Rekordår för fjällrävarna i Härjedalen och Jämtand

Inventeringen av fjällrävarna visar att 2015 varit ett lyckat år för fjällrävarna i Jämtland och Härjedalen.

2015 har blivit ett rekordår för fjällrävarna i Jämtland och Härjedalen. Det visar inventeringarna som pågår, i fjällmassivet Helags har 29 valpkullar registrerats och 8 stycken i Stekenjokk.
– Det här är otroligt roligt, säger naturbevakaren Lars Liljemark på Länsstyrelsen Jämtlands län.

Foto: Lars Liljemark, Länsstyrelsen Jämtlands län

Från att ha varit på gränsen till utrotning för 15 år sedan, har fjällrävarna återhämtat sig mycket bra.  Antalet kullar har mångdubblats bland annat tack vare ett flerårigt, svenskt-norskt samarbete.

År 2001 då länet hade ett riktigt bra lämmelår, fanns det 2 kullar i Helagsområdet. Det senaste riktigt bra lämmelåret, 2011, fanns det 27 kullar i samma område.

– Vi har på en 10-årsperiod lyckats mer än tiodubbla antalet fjällrävar i Helagsområdet. Dessutom har många fjällrävar födda i Helags vandrat ut till andra fjällområden i Skandinavien som norska Dovrefjäll och Sösjö- och Offerdalsfjällen i Sverige. Det berättar Lars Liljemark som arbetar som naturbevakare på Länsstyrelsen i Östersund.

Naturbevakarnas arbete med fjällrävarna sker främst genom utfodring av torrfoder och hundmat under sommaren. Det läggs i foderautomater vid bebodda lyor. Vintertid körs slaktrester och trafikdödade älgar ut. Även veterinärbesiktade slaktrester från renar används.

I Jämtlands län finns drygt 50 foderautomater på fjället. Oftast står de i närheten av bebodda fjällrävslyor. Varje automat fylls med 150 kilo hundfoder per år så drygt 7 ton levereras och läggs ut, ett arbete som är extra viktigt de år det inte finns mycket sork och lämmel.

– Kostnaden för detta uppgår till dryga 100 000 kronor per år men varierar från år till år, berättar Lars.

Svenska Turistföreningen, STF, bidrar också till fjällrävarnas överlevnad. Det sker genom att Helags fjällstation har guidade turer till en bebodd fjällrävslya.  Pengar som de får in på det köper Länsstyrelsen foder för. 2014 blev summan 50 000 kronor.

Även Världsnaturfonden, WWF, bidrar med pengar varje år, något som självklart uppskattas av naturbevakarna.

Naturbevakarnas insats avgörande

– Utan naturbevakarnas insatser hade vi inte alls nått lika långt i arbetet med att rädda fjällräven som art, säger Tom Arnbom, naturvårdsexpert på WWF. Nu måste vi säkerställa att fjällrävarna överlever vintern. Därför kommer vi att starta en insamling i augusti i WWF:s regi så att medel finns för mat för fjällrävarna till vintern.

En annan åtgärd som naturbevakarna gör är att genom jakt minska antalet rödrävar på kalfjället. Lars Liljemark berättar att rödräven tränger undan den hälften så stora fjällräven från de bästa områdena och tar över lyorna och boplatserna. Dessutom kan rödrävar vara smittbärare av rävskabb och det händer också att de dödar fjällrävar.

Arbetet med att rädda fjällräven tar mycket tid – och planering. Länsstyrelsen Jämtlands län lägger cirka 500 timmar i år, en summa som bara räcker till utfodringen. Timmarna är fördelade på 10 naturbevakare plus en extra rödrävsjägare i ett av fjällmassiven.

– Man måste jobba både effektivt och lite ideellt. Vi kombinerar annat jobb, exempelvis ledarbete, med fjällrävsarbetet. Det gäller att se till att alltid ha med sig rävmat i skoterkälken när man ska göra andra jobb på fjället. Likadant är det med rödrävsjakten. Man får ha med sig bössan för säkerhets skull om man skulle råka få syn på rödräv när man ändå är ute, berättar Lars.

Vad betyder det att ni jobbar ideellt?

– Man blir nästan religiös när man får uppleva detta djur på nära håll. Därför blir det helt enkelt så att många av oss naturbevakare med stort intresse för fjällrävarna även lägger ner mycket egen tid på fjällrävarna, fritid helt enkelt.

Källa: Länsstyrelsen

2015-08-12 10:26   Trottoarbonden
Jag köpte T-Shirt på Naturkompaniet som sponsrade detta, så detta känns fantastiskt kul.

2015-08-12 23:10   andyyy
Uppgången är såklart glädjande men den sker ju på ett ytterst onaturligt sätt med ett 50-tal!! foderautomater ute på fjället och konstgjord matning på vintern.

Inte konstigt populationen exploderar när födotillgången är obegränsad pga människan.

Men knappast naturligt och moraliskt rätt enligt mig.
Fjällräven ska naturligtvis kunna klara sig på sina egna villkor och den naturliga balansen mellan predatorer och bytesdjur ska naturen själv stå för.
INTE människan.

Efter att ha läst hela artikeln är jag inte fullt lika entusiastisk längre och jag hoppas man omedelbart slutar upp med den konstgjorda andningen nu när populationen är mer hälsosam och sköter naturvården på naturens villkor istället.

2015-08-15 14:02   fjellinden
Jag tycker att Andreas Jonsson har en orimlig och föråldrad darwinistiskt syn på Länsstyrelsens arbete. Med samma argumentation kan man neka andra svaga grupper (människor eller djur) i samhället stöd.

Inte heller verkar han ha förståelse för att balansen världen över redan är rubbad på grund av människan.

Det är glädjande att så många människor lägger tid på fjällrävarna, och hoppas att deras population fortsätter att öka stadigt!

Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar