Rapporter

Andreas Bengtsson rapporterar från sitt jobb som bergsguide.

Av: klattring

[sida ]17:e april, Riksgränsen efter Påskhelgen

Va nära att skriva en rubrik om "Dimma och vilodag i Riksgränsen" men insåg att det verkar som om det alltid är dåligt väder trots att det alltid är bra
väder på bilderna. Ganska naturligt dock eftersom jag oftast fotograferar i bra väder och alltid skriver rapporter i dåligt :)

kickiKatarina jobbar på bokningen på Riksgränsen, här
på helikopterskidåkning i samband med långlunch. 1:a april men ingen skämt :)

Det har varit 3 bra veckor i Riksgränsen och Narvik. Helikoptern har flygit så ofta vi haft väder nog. Det har varit 2 filmteam här. Fransk TV gjorde en
film med ett gäng snowboardåkare sponsrade av Oxbow. Jag va ute och flög helikopter med dom första dagarna och sedan kom Mats "Gluggen" Nilsson upp
från Åre och va med dom ut till Lyngen i Norge samt till Kebnekaise.

Även teamet som gör Swedish Posse (Kaj Zackrisson, Sverre Liliequist mfl) har varit här och filmat och jag hade förmånen att åka med dom ett par
dagar. Imponerande att se dessa otroligt duktiga skidåkare live.

alouetteKan man va kär i en maskin? Piloten från
Österrike är kär i ljudet av jetmotorn och har engelsk accent helt i stil
med Arnold. "Ekstreem!"

Mellan jobbet med Helikopterskidåkningen går jag på skidturer och har det bra. En del jobb med skidturer men även turer på egen hand med kompisar.
Senast va vi på NO-sidan på Sovande Drottningen (kanske Norges vakraste fjäll?) med fotografen Lasse Thulin och Micke af Ekenstam samt lite andra
kompisar.

Lasse och Micke håller på att skriva en guidebok om skidbestigningsturer i detta område vilket är något som verkligen behövs. Området Abisko-Riksgränsen-Narvik är världsklass för skidturer och det vore kul om fler turåkare kom upp för att upptäcka detta. Mer info om deras projekt finns på www.topptur.nu

narvikSamtidigt som Jonathan och jag la ospårade
linjer åkte de få norrmän som va på plats i pisten med pulka och snowracer.
"Ja, vi elsker dette landet!" Vi kan bara instämma.

[/sida][sida ]22:a Mars, Mellanlandar i Sthlm

Idag är jag lite seg efter 260 mil i bilen. La Grave till Sthlm via Göteborg på 29 timmar gör att kroppen är lite stel.

På Onsdag bär det av till Riksgränsen och Narvik varför rapporterna kommer att komma därifrån de kommande veckorna. Börjar med skidbestigning och
offpistskidåkning redan nu till helgen genom den resa som jag arrangerar i sammarbete med Riksgränsen.

De sista veckorna i La Grave va mycket bra. Hade ett kul gäng från Grekland och fick lära mig lite nya ord. "Pudra" är ett typiskt bra ord och vi började veckan med just Pudersnö.

pudraApostolis från Grekland har just avslutat 800
fallhöjdsmeter puder i Alpe d'Huez.

"Krusta" är ett lite tråkigare ord och i mitten av veckan fick vi förändrad temperatur som förstörde pudret och bildade skare. Men på nordsidorna kunde
vi dock åka kall fin lössnö hela veckan. I synnerhet montgenevre var bra och vi avslutade med två riktigt bra dagar här.

fogKaterina åker skidor som den grekiska gudinna hon
är.

Vill passa på att tacka alla trevliga gäster på Skiers Lodge som jag åkt med denna vinter. Även Pelle Lång och all personal på hotellet ska ha ett stor
tack för en jättebra vinter.

pellePelle Lång, levande legend i La Grave
[/sida][sida ]21:e feb, Storm igen mer snö och vilodag
Lavinen i Alpe d'Huez visade sig vara ganska stor men inte så djup. Den hade dock glidit ca 200 meter ner innan den stannade. Som tur var kom ingen till
skada.

Veckan var för övrigt komplett med sol och vårsnö i början och puderåkning i slutet. Måste erkänna mig ganska trött efter 6 dagars skidåkning och det är
skönt med en vilodag. Ska därför inte skriva så mycket mer nu utan låter några bilder från veckan tala för sig själva ;)

tor Tor Skaane, levande legend från Norge visar att han kan åka fransk snö lika bra som Norsk.

gruppenHela veckans grupp. Fyra från Norge plus Anders
och jag från Sverige. Här är vi i Alpe d'Huez och bättrar på solbrännan.

andersAnders forskar på radar åt försvaret på
vardagarna. Idag är det inte vardag.

puderOm man tröttnar på att åka puder kan man göra
snöänglar istället.

/ Andreas - MountainGuide.se

[/sida][sida ]14:e februari, Vilodag i La Grave
Guideveckan är över och Silversurfarna har åkte hem till Göteborg igen. Idag är det vilodag för mig i La Grave och jag sitter just och väntar på Martin
Svensson som ska komma med bussen. Han har varit hemma en vecka och kommer nu för att jobba som guide igen.

Trots att det var länge sedan det snöade har vi haft en kanonvecka. Avslutade med en superåk i Alpe d'Huez i fredags. 800 fallhöjdsmeter ospårad vårsnö
glänste som silver i solen och vi tog oss smeknamnet Silversurfarna :)

silversurfStort tack till Silversurfarna Fernström för
en bra vecka.

Vilodag bedrivs med att svara på mail och skiva till Utsidan. Ska dock till Briancon en sväng i eftermiddag och titta på nya pjäxor. Där finns en kille som ska vara ett orakel på fötter och pjäxor.

Stor lavin i Alpe d'Huez i fredags
Träffade en annan guide igår som berättade att en stor lavin svept ner vid tiotiden i Alpe d'Huez i fredags. Detta är lite oväntat med tanke på det
stabila vädret senaste tiden. Ingen person kom till skada tack och lov. Ska försöka hinna förbi i veckan och titta på lavinkäglan och återkommer med mer
info.
/ Andreas - MountainGuide.se
[/sida][sida ]
9:e februari, Ny vecka och ny grupp
Vi hade hård vind och lite nysnö i helgen. Under lördagen guidade jag mjuk nysnö i obefintlig sikt här i La Grave. När vi står mitt i dimman och bara
ser varandra konstaterade en av gästerna att jag lätt skulle kunna höja guidearvodet när det är så svårt att hitta :)

Mannen i fråga var en skön amerikan som verkar ha varit överallt och åkt skidor. Just nu var han över för 5 dagars skidåkning.

Med den nya snön blåste det hårt och nästan allt är vindpackat. Det kom nya gäster till skieras logde på lördag kväll och vi har nu åkt tre dagar. Jag
har en familj med tre grabbar på snowboard och pappa på skidor. Riktigt skönt gäng som inte bangar för att jobba lite för åkningen.

pelleVi hittar ett par fina mjuksnörepor som får
avsluta måndagens åkning.

Idag fick vi en riktig bra dag i Alpe d'Huez. Sista åket inefattade alla snötyper. Från kall mjuksnö från toppen på 3300möh till vårsnö sista biten
nere vid vägen.

När det varit ett tag sedan det snöade ordentligt (som nu 10 dagar) är det jobbigare att vara bergsguide. När det är 40cm nysnö och man kan åka
överallt är det lite lättare ;)

Se snowboardfilm/ Andreas

[/sida][sida ]4:e feb, Det strålande vädret fortsätter.
Vi har fortsatt underbart väder och alla får ordentligt med färg i ansiktet.
Jag har varit i Montgenéve igår och i Sèrre Chévalier idag med min grupp.
Var från början inte planerat att jag skulle jobba nu men jag hoppade in några dagar för att hjälpa några av de andra guiderna som ville byta dagar för att kunna vila och jobba med annat.

Montgenéve bjöd på riktigt bra åkning med kall fin mjuksnö på ett par sluttningar. Efter en vandring längs en kam kunde vi till och med lägga försa spåren
på ett par ställen.
veraVera från Moskva på väg mot lössnö.
Magnus gör veckans bedrift genom att bara vara här och åka. Han tog ett fall på en klättring så sent som i september och slog sig riktigt illa. Trots
krossad armbåge, trasiga ledband i axeln och en kota i ryggen som hamnade fel är han redan på benen och åker skidor igen.

magnusInte ens en krossad armbåge kan hålla Magnus borta från lössnön.

I Sèrre Chévalier hade vi en lugnare dag och sökte kall mjuksnö på förmiddagen. Mycket var uppåkt och vi fick ligga i lite för att hitta bra
snö. Vi fick dock en del fin åkning i övre delen av skogen och på eftermiddagen blev det mjuk fin vårsnö på sydsidan.
[/sida][sida ]1:a Feb, Överraskande skidåkning i Alpe d'Huez
Jag har varit på kort visit i Sverige och är nu åter i La Grave. Fri från jobb passar jag på att ta en dags skidåkning med Liz. Hon är född på skidor,
dotter till en skidlärare från Aspen (USA) vore allt annat konstigt. Hon gör hela säsongen här med sin pojkvänn Miles som även han är guide på Skiers
Lodge.

lizLiz i sitt rätta element.

Vi åker flera fina åk och får till och med lägga nya spår på flera ställen. Detta är extra kul och lite förvånande då det var ett tag sedan det snöade.

[/sida][sida ]19:e Jan, Isklättring i Cogne, Italien
Förra veckan avslutades bra och alla var nöjda. Några av gästerna skrev en notis på Freeride.nu som Martin och jag var glada att se.

Nu är det isklättring som gäller. I Cogne (Italien) finns mycket fin is att klättra i alla svårighetsgrader. Här har det kommit mycket mindre snö än i Chamonix vilket är bra för klättringen.

andreasisAndreas funderar över vad som är lagom brant is...

Isklättring är både vackert och bedrägligt. Samtidigt som Petter, Mike och jag njuter av fin klättring på sydsidan av dalen ser vi räddningshelikoptern
svepa in och vi spanar över dalen. Två klättrare sitter vid starten på en tur på andra sidan snart flyger dom ut den ena av dom. Den andra klättraren
går själv ner. Vi träffade aldrig någon av dom senare men ryktena sa att ett olyckligt fall resulterat i ett benbrott.

Även vårat replag får sin del av förstemansfall då Petter går upp högt med fötterna och slinter ur med ena yxan. 5 meter flygtur stoppar dock inte
Finland som snabbt vilar ut underarmarna och går på igen.

Mot slutet av veckan rör vi oss åter mot La Grave och blandar ren is med mer Alpin klättring. Bitande kyla och vind på La Meije gör att vi överväger att
inte påbörja klättringen. Vi beslutar oss dock för att prova och när vinden mojnar på kammen ångrar vi oss inte.

kammenMartin Svensson på jakt efter en fikahylla i solen.

[/sida][sida ]15:e Jan, Stormen har lagt sig
Idag öppnade man på La Meije igen och vi hade fantastisk åkning (La Meije uttalas La Mesch och är det berg som liften i La Grave går upp på). De
tidigare dagarnas regn var täckt av ett nytt lager med puder som vi pliktskyldigt spårade upp.

jeanette En av gästerna på Skiers Logde, Jeanette, åker puder på La Meije.

Vi har delat upp gruppen för att få ut maximalt av de sista dagarna och därför åkte jag snowboard med Jeanette och Micke medans Martin åkte skidor
med dom andra.
Det var min första dag på snowboard för säsongen vilket var extra kul.

Då det fortfarande är lavinfara i området var liften bara öppen till 2400m.
Men vi kompenserade detta med att åka hela vägen ner till byn. Kul att lägga första spåren över ängarna även om det sliter på stålkanterna att tugga
lite sten ibland :)

Imorgon hoppas vi att dom öppnar till toppen så att vi kan få några stora åk innan vi ska åka över till Chamonix.
Se film när Liz lägger nya spår i snön[/sida]
2004-02-09 12:23   Fredsfurste
Betyg: 4
Fin artikel!
Hoppas att säsongen blir bra där nere.

2004-02-10 16:12   engdell
Betyg: 4
Mycket skoj.
Jag kommer nog ned nästa år.

2004-03-31 09:56   johan82
Betyg: 2
Kändes mycket som ett privat fotorepotage. Hade gärna fått lite mer info om området han var i och vad som gjorde resan så speciell. Kunde fokuserat mindre på "dagboken" och lagt mer krut på systemet och liknande.

2004-04-07 16:21   silverminken_tomas
Betyg: 3
Jag är inte alls avundsjuk på pudret, solen, snöförhållandena eller någonting i berättelsen. Känner mig såldedes därför välkommen i den stolta skaran som säger: "Vi är stolta med att jobba i regen i Sverige"
Rock on!!

2004-04-19 23:43   s-fisher
Betyg: 1
Denna så kallade "rapport" tror jag att de flesta av oss hade klarat oss utan. Tycker det skulle vara obligatoriskt att åtminstone läsa igenom historien för att rätta till eventuella stavfel och dylikt innan man skickar in den för publicering. Bland det sämre jag läst i nyhetsväg.
Beklagar, men kan Ni inte rapportera bättre än så här kan Ni lika bra låta bli!!

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.