Tänkvärt på kajakturen

Karin Mentzing - författarinnan av boken Långfärdskajak tipsar inför nybörjarturen.

Av: Karin Mentzing

Tänkvart på kajakturen

Bryggan tonar sakta bort bakom oss och vi sveps in i morgondimman. Öarna omkring oss syns bara som suddiga konturer svävande i älvdansen där vi paddlar på under tystnad medan värmen sprider sig i våra kroppar.
Paddeltag efter paddeltag, muskler som spänns och slappnar av i en meditativ dans och kajakerna skär genom den blanka vattenytan. Alla ljud stannar stumt utan återklang och ådornas houu, houu är nästan det enda som hörs. Luften möter ansiktet som en kall fuktig filt, men det känns friskt och skönt.
Sakta, vartefter morgonen övergår i förmiddag, lättar dimslöjorna och så småningom bryter solen igenom. Plötsligt sjuder det av liv i varje buske och träd. Fågelsången är bedövande, solen glittrar i vattnet, vi paddlar mot karg ytterskärgård med myriader av kala skär och bortom dem, horisontens ändlösa band. När vi går iland på ett av de yttersta skären för att laga lunch leker en svag bris över vattenytan och rufsar om i håret.

Ja, just så ljuvligt kan det vara med en liten utflykt i kajaken. Vad man kanske inte tänker så förfärligt mycket på när man sitter där och kisar mot den livgivande lampan i skyn, är att den även kan utgöra en riktig tur-förstörare. Dels är det stor risk att du bränner upp dig totalt där du sitter rakt under solen och med ansiktet bara en dryg halvmeter från reflekterande vattenyta och dels är det väldigt lätt att bli uttorkad om du inte dricker ordentligt med vatten.

Tänk på att:

• Skydda dig mot solen

• Klä dig rätt/varmt och enligt skalmetoden

• Undvik kläder av bomull

• Drick och ät ordentligt

• Lasta kajaken rätt (tungt rung mitten och lätt ut mot stävarna)

Skydda och smörj
Tänk alltid på att smörja in dig ordentligt med solskyddskräm före turen, särskilt under vår och försommar när ozonskiktet är extra tunt och ditt skinn är ovant vid solen. Läpparna och kanske även näsan behöver oftast smörjas med extra hög solskyddsfaktor. Bär hatt eller keps med ”arabhäng” som skuggar ansikte och nacke. Skydda även händer och armar ordentligt. Då slipper du bli en av alla de kajakister som opererats för hudcancer på handryggen. Ha också alltid solglasögon lätt tillgängligt, det är otroligt jobbigt att sitta och kisa en hel dag. Även om du har skärm som skuggar ögonen, så reflekterar vattenytan och har din kajak ett vitt däck bidrar även det till att blända ögonen ordentligt.

Drick, drick, drick
Dricksvatten ska alltid finnas lättillgängligt och i rikliga mängder. De så kallade ”camelback” har blivit populära bland friluftsfolk, men i kajaken kan det vara olämpligt att ha några kilo vatten på ryggen. Det höjer nämligen tyngdpunkten ganska rejält och kan därmed få problem med balansen. Bättre då med vattensäcken runt midjan. Men de flesta kajakister har sin vattenflaska liggande under däckslinorna framför sig, då är det lätt att stjäla sig några klunkar nu och då, utan att behöva stanna och öppna kapellet. Jag har funnit min perfekta vattenflaska i form av platt, men lite böjd whiskyplunta av plast, som designad för ett välvt kajakdäck!
Drick inte stora mängder vatten några få gånger per dag, då rinner det mesta rakt igenom med snar och kanske oönskad landstigning som följd. Drick istället några små klunkar c:a var 15-20 minut. Räkna med att dricka åtminstone 4 liter en solig sommardag.
Börjar du känna dig trött, yr och illamående, så har du kanske blivit uttorkad. Gå då iland och vila i skugga, samt drick vatten och ät något rejält. Vila tills yrseln är ett minne blott och paddla helst inte mer den dagen.

Se upp för blåsor och skavsår
En annan sak som lätt kan förstöra den finaste kajaktur, är blåsor och skavsår, dessa brukar framför allt uppstå i händerna där paddelskaftet nöter mot skinnet. Paddlar du barfota och inte har något mjukt på durken, är det också stor risk att få skavsår på hälarna. En flytväst som sitter lite för löst eller är för snålt skuren i ärmhålen, kan också ge upphov till skavsår.
Sätt tunn elastisk tejp i tumgreppet och ha sedan tejprullen lättåtkomlig under turen. Känn då och då efter under tiden du paddlar, om skaftet nöter på något mer ställe i händerna och sätt direkt tejp på dessa ställen, innan det bildas blåsor.
En blåsa ska helst inte punkteras, men ska du fortsätta att paddla, så är det i praktiken näst intill en omöjlighet att bevara blåsan. Får du en blåsa är det därför bättre att du punkterar den själv, istället för att den nöts av helt och hållet med elakt sår som resultat. Stick hål ute i kanten och sätt sedan skavsårsplåster eller tejp över blåsan.

Om du skall övernatta
För övernattningsturen behöver du ha med två uppsättningar kläder, en att paddla i och en att ha på land och som alltid ska vara torr. Uteslut allt av bomull för paddeluppsättningen. Ett underställ av tunn ull eller ullfrotté fungerar bra. Har du inget sådant väljer du polypropylen eller annat konstfibermaterial. Klä dig enligt skalprincipen så att du kan reglera klädseln efter vädret. Ett lager med tunna snabbtorkande kläder, ett lite tjockare lager utanpå det och överst ett lager vind- och regntäta kläder. Vid vind, regn och kyla är det ytterst praktiskt om din paddeljacka har kapuschong. Medför också alltid en varm go mössa av ull eller fleece. Blir du kall, så sätt omedelbart på dig denna mössa!

Liten packlista

Förutom själva kajaken, paddel, kapell och flytväst finns det en del extra prylar som kan vara av nytta när du skall ut och paddla. Följande bör du tänka på att packa ner inför kajakfärden:

• Solskyddskräm samt stift för näsa och läppar

• Plåster, skavsårsplåster och elastisk tejp

• Solglasögon

• Solhatt eller keps

• Matsäck

• Vätska ca 4 liter för en dag

• Lätthanterlig vattenflaska

• Lämplig karta eller sjökort och kompass

• Rätt kläder och ombyte

• Mössa

• Sopsäckar i plast

Packa rätt
Packa alla de tyngsta sakerna kring kajakens mitt och lägg lätta saker ute i stävarna. Försök också få kajaken att väga lika i för och akter, möjligen lite tyngre akterut. Smala och avlånga paket är lättast att packa i en kajak och försök att få alla förpackningar så vattentäta som möjligt, även om kajaken har skott. Hyrkajakerna hanteras tyvärr inte så försiktigt alla gånger och det är inte ovanligt med läckage. Läcker kajaken du hyrt, så tala om det för uthyraren. De har inga chanser att kontrollera alla sina kajaker efter varje kund och talar du om var kajaken läcker, så slipper i alla fall nästa hyrkund få sin packning blöt. Medför alltså en rulle kraftiga sopsäckar i plast.

En njutningsfylld paddeltur ska också alltid ackompanjeras av rikligt med härlig mat, helst färskvaror. Alla långvariga kroppsaktiviteter såsom paddling, vandring, cykling m.m. förbrukar kopiösa mängder energi, så snåla inte med maten och ge dig tid att stanna och laga ordentlig mat innan dina resurser är förbrukade.

Sist men inte minst: bli din egen stigfinnare, var nyfiken på vad som finns bakom nästa skär! Var också nyfiken på kajakens möjligheter och hur du kan lära dig umgås med den så ni får kul tillsammans. Gå åtminstone en kort introduktionskurs före din första tur!

Jag önskar dig många härliga upplevelser i kajaken!

Text: Karin Mentzing
Foto: David Elmfeldt

2002-06-12 14:41   mats sjögren
Betyg: 5
Har anmält mig till provdag efter den här artikeln. Mycket bra

2003-10-16 21:01   michaelolsson
Betyg: 4
Tack för informationen. Jag går i kajak drömmar - och tycker att Ni och många andra har mycket fint att delge.
mmmm jag vill paddla....

2004-03-02 12:08   Tord50
Betyg: 4
Klart och koncist, goda råd i kortform! Själv skulle
jag lägga till liggunderlag (t.ex. Thermarest, som inte tar upp vatten och som är otroligt bekvämt att sitta eller ligga och vila på), sovsäck och ett enkelt tält/vindskydd, för man vet aldrig om
man tvingas övernatta, eller vila några timmar -
det kan vara väder, utmattning, osv.

2004-05-16 19:10   Johan P W
Betyg: 5
Utmärkt liten artikel, lagom lång, informativ och uppiggande; ökar luten att komma ut!

2006-11-10 09:45   yasse
Läser allt jag kan hitta som gäller kajakpaddling,din bok har get mig många tips och det här med att skydda sig för solen är viktigt, jag bränner mig inte så lätt men läpparna är känsliga.Underbart att paddla i insjö men framförallt i havet och smyga runt bland skären och uppleva att man inte upplevs som skrämande för fåglar och djur när man sitter i en kajak.

2008-03-30 22:41   _flyt
God artikkel, takk også for meget god bok!

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.