Ungdomar ratar wi-fi på fjället
Det visar projektet Get Real som bygger på 278 ungdomars egna upplevelser från sommaren 2014. De skickades tills fjälls av Svenska Turistföreningen i samarbete med SJ med uppdraget att ge sin syn på hur fjällen kan bli ett mer attraktivt resmål.
Av: ulindh
Back to nature är en stark trend bland ungdomar. De ser fjällvandring som ett äventyr och väljer enkel logi och tydlig skyltning framför moderna bekvämligheter och internetuppkoppling. Det visar projektet Get Real som bygger på 278 ungdomars egna upplevelser från sommaren 2014. De skickades tills fjälls av Svenska Turistföreningen (STF) i samarbete med SJ med uppdraget att ge sin syn på hur fjällen kan bli en mer attraktiv reseanledning.
Testpiloternas synpunkter och idéer har nu sammanställts i rapporten 1 521 dagar på fjället. Deras redogörelser vittnar om att fjället ska vara en frizon från vardagen och städernas brus. Hela 85 procent av deltagarna tycker inte att internet ska finnas i fjällområden. Däremot prioriteras proviantförsäljning, övernattningsstugor och vägvisningsskyltar.
Några av testpiloterna som njuter på fjället i Lappland.
Foto: Felix Magnusson
– De insikter vi får genom Get Real är ovärderliga för att förbättra besökarnas upplevelser och göra fjällen mer konkurrenskraftiga mot andra resmål som riktar sig mot ungdomar. Vi märker till exempel att de efterfrågar spännande ledsträckningar som inte alltid följer den plattaste vägen på fjället. De söker äventyr och utmaningar och ser gärna alpina sträckningar på lederna och leder till toppar, säger Niklas Winbom, Fjällchef på STF.
Enligt en utredning från Naturvårdsverket är fjällederna i behov av en upprustning för motsvarande 100 miljoner kronor. Men för deltagarna i Get Real handlar det i första hand inte om ledernas skick, boendestandard, tillgänglig teknik eller servicenivå för att locka dem till fjällen. För att bli ett mer attraktivt resealternativ måste däremot informationen bli betydligt bättre och fjällen mer tillgängliga. Dessutom måste resorna möta allt högre krav på reducerade kostnader och smidiga lösningar vad gäller allt från bokning till val av resa.
– Om sommarfjället skall attrahera fler unga måste priset på resa och vistelse sänkas betydligt och alla resans delar måste förenklas. På fjället kan det ske en rad åtgärder, men det spelar ingen roll om det är för krångligt eller för dyrt att ta sig dit, säger Niklas Winbom.
Ungdomarnas tio viktigaste faktorer för en bra fjälled
1. Proviantförsäljning (91 %)
2. Övernattningsstugor (87 %)
3. Vägvisningsskyltar (80 %)
4. Avståndsskyltar (76 %)
5. Bastu (76 %)
6. Stickleder till toppar (64 %)
7. Fjällstation (61 %)
8. Rastskydd (58 %)
9. Tältplatser (55 %)
10. Infotavlor (53 %)
Detta vill ungdomarna INTE ha på fjällområdet
1. Internetuppkoppling (85 %)
2. Konserter (74 %)
3. Utegym (52 %)
4. Helikoptertrafik (37 %)
5. Löpartävling (33 %)
6. All övernattning samlat i ett centrum (30 %)
Läs mer
Forumdiskussioner
- Fjällvandring Signaturled Treparksmötet?
- Vandringsleder Att vandra i kulturlandskap
- Fjällvandring Biljetter till fjällvärlden 2024
- Vandringsleder Vandring i sommar?
- Trekking Vandring Sardinien
- Fjällvandring Gissa position
- Fjällvandring Bálgattjåhkkå från öster?
- Fjällvandring Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge
Av dom som var så intresserade att dom sökte så var det 25% som trots att man fick resa boende gratis som hoppade av....
Finns ett grundproblem att om man jmf med Norge att STF tycker jag knappt syns, mig veterligen visar inte SVT några program om svenska fjällvärlden. Tycker tankar som köpa en del av Kungsörnen kanske är bra men det gäller skapa ett sug hos den unga generationen att Svenska fjällen är något fint och skapa lite drömmar än upp på Keb....
Att STF efter att ha gjort ovanstående rapport fokuserar på WiFi känns enormt passivt....
Jag tyckte förra vintern att bland dom som turade mellan fjällstugorna så var medelåldern nästa över 70....Sitter man på ett möte hos fjällklubben så är det många som är så gamla att dom inte vågar sig ut och vandra.....
varför ville inte 25% som var utvalda och intresserade ut och vandra trots att det var gratis....
för hur många ungdomar har råd med satellittelefon ?