. Till den skaran hör inte jag. Samtidigt som det är ansträngande är närvaron man har i riskmomenten också ganska spännande. Det rinner till lite adrenalin, och man blir extra skärpt.

Akkatoppen
Vandringen längs Padjelantaleden fortsatte, fast i min takt. Jag fick tips av en stugvärd att gena över en jokk som hade en snöbrygga som borde hålla för mig och mina 85 kg. Jag började gå, men halvvägs till snöbryggan ångrade jag mig. Det kändes inte säkert längre, så jag vände och följde leden istället. Konsekvenserna om jag gått igenom snöbryggan hade kunna bli fatala, och det är det knappast värt, för att spara kilometer. Det känns bra att vända och inte chansa också. Milen blev till dagar, kalfjäll till blomsterhedar.

Tarradalen
Tarradalen stod i blom och det blev lummigare och lummigare ju närmare Kvikkjokk jag kom. Ensamheten var något som både hade varit spännande och skönt. Och det är inte så farligt. Väl i Kvikkjokk var det skönt att prata med värmlänningen och hans fru, och de två galna jämtarna som bjöd på starköl hela tiden.

Jag hade träffat en man i Stalo som berättade att han brukade ge sig av och tälta alldeles själv i flera veckor. Han hade då en packning på 45kg och slog basläger och gjorde korta dagsetapper från tältet.
Han berättade att när han kände sig som mest harmonisk och ett med naturen så kände han det som att ”det tystnade i huvudet”.
Det kunde gå dagar utan en tanke. Precis det man eftersträvar när man mediterar. Att byta tillstånd. Lämna stress och krav. Att bara vara. Det tystnar i huvudet.

Henrik Berg
2007-02-01 16:46   hiker
Betyg: 5
hoppas du har fått blodad tand? för vandra ensamen är det bästa som finns

2007-02-01 16:54   bensson
Ja, tack! Jag planerar att vandra hela kungsleden i sommar.

2007-02-01 17:17   Håkan Friberg
Betyg: 5
En verkligt levande berättelse! Härligt språk. Ett betydligt mer spännande innehåll än vad de flesta toppturs- eller glaciärklkättrarberättelser har.

2007-02-01 17:56   LOOP32
Betyg: 4
underbart skrivet,själv har man ej mod o gå upp ensam pga kunskap o osäkerhet bla bra skrivet kändes levande

2007-02-01 18:59   Jörgen Fjaderlatt.se
Kan bara instämma med övriga. En fin berättelse om det som egentligen är det som gör att jag gör mina soloturer, år efter år. Den inre resan.

2007-02-01 20:24   Warewolf
Betyg: 5
Fantasktikt bra skrivet. Har alltid funderat när man möter "ensamvandrare" varför dom gör det. Många gånger känns ju Sarek nog så ödsligt även om man är fler och någon att dela upplevelserna känns ju alltid bra.
Efter att läst din berättelse börjar jag förstå och kanske provar jag ochså någon gång.
//Magnus

2007-02-01 23:06   Staffan Andersson
Mmm bra!

2007-02-02 07:21   flindra
Fin artikel! Jag blir sugen på att nån gång våga mig ut på egen hand.

2007-02-02 10:34   GustavOh
Inspirerande!

2007-02-02 21:58   snuffle
Betyg: 5
Underbar beskrivning hur det känns att vandra ensam. Nu längtar jag ännu mer upp och ut och vandra. Synd att det är mer än 4månader kvar.

2007-02-02 22:06   mikoman
Betyg: 4
Störtskön historia. Har själv vandrat en del på egen hand och det har verkligen fått mej att växa som människa. Tillbringade tre veckor i Sarek en gång med endast en bok och 50 gram hasch som sällskap. Haschet fick mej att uppleva naturen på ett alldeles nytt sätt. Jag uppfattade som att naturen talade till mej.
Blommorna blev betydligt vackrare än vanligt och då jag mötte en älg upplevde jag den som otroligt stor. Vattnet forsade så fint. Jag rekomenderar alla att prova på "ensamvandring".

2007-02-02 23:12   bensson
Tack alla för den fina kritiken! Verkligen roligt. Tar dock starkt avstånd till narkotika i alla former. Jag rekomenderar en nykter vandring. /Henrik

2007-02-03 00:31   mikoman
Nykter vandring är också helt okej.
Alla kännslor blir dock mycket "större" om man är narkotikapåverkad. Nästa gång jag fjällvandrar kommer jag eventuellt att prova på att skjuta heroin. Funderar dock en smula över om det är bäst att använda sej av ett "Hilleberg" eller en sked?

2007-02-03 04:04   grodanbolle
Betyg: 4
Kul att inte alla är så maco. Själv så har jag pajat foten utanför led vid ensamvandring så jag förstår konsekvenserna av eventuella misstag. Jag skulle dock inte känna mig så utlämnad vid ledvandring då det alltid kommer folk. Mannen du träffade i stalo finns nog här på forumet by the way.

2007-02-03 14:20   Krokodill
Låter hur härligt som helst. Jag önskar jag också hade åldern inne för att få gå och vandra själv. Nu har jag någonting att se fram emot iallafall.

2007-02-05 15:10   MP-Moller
Betyg: 5
Perfekt beskrivning av hur man blir en passagerare i sin egen kropp som bara går och går utan att reflektera över avstånd.

2007-02-06 14:41   Cola
Bara att hålla med. Mycket bra beskrivet, det är en speciell känsla att vara ensam ute i naturen. Jag kan rekommendera alla att prova på det någon gång, sedan är det naturligtvis roligt med sällskap ibland också..

2007-02-06 15:25   Wolf25
Betyg: 4
Visst är det skönt att gå själv. Jag kan gå nästan hur länge som helst om jag får gå i mitt eget tempo.
Det tar några dagar, sedan har man tänkt alla tankar färdigt och man tänker på ingenting.
Bra att prova på att ensamvandra längs en led, där det kommer andra vandrare.

2007-02-06 18:29   Singulariteten
Betyg: 5
Tycker att den var kanon bra...skulle själv vilja kunna gå och vandra själv men ja e bara 17 år gammal och går i skola så de går väl sådär med den saken, men jätte ra skrivet

2007-02-06 18:41   Magnum
.....känner igen det! Det tystnar i huvudet!
Har oxå varit en som gått på utan att tänka INNAN och utsatt mig för extremt stor fara många gånger. Är lite visare nu vid 50+
Kanon skön berättelse
Tack

2007-02-07 09:18   tiddelipom
Betyg: 5
Underbar berättelse. Fantastiskt bra skrivet. Öppet, personligt och mycket bra fångat. Det är ju precis så där det är ... den inre resan!

2007-02-08 09:12   Eleuthera
Suveränt helt enkelt.
Benny Friberg

2007-02-09 20:07   fnöskticko
Betyg: 5
VÄLDIGT bra! Fint språk. Du har fångat upplevelsen och klätt den i ord så långt det nu går. Jag har bara vandrat ensam i tre dagar. Kanske var det för kort tid för att det skulle "bli tyst i huvudet", för i mitt huvud dök diverse barnsånger upp i evighetslånga banor, snart sagt omöjliga att få tyst på. Hoppas även jag kan få tystnad i huvudet någon gång. Östra fjällkedjan?

2007-02-10 13:44   Pär Berglund
Kul läsning. Planerar själv att vandra Bergslagsleden ensam i sommar och ditt inlägg gav annu mer insperation.

2007-02-17 00:49   sajberjohan
Betyg: 5
Vandrade själv i Sarek i sommar och har länge försökt få folk att förstå hur det känns, men det går inte förklara. Kul att se att någon lyckats fånga den känslan i ord...

2007-02-26 23:22   52936
Betyg: 4
Kan bara instämma i nedanstående personers hyllningar. Du lyckas fånga kontrasterna väldigt bra från ensamvarg till social varelse. Dessutom har du ju fått någon att dela upplevelsen med såhär efteråt tack vare din skildring. Jättefint. Lycka till på Kungsleden.

2007-03-05 08:09   cwmint
Betyg: 5
Skönt att läsa en sådan berättelse. Den gick verkligen till hjärtat. Dessutom välskriven med ett fint språk. Inte så vanligt nuförtiden!

2007-03-14 09:50   Mattias Bernhardsson
Bra story! Ibland vill man dela en upplevelse, ibland vill man vandra ensam. Det sistnämnda är dock enda sätter att möta sig själv och ta reda på vem man är, utan att defineras av andra människor.

2007-04-23 14:20   sarek4ever
Betyg: 5
Jag har länge funderat på ensamvandring, men varit osäker. Mer rädd för det trista att inte ha någon att dela allt med än rädslan för faromomenten. Din artikel gav nytt liv i min längtan ut i tystnaden. Tack!

2010-07-18 09:35   arojo1
Tack för läsningen. Jag ger mig ut ensam i Padjelanta denna veckan.

2016-02-19 16:38   hansnydahl
Bra skrivet! Du fångade känslan - och tvivlen - när man första gången ger sig ut ensam i fjällen, på ett sätt som jag kan skriva under på. För min egen del var detta i början av september 1979 då jag gick ensam från Änonjalmme till Suorva, genom Routesvagge. En natt snöade det och på morgonen stack de blodröda ripbärsbladen upp genom den vita snön på ett overkligt sätt.

Om din vandring gjordes 2006 eller 2005 så kan det ha varit mig du träffade i Stalo. Packningens storlek och sättet att på den tiden genomföra ensamvandringar på, stämmer in exakt. Kan också vara Stefan Biderman - men han brukade ha mer än 45 kg :-)

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.