Vandring på IDA

En berättelse om en solovandring upp på berget Ida, Kreta, i oktober 2010 samt två misslyckade försök 2009.

Av: Per Blomkvist

Psiloritis i morgonljus

Lusten att vandra på IDA föddes 1976, när jag var på bröllopsresa och under inflygningen till Iraklion för första gången såg berget mot den klarblå himlen på fyra-fem mils avstånd.Vandring från Nidasplatån okt.2009.

Från Nidasplatån söderut,stupbranter....vända!

Start från Fourfouras 2009

Från Fourfouras mot Ö....branter....gamar.....VÄNDA!

2009 gjorde jag  två misslyckade försök, det första från Nidasplatån och det andra från Fourfouras SV om toppen.Vid  det första tillfället kom jag för långt söderut innan jag kunde svänga upp mot sadelområdet Ö Kolita-sänkan och därmed blev tiden knapp för bestigning av toppen.Vid andra förösket var leden mycket sparsamt skyltad i början, jag kom ännu en gång för långt åt S och fick backa i branterna under Dhasos Phardi.Här träffade jag på fyra gåsgamar!!Sen fick jag vända.Gåsgam

EN RIKTIG GÅSGAM!

Den 12 oktober i år blev det så dags igen, denna gång med utgångspunkt i Chania. Steg upp i svinottan, frukosterade i mörkret med utsikt över det gråa men lugna Medelhavet och körde stora kustvägen förbi Rethimnon och Anoghia den 14 mil långa turen fram till "fjällstationen" på Nidasplatån. Här kan man parkera bilen, men så här års var det ingen aktivitet i stationen.

Man följer en grusväg upp emot ett litet kapell ,Analipsi, och i andra svängenNidasplatån

börjar E4-leden som böjer av mot söder på skrå över block och phryganavegetation (dvärgbuskar, kuddliknande med vassa taggar, t ex timjan, salvia,berberis, ljung, citus m fl). Långa grova fjällbrallor samt högskaftade Lundhagare räddade mig från alltför många skavsår, liksom ett par kraftiga teleskopstavar (ett MÅSTE!). Leden är dock svår att hitta i början, men efter ett tag, när man kommer in i en ravin som stiger mot V, går det lättare. Efter ca 2 km kommer man upp på en liten passhöjd på ca 1900 m ö h, där man har storslagen utsikt över Kolita-sänkan och Agathias, 2424. Här finns resterna av en liten stenbyggnad, markerade också på kartan.

Mot Agathias

Man går ned mot sänkan åt SV först och hittar en sönderskjuten skylt, som många skyttar tydligen tagit för byte!

Sönderskjuten skylt

Går vidare mot NV genom torrdalen i lättgången terräng.

Torrdalen mot NV

Torrdalen upp emot Vouloumenou 2267.

Förtoppenoch Psiloritis.

Östra förtoppen, Psiloritis och Stolistra,2336.

Uppe på tröskeln NO om Agathias har man fina vyer mot N och mot själva Psiloritistoppen.Det vackra vädret från starten hade nu lämnat mig, och i stället blåste en kraftig vind från S. När jag besteg förtoppen fick vinden faktiskt orkanstyrka! Sikten nedåt var dock ganska OK hela tiden.

Toppen,2456, har ett litet kapell, Timios Stavros, som var fyllt med guldljustakar och andra, förmodar jag, rituella föremål. Dessutom otaliga flaskor med vätskeoffer, gissar på vin. Kollade inte detta närmare.

Toppen från Ö.

Psiloritistoppen med leden fr. Ö.

Timioas Stavros

Toppkapellet, Timios Stavros

Vy åt norr

Toppen hade också en brunn, försedd med ett rejält lock! Hur och varifrån det vattnet kommer skulle vara intressant att veta. Bra täckning var det i alla fall och jag fick iväg en del SMS och tel utan problem.

Det tog mig fyra timmar att nå toppen från start, terrängen, som varit svårgången i början, blev efterhand lättare att tas med, bortsett från vinden. Jag valde för enkelhetens skull samma väg tillbaka och kom ner till utgångsläget utan missöden vid halvsextiden, alltså ca 3. 5 timmar för nedfärden. Men det blev ju mkt pauser för vatten, käk och foto.

Djurlivet var inte dåligt heller, såg väl fyra-fem gåsgamar över Kolitasänkan och marken hela vägen upp härifrån var belamrad med NYCKELPIGOR!

Sluttningarna var översållade med s k Pharyngavegetation, taggiga, snåriga kuddliknande växter och

en del krokus och så den här, en slags tidlösa? Återkommer framöver med lite vegetationsbilder och hoppas på hjälp med identifieringen:)

Kalinichta!

Källa: ANAVASI HikingMapsTopo 25.Psiloritis.www.mountains.gr

2010-10-27 13:58   Leech
Trevligt skrivet. Var själv i trakterna för några år sen, men vi körde fel och sen fanns inte tid för någon bestigning. Hoppas få se lite fina utsiktsbilder från toppen också!

2010-10-28 18:03   Per Blomkvist
Som Du säger, det är lite svårorienterat både på berget och på vägarna dit! Några vackra utsikter blev det inte, det blåste nästan orkanvindar däruppe. Däremot blev det lite botaniska bilder, som jag återkommer med, efter lite fackmannagranskning.Ha de! Per

2010-10-29 22:25   Rune Ahlström
Grattis till bestigningen Per! Tredje gången gillt alltså. Ja trägen vinner. Bra kämpat!
Jag besteg själv Ida nu i somras. Tyvärr under den allra hetaste perioden i månadsskiftet juni-juli med dagstemperaturer långt över 30 grader under en skoningslös sol. Men med mycket vilja och gott om tid och vätska gick det till slut. Jag och min kompis startade från byn Kouroutes som ligger sydost om Fourfouras på ca 700 meters höjd söder om berget. En nätt liten bestigning på närmare 1800 höjdmeter med andra ord. Och sen hade man ju lika långt ner också. Och nog var det brant i början som du nämner inledningsvis. Det blev en prövning, i synnerhet som jag för tillfället inte är i min bästa form.
Jag har lagt upp en del allmänna bilder från resan på Flickr och där finns några stycken från bestigningen av Ida också. Länken är för lång för att den ska gå att bara klicka på, så du/ni måste klippa ut hela adressen först och sedan klistra in den i webläsarens adressfält.

2010-11-01 06:13   Kretavandringar
Grattis Per
Det visar på erfarenhet att avbrutit 2 ggr. Vi bor på Kreta och jobbar som vandringsguider vi ser tyvärr att en del ej avbryter vandringar i tid. Skandinaviska vandrare är generellt mycket omdömesfulla.
Dimman kan komma och lägga sig som en hatt ner till ca:1500m mycket snabbt så bra att göra lite egna markeringar som känns tryggt att hitta på vägen ner. Vi hjälper dig gärna med namnen på växterna du fotat olle@fysimera.com.
Vi har även en del bilder på Idabergen på vår hemsida www.fysimera.com vi har varit där ett antal gånger på toppen och njutit av utsikten även om Vitabergen är våra favoritberg.
Om någon vill ha tips eller hjälp så hör av er vi finns på Kreta.