Tjejklätterträff i Göteborg

Av: Christer Lindh

I vår händer det spännande saker i Klättersverige! 16-19 maj arrangeras nämligen en stor internationell tjejklätterträff i Göteborg. Representanter från alla UIAA:s medlemsländer bjuds in för att delta. Vi hoppas naturligtvis på stor uppslutning även bland svenska kvinnliga klättrare.

På dagarna ger vi oss i kast med den västkustska graniten och det finns garanterat klättring för alla smaker: traditionell sprickklättring i alla svårighetsgrader, brant sportklättring, bouldering. På kvällarna blir det föredrag och diskussioner med namnkunniga kvinnliga klättrare, både från Norden och från andra länder. Tema för föreläsningarna är bland annat att skriva om klättring, att jobba som bergsguide mm. Rikligt med klätterinspiration utlovas!

Träningsseminarium och stor avslutningsfest står också på programmet. Vi bor och äter på Kvibergs vandrarhem, ett stenkast från Utby – ett av Nordens bästa klätterområden. Deltagare från Skandinavien har även möjlighet att fungera som värdar och klättra tillsammans med de internationella gästerna. En sån här chans att träffa nya klättervänner och inspireras får du bara inte missa! Mer information om träffen kommer snart, både via klätterhemsidor och direkt till alla SKF-anslutna klubbar. Initiativtagare är Ulrika Tiegs, välkänd svensk klättrare bosatt i Oslo, samt ett gäng Göteborgsklättrare där flertalet tidigare har varit med och arrangerat två mycket uppskattade träningsseminarier för tjejer.

Väl mötta!
/Tjejkommittén

Källa: Jenny Förander

Gå in på vår hemsida som uppdateras kontinuerligt för mer information.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar