Said Belhaj inleder Nordic Outdoor i Göteborg

På invigningsdagen av Nordic Outdoor den 3 maj klockan 12.30 kommer en av världens bästa klättrare, Said Belhaj, att göra en unik klättring på Gothia Towers fasad i Göteborg. En spektakulär och nervkittlande upplevelse som hela Göteborg kommer att kunna ta del av.

- För mig som är född i Göteborg känns det väldigt stort att få klättra på just Gothia Towers. Idén har funnits i huvudet i flera år, så det känns spännande att det äntligen snart blir verklighet. Ett bättre tillfälle, än när vi nu inviger en egen outdoormässa i Göteborg, hade vi inte kunnat hitta. Jag kommer att börja på backen och tar mig sedan uppåt på West Tower och klättrar på strukturen som byggnaden har att erbjuda. Jag har provklättrat ungefär 20 meter hittills. Det kommer garanterat att ge en rejäl kick att komma högre upp när det är på riktigt, säger Said Belhaj.

Gothia Towers är ett av Nordens största hotell och det är på West Tower som är ca 78 meter högt som klättringen kommer att ske. Under klättringen följs samma normer och säkerhetsrutiner som för byggnadsarbetare som arbetar på fasader. Två rep är ankrade på taket, där också två säkrare kommer att finnas. Repen används endast som säkerhet och aldrig som någon hjälp vid själva klättringen.

- Att Said klättrar på vårt hotell i samband med invigningen av Nordic Outdoor ser vi fram emot med spänning. Said Belhaj är fantastisk och tillsammans med honom bjuder vi göteborgarna på en nervkittlande klättring i världsklass, säger Angela Anyai.

Said har ägnat de senaste tio åren till att resa och klättra på heltid. Just nu klättrar han på världens svåraste leder med sportklättergraden 9A. Dessförinnan var han under tio år med i svenska klättringslandslaget och har meriter både från Sverige och utomlands. Said blev omskriven i Göteborg när han för många år sedan klättrade upp på fasaden till Jazzhuset eftersom han då var för ung att komma in.

Läs mer om Nordic Outdoor

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar