Vaxstationer för friluftsplagg

Nu kan ägare till Fjällrävenutrustning i materialet G-1000 få personlig hjälp i butik att återimpregnera sina friluftsprylar. Impregneringen sker i form av vaxning, vilket ökar plaggens slitstyrka
och förlänger deras livslängd. För Fjällräven och butikerna är det både ett sätt att dela med sig av handfast hjälp och friluftstips, och ett initiativ mot slit och släng-mentaliteten i samhället.

Fjällräven är känd för tidlös design och hållbar utrustning. Ryggsäcken Kånken från 1978 och Grönlandsjackan från 1968 är ett par exempel på produkter som följt sina användare på många äventyr, och som ibland även gått i arv till nästa generation. Nu tas ytterligare ett steg för att öka hållbarheten hos friluftsplagg. Som första företag i branschen erbjuder Fjällräven nu sina användare möjligheten att ”serva” sina friluftsplagg. Ägare till kläder i materialet G-1000 kan få hjälp att vaxa sina plagg vid någon av de 124 vaxstationer som under våren placerats ut i utvalda friluftsbutiker runt om i Europa. Förutom att öka slitstyrkan gör vaxningen även plaggen mer vind- och vattentäta.

– Skobranschen har länge varit skicklig på att utbilda sina kunder i hur man tar hand om skor så att de håller längre. Vi vill visa att även friluftskläder kan få ett längre liv med lite omvårdnad. Därför etablerar vi nu vaxstationer i samarbete med återförsäljare runt om i Europa, varav 37 är placerade i Sverige, säger Jerry Engström, marknadschef på Fjällräven.

Under våren har Fjällräven utbildat ett hundratal ”vaxmästare” – butikspersonal från hela Europa som specialtränats i vaxningsteknik och som får lära sig allt om G-1000-väven. Med den personliga servicen och dagliga möten med användarna hoppas Fjällräven knyta ännu starkare band till sina kunder och även bidra till att skapa intressanta diskussioner kring friluftsliv i butiken.

– Jag ser det som ett ansvar vi har som leverantör och vi vill visa att vi bryr oss. Vi satsar stort på ekologiska material, men trots allt är det så att de mest miljövänliga plaggen är de vi redan har i garderoben. Jag är jätteglad om vi på det här sättet kan hjälpa våra användare att få ut ännu mer av sina friluftsplagg, säger Jerry Engström.

Femtonde delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra" handlar om förpackning. 2 kommentarer
Vi lägger ned mycket tid och pengar när vi ska köpa vandringskängor och pjäxor, men det som kan vara den viktigaste delen i skorna glömmer vi ofta ... 2 kommentarer
Under några veckor har Utsidan testat värmesulor i olika skor och vid olika temperaturer.