Vandra Skåneleden

Vandra Skåneleden – 29 vandringar från Båstad och Kullaberg i norr till Falsterbonäset och Österlen i söder

”När vi berättar om hur den här boken kom till brukar vi säga att den hoppade upp som en ivrig hundvalp i knät på oss och krävde att få bli gjord!”

Vandra Skåneleden ges ut på Calazo Förlag i maj 2015 och vänder sig både till erfarna vandrare och nybörjare i kängorna. Författarna har valt ut, och vandrat, de 70 roligaste milen av ledens drygt 118 mil.

Boken vill visa hur lätt det är att ge sig ut på Skåneleden och få fler människor att upptäcka det geniala med vandring. Skåneleden, dess fem olika delleder och nästan nittio etapper, bara ligger där och väntar helt gratis – med ved, vindskydd och vatten.

– Vi tog oss an projektet med stor entusiasm – och har vi förstått i efterhand – en hel del galenskap. Så småningom insåg vi varför ingen gett sig i kast med att göra en guide över Skåneleden sedan tidigt åttiotal – det är ett jättejobb, säger Caroline Alesmark.

Bakom boken står naturvägledaren och mindfulnessinstruktören Kenneth Joelsson och frilansjournalisten Caroline Alesmark. Uppvuxna i Dalby respektive Rörum strax intill två nationalparker – Dalby Söderskog och Stenshuvud.

Under hela 2014 vandrade de ungefär en dag i veckan, plus två veckor i juli då de gick från Båstad genom nordöstra Skåne ner till Brösarp och sov i vindskydd fjorton nätter i sträck.

Guideboken innehåller ett trettiotal dagsvandringar som även går att knyta ihop till flerdagarsturer. Tyngdpunkten ligger på sträckor som går att nå med kollektivtrafiken – det ska vara enkelt att ta sig ut även utan bil. De har även lagt mycket tid på att gräva i skånsk kulturhistoria och ta fram berättelser längs med leden.

– Hade vi vetat hur mycket tid som skulle gå åt – runt 600 timmar var – så hade vi aldrig gett oss i kast med det. Jag tror inte att jag förstod hur galen idén var förrän det var för sent. Då hade vi passerat en gräns, det gick inte att vända tillbaka, det var bara att löpa linan fullt ut, säger Kenneth Joelsson.

Caroline skriver ofta om kombinationen kulturhistoria och natur, har gjort många utflyktsreportage och skrivit böckerna ”Barnens Skåneguide” och ”Yrvaken Törnrosa”. Kenneth guidar vandrare på såväl skånska åsar som i europeiska bergsområden och brinner särskilt för kopplingen mellan naturvistelsen och det personliga välmåendet.

Läs mer på bokens facebooksida Vandra Skåneleden
Kontakt och info: www.alesmark.se, www.mindtrekking.se, www.calazo.se

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Anita och Gustaf Forsell har kommit ut med boken Sarek till Arktis. I boken har de skrivit om de finaste platserna de besökt då de under 20 år rest ...