Rapporter från Sydamerika

Jesper Andersson som cyklar i Sydamerika har skickat lite rapporter under sommaren. Du kan läsa om hans upplevelser här.

8/5
Tjena !
Jag har nu kommit till staden Arica som ligger ca: 2 mil ifran gransen till Peru, darmed lamnar jag Chile och trampar in i Peru i morgon, kanns mycket spannande.
Det har varit en larorik tid i landet Chile och jag tror det blir svarslaget i form av naturupplevelser.
Senaste utflykten jag gjorde (utan cykel) var till nationalparken Lauca for att titta pa sa vitt jag vet varldens hogsta insjo, sjon heter Chungara och ligger pa ca: 4500 m.o.h.
Nationalparken i sig var obeskrivligt vacker, vildmarkslandskap med bergstoppar pa over 6000 meter.

21/5
Hej Sverige och Polen !
Jag befinner mig nu i staden Arequipa som ligger ca: 40 mil ifran gransen till Chile.
Sen sist har farden till storsta del bestatt av okenlandskap, vissa bitar av jordbrukslandskap med kraftig gronska.
Aven har i Peru blir jag ibland erbjuden lift och vatten, hittils mycket hjalpsamma och gastvanliga Peruaner.
Jag har varit i Arequipa i 7 dagar nu, anledningen till det langa stoppet ar att staden i sig ar intressant och dess omgivning likasa.
Det finns manga gamla byggnader och en del museum att besoka, narliggande vulkaner med snobetackta toppar.
Var ocksa haromdagen ute pa en tvadagars tur (utan cykel) for att titta pa den beromda dalen Colca (varldens djupaste) och andra vulkaner, annu en gang mycket fina naturupplevelser och en intressant inblick i Peruansk kultur.
Det mest fascinerande med denna tur var att se kondorer (vingbredd 3-4 meter), Lamas, Vicunas, en del flora som bara vaxer pa vissa hojder.
Dom senaste dagarna har jag forsokt battra pa min Spanska genom att bara umgatts med Peruaner, det gar langsamt framat.
Om nagra dagar kommer jag att vara pa fard emot staden Nazca med dess mytiska linjer.
Cykelhalsningar
Jesper....nu ca: 2000 mil ifran Alaska....

13/6
Hej pa er !!!!!!!
Jag har i mina tidigare rapporter ifran min resa berattat hur bra och underbart jag tycker det ar att vara pa resande fot.
Jag tanker nu ta upp vad for mig ar baksidan med att vara pa resande fot.
Jag tillbringade tre veckor i Arequipa vilket ar en valdigt lang tid for mig, det som holl mig kvar var att jag dar traffade mycket trevligt folk jag kom overens med.
Att lamna dessa och ge mig ut pa vagen igen ar for mig mycket svart, kanner en stor tomhet som gor att jag ibland ifragarsatter vad jag haller pa med.
Hur som helst sa befinner jag mig nu i staden Nasca och har nu haft sallskap en tid av en annan langfardscyklist.

20/6
Tjena !
Jag har nu kommit till Perus huvudstad Lima och tillbringat tre dagar i denna storstadsdjungel, mycket avgaser och poliser overallt. Att befinna sig i Peru i nulaget ar lite lurigt, det pagar standigt demostrationer och kravaller overallt i landet.
Landet har manga invanare och arbetslosheten ar stor och ekonomin ar inte den basta. I staden Arequipa som jag tillbringade tre veckor i utan problem har nu forvandlas till en krigszon mellan demostranter och poliser.
Jag kommer i morgon trampa vidare norrut emot staden Huaraz som vad jag har hort ska bjuda pa mycket fina naturupplevelser.

15/7
Hej pa er gott folk !
Jag befinner mig nu i staden Huaraz och har tillbringat en tid har for att vila upp mig lite, kommer i morgon den 16/7 vara pa fard igen.
Staden Huaraz ligger i en dal mellan tva bergskedjor, annu en gang mycket fina naturupplevelser med obeskrivlig vacker natur, mycket gronska blandat med floder och massor av berg med snobetackta toppar.
Farden ifran Lima och upp hit var mycket intressant. Vagen upp till Huaraz (ca: 3000 m.o.h) viker av ifran den Pan-Amerikana landsvagen for att sedan stiga upp till hogsta punkten (4100 m.o.h).
Detta innebar att jag har hittils haft min langsta uppforsbacke som lag pa ca: 12 mil, den var valdig jobbig men den vackra omgivning och vanliga Peruaner gjorde farden lattare.

20/7
Tjena !
Jag befinner mig nu i staden Trujillo och farden hit ifran Huaraz har varit handelserik.
Farden borjade bra med fortsatta fina naturupplevelser tills det dok upp tva galna hundar efter vagen.
Den ena bet tag i min framvaska medans den andra tog ett bett i mitt vanstra ben, eftersom rabies ar vanligt har i Peru sa blev jag valdigt orolig.
Sa med ett blodande och varkande vanster ben tog jag mig ner pa en mycket dalig grusvag som inneholl 36 tunnlar, dock fina bergsvyer efter denna intressanta vag.
Tills slut kom jag fram till ett litet storre samhalle som tur var hade sjukvard. Hon tvattade genast rent saret och gav mig ocksa en spruta emot rabies.
Dagen efter passerade jag 12 tunnlar till med mycket fina vyer.
Det har gatt fem dagar efter handelsen och jag mar bra forutom en kraftig forkylning, farden gar vidare imorgon emot Ecuador.
Hittils har min fard i helhet inneburit mycket gladje, svett, och en del sorg !!!!!!

21/7
Hej !
Efter att ha varit till lakaren har i Trujillo sa bestamde han sig for att
jag skulle fa ytterligare fem doser antirabies injektioner.
Detta innebar att min avfard harifran blir uppskjuten ett par dagar.
Jesper....nu under lakarvard...

7/8
Jag är nu i en stad som heter Cuenca och jag mar bara bra efter hundattacken. Sen
sist har farden gatt igenom en del okenlandskap men for det mesta
kustlandskap, en godkand sista stracka i Peru.
Ett land som jag tillbringade 3 manader i utan problem.
Nar jag sa trampade in i Ecuador sa andrades landskapsbilden dramatiskt,
till en borjan otroligt mycket bananplantage och mycket plant.
Efter en bit in i landet sa har farden varit mycket kuperat med en otrolig
gronska, mycket fascinerande vyer.
Det har varit mycket varmt har i Ecuador men sant glommer man nar man cyklar
i ett vykort varje dag.
Jag har nu varit pa fard i 133 dagar och darmed trampat ca: 700 mil.
Jesper...nojd att ha kommit hit....

22/8
......i Ecuadors huvudstad Quito och mar bara bra forrutom ont i mina benmuskler.
Att cykla igenom Ecuador ar en upplevelse av hoga berg och djupa dalar med en kraftig gronska, trevligt och hjalpsamma folk efter vagen ocksa.
Jag tror inte jag har haft en cykeldag har i Ecuador utan att ha blivit erbjuden lift.
Forra veckan blev jag inbjuden pa middag och sovplats i ett hus mitt ibland bergen, dom var nyfikna pa min fard o.s.v.
Klimatet har blivit svalare sen sist....skont !
Dom senaste tre dagarna har jag tillbringat i en nationalpark som heter Cotopaxi, mycket fina vildmarksvyer.
I parken finns ocksa varlden hogsta aktiva vulkan som heter just Cotopaxi (ca:5900 m.o.h).
Jesper....snart i Colombia....landet dit ingen reser.......

30/8
....befinner jag mig nu och staden heter Ipiales, ligger bara ett par km ifran gransen till Ecuador.
Kanns mycket spannande att vara har och jag har annu inte stott pa en resenar norr om Quito.
Jesper....denna gang en mycket kort rapport....aterkommer senare......

6/9
Gerilla, kidnappning, terrorism och våld ar val vad dom flesta ut av oss tanker pa nar man hor eller ser Colombia, min tid har i landet har hittils innehallet nagot helt annat.
Jag befinner mig nu i staden Popayan och farden hit har varit min basta stracka sedan starten, mycket kuperat med en otrolig gronska och storslagna vyer.
Manniskorna man moter har varit vanliga och hjalpsamma.
Jag ser mycket militarer som ar ute, sarkilt vid sma samhallen och vid broar.
Jesper....inte en gladjelos dag i cykelsadeln sedan start.........

18/9
Medellina ar den jattestora stad jag nu befinner mig i.
Jag har bara varit har ett par timmar och kanner mig nojd men trott, det ar fruktansvart hett har i Colombia.
Ifran Popayan och hit har allt gatt bra, vagen har varit valdigt plan pa vissa strackor.
Dom senaste dagarna har det dock varit myckert kuperat, fortsatta fina landskapsvyer med en gronska som jag aldrig forr sett.
Efter vagen moter jag standigt trevliga Colombianer, har blivit bjuden pa vatten, godis, frukt och aven fatt en gava i form av ett par solglasogon....blir ocksa da och da erbjuden lift.
Cykling har i Colombia ar mer eller mindre en nationalsport, moter varje dag fritidscyklister.
Nej....nu ska jag ga och kopa mig en dricka for att sedan ga och vila.........
Jesper....Hardrock och salsa forever.........

1/10
Hej pa er !
Jag befinner mig nu pa Colombias norra kust i en stad som heter Cartagena
och mar helt ok.
Farden mellan Medellin och hit gick bra aven fast militar, polis och
Colombianer varnade mig pa det satt jag reser pa.
Jag kommer om nagra dagar ta en fraktbat harifran till Panama p.g.a att det
ej finns nagra vagforbindelser mellan Colombia-Panama.
Jag har nu varit pa fard i 187 dagar och darmed trampat Ca: 1000 mil.
Jesper....snart i Centralamerika........

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer