STF stänger fjällstuga och restauranger i Jämtland

Svenska Turistföreningen har skickat in en ny ansökan om markarrende i Jämtland och Härjedalen. Ansökan innebär flera förändringar.

Av: Alicia Schumacher

Foto: STFFjällstugan STF Gåsen stängs. Foto: STF

Svenska Turistföreningens, STF, markupplåtelse i Jämtland och delar av Härjedalen går ut vid årsskiftet 2023/2024. Nu skickar STF in en ny ansökan till Länsstyrelsen Jämtlands län om markarrende för deras fjällstationer och fjällstugor i området. Den nya ansökan är framtagen i samförstånd med berörda samebyar och innebär en rad förändringar.

– Vi byggde den första fjällstugan i Jämtlandsfjällen för över 130 år sedan, nu tar vi ansvar genom att ta ett steg tillbaka från de senaste årens utveckling för att kunna möjliggöra ett hållbart friluftsliv i minst 130 år till. STF kommer att fortsätta erbjuda sovplats för fjällvandrare och skidåkare men vi kommer att förändra matutbudet, minska antalet bäddar, ändra öppettiderna samt avveckla en stugplats, säger Maria Ros Hjelm, generalsekreterare Svenska Turistföreningen.

Det är fjällstugan Gåsen som kommer att stängas för att skapa ett större område runt Bunnerfjällen där renar och framför allt deras kalvar kan vara i fred. Öppettiderna på övriga fjällstationer och fjällstugor kommer att begränsas. Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren kommer vintertid att stänga i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april. Samtliga stugor och stationer kommer sedan att öppna igen den 1 juli förutom Sylarna Fjällstation som kommer att öppna först den 15 juli.

Foto: STFBlåhammaren fjällstation kommer inte längre ha någon restaurang. Foto: STF

Restaurangen på Blåhammaren Fjällstation stängs och antalet bäddar kommer halveras till totalt 30. På Sylarna Fjällstation kommer antalet bäddar minska med 25 procent och senast år 2028 kommer restaurangerna på Sylarna Fjällstation och Helags Fjällstation att stängas. Självhushåll och butik kommer finnas kvar på samtliga fjällstationer.

– Genom de förändringar vi nu gör vill vi skapa förutsättningar för en bra samverkan på fjället. Det här är åtgärder som vi bedömer kan bidra till minskad störning men också en hållbar utveckling för fjällmiljön, framför allt genom att minska besökstrycket på specifika platser och dra ner på antalet transporter, säger Maria Ros Hjelm.

Det nya arrendeavtalet föreslås träda i kraft 1 januari 2024. Stugorna Skedbro och Rogen omfattas inte av den ansökan som nu lämnas in. För de stugorna kommer en separat ansökan skickas in senare i höst.

– Dialogen med samebyarna har varit väldigt lärorik, ibland svår, men framför allt viktig. Utan en bra och konstruktiv dialog hade vi aldrig nått fram till det vi nu presenterar. Om STF menar allvar med en hållbar utveckling behöver vi ta de här stegen förr eller senare. Nu blev det förr och det är jag både glad och stolt över. Det tydliga tidsperspektivet vi haft att förhålla oss till gav oss en välbehövlig knuff i rätt riktning och det känns väldigt skönt att vi i samförstånd med samebyarna nu kan skicka in en ny ansökan till Länsstyrelsen, säger Maria Ros Hjelm.

Foto: STFNicklas Johansson, Tåssåsens sameby, Per Fjellgren, Mittådalens sameby, Maria Ros Hjelm, generalsekreterare STF, Jonas Kråik, Handölsdalens sameby och Reidar Nordfjell, Handölsdalens sameby. Foto: STF

Den nya ansökan har lett till långa diskussioner här på Utsidan. I tråden ”Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal” har STFs nya ansökan både hyllats och kritiserats. Det har även startats en tråd där framtiden för fjällstugan Gåsen diskuteras.

En medlem funderar över hur den nya ansökan kommer påverka STFs ekonomi:

”Jag kan förstå att man önskar korta säsongen och minska antalet gäster, men restaurangerna, det som känns som rent jävelskap att ta bort dem. Räcker det inte att STF måste skänka bort en byggnad som säkert kostat miljoner att bygga i väglöst land. Som STF-medlem ser jag att föreningen kommer att ha i princip samma kostnader men betydligt mindre intäkter.”

En annan medlem tycker det är bra att STF värderar hållbarhet framför antalet gäster:

”Jag tycker faktiskt för en gångs skull att STF ska ha en eloge när man värderat hållbarhet och föreningens ideella syfte högre än intäkter och gästnätter. (Måhända att föreningen inte hade så mycket val, men ändå bra gjort!)”

Vad tycker du? Var med och diskutera i tråden!

2023-09-05 12:02   Kristoffer Öhrn
Tycker det är imponerande att det finns aktörer som faktiskt väljer att gå åt andra hållet. Dvs dra ned på den överetablering som håller på att ske i vissa kommuner.

Bra för naturen och bra för djuren!

2023-09-19 16:24   andreaze
Ingen förlust alls att resturangerna stänger. Men att Gåsen försvinner!! :( Man skär ju verkligen av ett område till två. Vålådalen och Storulvån. Tråkigt