Schizo Tour Del 2. Asien och Europa. Jag mötte Stephan och en hel gamla vänner från mitt förra besök två år tidigare. Eftersom Stephan och jag redan cyklat den södra delen av Karakoram Highway vid två tidigare tillfällen, bestämde vi oss för att ta bussen till Gilgit, provinshuvudstaden för de norra delarna. Vi träffade under vägen fem andra cyklister och det kändes fantastiskt att återigen ha sällskap, vilket jag saknat alltsedan Flors och mina vägar skiljts i Peru. Efter två varma dagar anlände vi till den alltid lika vackra Hunza-dalen.
Trekkade upp till 4500 meters höjd och campade på Ultar Meadows, vid foten av dramatiska glaciärer och oklättrade 7000 meters toppar. Fullmåne, en otrolig stjärnhimmel och trevliga vänner gjorde vår trek till en oförglömlig händelse. Vi fortsatte vår färd norrut vi fick sällskap med ytterligare två cyklister.
Fortsatte mot världens högst belägna gränspostering, The Khunjerab Pass, 4700 m.ö.h. En del i gruppen ville ta det lugnt och andra led av höjden. Jag bestämde mig för att cykla upp till passet på en dag från Sost. Det var det första passet jag någonsin besegrat på cykel och det betydde något alldeles speciellt för mig. Efter ca 2000 vertikala meter och 86km nådde jag toppen. Välkomnades av Pakistansk militär och enorma muggar hett te. Campade ensam under ytterligare en stjärnklar natthimmel.
De andra anlände en efter en dagen efter, då vi alla återigen var samlade rullade vi ner till den enorma högplatån på nordsidan av Karakoram-kedjan.
Stephan och jag letade febrilt efter "genvägar" österut. Efter Tashkurgan hittade vi slutligen en liten grusväg som troligtvis skulle ta oss mot Mazar. Hård men vacker cykling i två dagar längs en vild flod.
I en liten by var dock vår tur slut och vi blev arresterade av PSB. De skickade oss tillbaka mot Tashkurgan. Cyklade i rasande fart mot oasstaden Kashi (Kashgar), dit de andra redan anlänt. Mötte en tysk, Albert som gärna ville slå följe med mig och Stephan. Fort genom de sandiga, varma och tråkiga utkanterna av Taklamakan-öknen.
Redan då vi påbörjade klättringen upp mot de första passen, insåg både jag och Albert att det skulle bli svårt att cykla med Stephan. Han var aggressiv, labil och ibland direkt farlig för sin omgivning. Han hade under resans gång konstruerat diaboliska vapen som han använde mot hundar och människor, vars enda brott var nyfikenhet. Då hans galenskap någon dag senare började gå över mig och Albert, hade vi fått nog och fortsatte utan Stephan. Om man översätter våra liv till vardagstermer så är det kanske inte det inte är så stora skillnader trots allt...
* Chen Lei, en kille från södra Kina som jag verkligen beundrar. Han hade bestämt sig för att cykla längs hela Kinas gräns, det är det en mycket lång sträcka. Vägarna vi färdades på var dåliga, men de han ibland var tvungen att ta för att fullfölja sin plan, var ibland bortom alla gränser. Utrustningsmässigt...en presenning som tält, jeansjacka och en liten ryggsäck med kex. För att bevisa sin bedrift för sina polare, besökte han postkontor längs vägen, bad om ett frimärke som sedan stämplades, varefter det klistrades in hans lilla dagbok. Hans ultimata dröm är att en dag kunna cykla i andra delar av världen. Passerade Mazar, avfartsvägen mot K2 Base-Camp och tog oss relativt smidigt upp för de första höga passen. Jag slogs av att det var så otroligt mycket enklare att göra denna resa under rätt säsong, nu slapp man kämpa mot kylan. Aksaichin platån var dock sig lik, kall, totalt öde och spöklik. Problemfri och trevlig färd hela vägen till Shiquanhe. I Shiquanhe var giltighetstiden på Alberts visum slut. Han anmälde sig själv till PSB för att få en förlängning, på köpet fick han också ett "travel permit" och dryga böter. Jag cyklade in i staden efter solnedgången, shoppade, åt och fortsatte. Efter åtta timmar i spöregn, lera, nollsikt och vägvalsproblem campade jag. Morgonen efter insåg jag att jag inte hade en aning om var jag befann mig. Via ett högt pass tog jag mig till Gardalen. Vägen mot centrala Xizang låg dock på andra sidan Garfloden. Fortsatte uppströms och möttes vid det tilltänkta vadstället av synen av ett tiotal lastbilar som hade "drunknat" i floden. Hade inte en chans att ta mig över. Fick ett tips om ett annat vadställe 150km längre upp. Fortsatte genom ett helt öde landskap, ingen bebyggelse, inga människor och inga vägar. Insåg tre dagar senare att det inte var möjligt att ta sig över floden. Jag kunde simma över, men det fanns inte en möjlighet att få med sig cykeln. Desperat fortsatte jag över bergen mot Garflodens källa. Hundratals kalla floder att korsa varje dag. Kom fram till källan. Stod inför valet att binda fast cykeln på min rygg och försöka klättra över glaciärerna, gå tillbaka efter resten osv., eller vända tillbaka. Jag vände, men insåg att min mat inte skulle räcka. Led av hunger och funderade allvarligt på att döda hästar, lämlar och diverse fåglar. Upptäckte att hunger kan driva en människa till nästan vad som helst. Turligt nog mötte jag några nomader som gav mig lite mat. Då jag slutligen, utmattad tagit mig tillbaka till huvudvägen, beslutade jag mig för att lifta en bit. Att se Gardalen två gånger räckte utmärkt. Fick lift med en cool lastbilskonvoj. Svårt att ta sig fram genom det översvämmade landskapet även med lastbil. Anlände till de Tibetanska pilgrimernas heliga berg Kangrinboche Feng (Mt Kailas). Enorm misär i de fattiga pilgrimernas campstad. I morbid fascination iakttog jag hundar slåss om mänskliga lik.
Var tvungen att hålla låg profil p.g.a. PSB. Cyklade vidare. Hann i fatt Albert två dagar senare. Till en början lätt, underbar cykling. Tog oss över det berömda Mayum Pass. Började återigen få dåligt med mat, men räddningen dök upp i form av små bäckar fyllda med foreller.
Blev inbjudna på en traditionell "summer picnic" i bergen. Hästkapplöpningar, festande och god mat mitt i ödemarken. Ännu en gång mötte vi nomader som bjöd in oss till en festival, denna gång till den årliga "krigsfestivalen". Fantastiska ryttarspel, målskjutning med pilbåge och färggranna traditionella dräkter.
Då vi anlände till Lhatze insåg jag att min cykel var i desperat behov av reparation. Jag fortsatte mot min vilja mot Katmandu och Albert mot Lhasa. Blandade känslor om "The Friendship Highway". Tiggeri, stöldförsök och en ständigt krånglande cykel, men å andra sidan mycket lätt cykling på bra väg och fantastiska vyer över de högsta bergen på jorden. Once in a Life-Time! En liten anekdot om helt osannolik tur. 32 km innan "Old" Tingri exploderade mitt backdäck. Jag blev tvungen att leda cykeln till staden och fortsatte med detta även till samhället bredvid, i hopp om att finna ett passande bakdäck. Det enda jag hittade var ett två nummer för stort kinesiskt däck som jag började klippa sönder och limma ihop med det gamla för att få det att passa. Ägaren till hotellets elvaårige son stod och tittade på mig medan allt mer desperat provade nya lösningar. Efter ett tag suckade han, slog ut med händerna och sa "no, no, no". Han gick iväg till ett ruffigt uthus och en minut senare var han tillbaka med ett splitter nytt tyskt specialdäck för långfärdscykling! Han var villig att sälja det till mig och det är vid tillfällen som dessa man verkligen uppskattar ödets nyckfullhet och människans godhet. Försökte cykla till Everest Base Camp, men min cykel vägrade. Upp och över de sista passen och framför mig låg en 160 km lång nedförsbacke mot värmen och det Nepalesiska låglandet. Cykeln gav upp 60 km utanför Katmandu och jag var återigen tvungen att anlända till staden på ett busstak. Vila och planerande. Tom, Karl och jag mot berget Hiunchuli (6500 m.ö.h.)i Annapurna massivet. Då vi nått Annapurna Base-Camp och träffat en 18 mannastark expedition insåg vi att ett toppförsök var uteslutet. Laviner, ständiga stenras och informationen vi fått avskräckte oss.
Tillbaka till Katmandu. Försökte återuppta cyklingen med GMPR, som nu hunnit till Indien. Indisk byråkrati stoppade detta. Efter att ha fått besked om att väntade pengar uteblivit insåg jag att jag skulle bli tvingad att återvända hemåt. Flög jag till Ungern. Försökte mig på Serbien. Fick inte visum. Valde att cykla mot Kroatien. Underbar natur, förvånade, men gästvänliga människor. Bosnien bjöd på intressanta diskussioner med krigsveteraner och camping på soptippar. Skräp är trots allt bättre än orörda områden med minor. Tillbaka till Kroatien. Passerade genom en intressant nationalpark med lummiga skogspartier och relativt höga berg. Då jag nådde kusten slog den ökända Boran till. Vindstyrkor jag inte trodde existerade. Packväskor slets av, höll på att blåsa i Medelhavet trots att jag ledde cykeln mm. Omskakande. Fort genom Slovenien och det Italienska låglandet. Tog ett break hos vänner i Lugano. Lyckades ta mig över det av snö blockerade San Bernardino passet och tog ytterligare ett break hos en annan vän i St Gallen. Pa toppen av San Bernardino Passet, Schweiz. Passerade Liechtenstein, Österrike och då jag
anlände till Tyskland satte jag kurs på Alberts hemstad. Ett glatt återseende.
Tjeckien blev nästa anhalt och eftersom jag hade dåligt med pengar
stannade jag i Cesky Krumlov och jobbade på ett hostel. Det var ingen
som ville åta sig att svetsa min cykel, så resten av vägen blev en
kombination av tåg och cykling. Från Gdansk i Polen tog jag färjan
till Sverige.
|